• Lilyy

Gravid efter utomkvedshavandeskap!

Hej alla! För några dagar sedan fick jag ett utomkvedshavandeskap, hade då gått 10 fulla veckor. Min äggledare brast och jag förlorade 2 liter blod, äggledaren gick inte att rädda utan fick plockas bort. Läkaren sa att vi skue vänta tills mensen kommit igång en månad innan vi körde igång med oskyddad sex, han sa också att det blir svårare men inte behöver ta längre, hur våra chanser ser ut och till vilken grad dom minskat kunde han inte svara alls på. Men jag undrar ifall det finns någon som varit i samma sits? eller som befinner sig i precis i dags läget? När började ni försköka? hur lång tid tog det? blev det svårare? I ärlighetens namn är jag faktiskt lite orolig och tycker detta är ganska jobbigt. tacksam för svar

• Svar på tråden Gravid efter utomkvedshavandeskap!
  • sandraiam

Lilyy - Hur har allt gått för er? Känns allt okej efter operationen nu? Jag har ju haft ont varenda dag sedan operationen men det är tydligen helt normalt enligt gyn. :/ Mycket ärrvävnader och så. Haft jätteömma bröst den här månaden så anade att det kanske hade tagit sig igen, men idag kom mensen som en trevlig liten present (inte!). Man får sådana spöksymtom hela tiden när man har gått igenom både x och mf. Men vi biter ihop och kämpar vidare!

• Lilyy

Sandraiam: Hej! Efter operationen är det bra, rent fysiskt. Vissa dagar tänker jag inte alls på det och skulle detta med garvisitet komma upp så tänker jag "-ähh jag har ju många år på mig, behöver ju inte bli just nu.. någongång så blir jag gravid". Andra dagar känns tungt, som om vi aldrig någonsin kommer att lyckas. och ibland kommer den dumma och onödiga tanken -Varför i hela världen ju vi?? FAN!. Min mens efter vårat första försök va 10 dagar sen,tog ett test och blev svin ledsen eftersom det såklart va NEGATIVT!!! Vi eller framför allt jag försöker att inte tänka på det men det går väl si så där. Besvikelsen när kroppen luras är jobbig! Hur mår du i övrigt? kan du släppa hel den här bebis verkstan?? Ja usch ni har fått gå igen tillräckligt!

• Florimell

X 2008, med samma historia som din; sprucken äggledare, blodförlust etc. Första mensen kom en månad senare, och sedan gravida på första försöket :) rekommenderar det inte, eftersom det gjorde ont när bebisen växte... Hann liksom inte läka.

Väntar nu 2an, som var lite trixigare att få till, men försökte kanske inte enligt konstens alla regler. Krävdes en rejäl fylla på nyår ;)

• sandraiam

Vad skönt att du mår bra rent fysiskt efter operationen iallafall. Jag har ju konstant lite ont efter operationen, men det är nog som Florimell säger, att det är mycket ärrvävnader som gör att man får ont. Speciellt ont gör det vid ägglossning och mens, men då händer det ju saker "där nere" som stör ärrvävnaden. Hur gammal är du? Kom på att jag aldrig har frågat det =) Jag är 23 och min sambo är 25 så man känner ju att vi är i rätt ålder för första barnet nu och vi har allt så ordnat. En stor bostadsrätt med ett alldeles för tomt extrarum som jag så gärna vill inreda till barnrum ju. =/ Jag kan inte släppa bebistankarna alls, försöker verkligen för jag tror att det kommer gå lättare om man inte tänker på det hela tiden. Men det är lättare sagt än gjort. Nu ska jag ha mens om 10 dagar så jag hoppas verkligen att det har tagit sig den här gången. Nu var det ju ett par månader sedan mitt missfall så kroppen borde vara redo =)

• Lilyy

Florimell: vad härligt att du lyckats få till två graviditeter efter ditt X. men hur länge försökte ni innan X:et kom? Grattis till din graviditetet, när beräknas bebisen komma? :)

Sandraiam: Jag kan ibland känna av det vid sex, eller ägglossning men det gör inte ont. Blir du orolig tycker jag att du sk kontakta gyn, det gjorde jag vid ett tillfälle. Jag är 23 min sambo är 24, kul att vi är i samma ålder :) Vi har också ett rum som gapar tomt här hemma.. Du får meddela när mens är försenad eller kommit, hoppas på det första. Min mens borde komma när som hellst fast sen x:et har den blivit mycket sen varje gång, vet du om det är vanligt? Vi kanske kan börja skriva privata meddelande till varandra här på familjeliv, det borde jukunna gå. Det är gott at ha någon att "prata" eller ja skriva med som vet vad jag går igenom. Vad tror du?   

• Florimell

Lilyy, började försöka bli gravida i början av 2008. Fick ett missfall i mars 2008, och blev gravida igen juni 2008 med Xet. Sedan kom första graviditeten på första försöket, dvs vi provade efter första mensen. Det var tufft för min kropp att vara gravid 3 ggr på ett år, så vi har behövt andas innan vi kände oss redo för en till.

2a började vi försöka i juli 2012, inte så att vi höll koll på ägglossning direkt, utan mer oskyddat sex. Tog sig på nyårsafton med mycket konjak, och är beräknat till 23 september :)

• sandraiam

Skönt att du inte känner av något speciellt efter x:et iallafall, jag får nog ta och kolla upp mig igen om det fortsätter göra så här ont. Min mens var två dagar sen nu och brukar ALDRIG vara sen annars, så då fick man upp förhoppningarna igen, men det gick ju åt skogen... Eftersom att jag har hunnit bli gravid 2 gånger på 7 månader nu i år så känner man sig lite extra besviken när man tror att man har lätt för att bli gravid och sedan tar det sig inte ändå. Men men, det är bara att kämpa vidare! :) Trots allt det hemska som vi har varit med om så är det skönt att vi är i samma ålder och vill "samma sak"., ha någon att ventilera lite med. Det vore nog bra med privata meddelanden istället för tråden, ja. :) Vet du hur man gör? Jag hittar inte alls på fl, haha.

• Saffron

Kom hem idag efter ett x i vänster äggledare som fick opereras bort. Vi hade försökt i 3 år inför detta plusset, så jag är väldigt nere och deppad nu. Är orolig. Vill bara bli bra så att vi kan bli gravida så fort som möjligt igen. Tyvärr fungerar inte min högra äggledare så bra enligt HSS, så jag antar att det bara är ivf som hjälper nu. Nu har jag bara ont, är trött och oändligt ledsen.

• Lilyy
    Saffron skrev 2013-08-16 17:23:57 följande:
    Kom hem idag efter ett x i vänster äggledare som fick opereras bort. Vi hade försökt i 3 år inför detta plusset, så jag är väldigt nere och deppad nu. Är orolig. Vill bara bli bra så att vi kan bli gravida så fort som möjligt igen. Tyvärr fungerar inte min högra äggledare så bra enligt HSS, så jag antar att det bara är ivf som hjälper nu. Nu har jag bara ont, är trött och oändligt ledsen.

Jag beklar verkligen!!! Hur känner du dig nu? ska du på åeterkontroll?  Det som faktiskt är något positivit är ju att ni kan bli gravida! om ni har försökt i 3 år så vet ni i alla fall nu att ni kan, så ivf är ju en möjlighet för er. Informera dom er om att nästa gång du blir gravid så får du et tidigt Ul för att se så att allt ser bra ut. Beklagar verkligen sorgen! 
  • Sassa01

Hej! Fick ett x i juni. Fick framkalla ett missfall methotrexate, äggledaren sprack lite men bukoperation behövdes inte. Så nu vet vi inte hur det "ser ut" där inne m ärrvävnad och så (svullnade upp massor på båda sidor, tydligen kan inflammationen "sprida sig" till andra sidan). Hade även ett mf i våras.

Olika gyn säger olika saker men nästa mån har det tagit tre månader sedan x:et och det är den längsta tiden de bett oss vänta så då kör vi ;). Spännande och jättenervöst

Svar på tråden Gravid efter utomkvedshavandeskap!