• Lilyy

Gravid efter utomkvedshavandeskap!

Hej alla! För några dagar sedan fick jag ett utomkvedshavandeskap, hade då gått 10 fulla veckor. Min äggledare brast och jag förlorade 2 liter blod, äggledaren gick inte att rädda utan fick plockas bort. Läkaren sa att vi skue vänta tills mensen kommit igång en månad innan vi körde igång med oskyddad sex, han sa också att det blir svårare men inte behöver ta längre, hur våra chanser ser ut och till vilken grad dom minskat kunde han inte svara alls på. Men jag undrar ifall det finns någon som varit i samma sits? eller som befinner sig i precis i dags läget? När började ni försköka? hur lång tid tog det? blev det svårare? I ärlighetens namn är jag faktiskt lite orolig och tycker detta är ganska jobbigt. tacksam för svar

• Svar på tråden Gravid efter utomkvedshavandeskap!
  • Tookan

Nu är det fem dagar kvar till BIM. Jag har som sagt ingen koll på hur min cykel ser ut efter operationen. Har bara haft 37dagars cykel en gång sedan OP och eftersom den inte kommit än så räknar jag med att den kommer vara 37 dagar hädanefter. 7 dagar längre cykel än innan. Det känns som en evighet.
    Ska bli intressant att se. Lära känna sin kropp på nytt.

• Lilyy
    Tookan skrev 2014-02-27 09:34:03 följande:
    Nu är det fem dagar kvar till BIM. Jag har som sagt ingen koll på hur min cykel ser ut efter operationen. Har bara haft 37dagars cykel en gång sedan OP och eftersom den inte kommit än så räknar jag med att den kommer vara 37 dagar hädanefter. 7 dagar längre cykel än innan. Det känns som en evighet.
    Ska bli intressant att se. Lära känna sin kropp på nytt.
    Hur har det gått för dig? min cykel var också helt ur balans så jag började med äg-stickor och jag hde noll koll visade sig..
  • Tookan
    Lilyy skrev 2014-03-06 15:04:14 följande:
    Hur har det gått för dig? min cykel var också helt ur balans så jag började med äg-stickor och jag hde noll koll visade sig..
    Ja, man vet ju ingenting längre. Jag fick min mens idag. På dag 41 från det att jag hade mens sist. Så det är ganska urballat kan man säga. Men känns skönt att jag fått den så man kan få lite bättre koll framöver.

Jag är lite splittrad nu också, ska vi verkligen bli gravida nu när jag är hemma sjukskriven. Tänk om jag inte blir bra, tänk om jag måste byta jobb.
    Tänk om tänk om tänk om.
    Ska jag hålla på och tänka så kommer vi aldrig kunna skaffa barn. Vad som helst kan hända, det har man ju lärt sig i livet...
  • Lilyy
    Tookan skrev 2014-03-06 19:29:27 följande:
    Ja, man vet ju ingenting längre. Jag fick min mens idag. På dag 41 från det att jag hade mens sist. Så det är ganska urballat kan man säga. Men känns skönt att jag fått den så man kan få lite bättre koll framöver.

Jag är lite splittrad nu också, ska vi verkligen bli gravida nu när jag är hemma sjukskriven. Tänk om jag inte blir bra, tänk om jag måste byta jobb.
    Tänk om tänk om tänk om.
    Ska jag hålla på och tänka så kommer vi aldrig kunna skaffa barn. Vad som helst kan hända, det har man ju lärt sig i livet...

min mens kunde också komma på dag 41 och det var svin jobbigt, en sån otrolig väntan.. Ja ägglossningstesterna var för mig jätte bra eftersom min mens ballade ur så mycket ochjag inte hade koll på ägglossningen och ibland kunde jag vara öm efter x:et och då var det svårt att veta fall det var äl eller bara öm. Jag testade testlagrets bililga men de funkade inte så bra, de var svåra att tyda tycker jag. Jag testade då en månad clearblues och den månaden lyckades vi jag hade då äl på dag 26!!!!
  • Manelma

Hej, jag har haft utomkveds i jan-feb 2012, blev sedan gravid igen i april och fick min son januari 2013. Planerar nu ett syskon och funderar lite på hur jag ska göra denna gång. Jag behövde inte operera bort min äggledare utan kroppen skötte det själv som ett missfall dock ett väldigt utdragen sådan, blödde från januari till mars ungf. Men det tog sig direkt igen som sagt i april 2012. Denna gång planerar vi bebis samma tid på året, så dags att börja snart, dock är det ju så att jag försöker undgå den "dåliga" sidan av mig, som är höger. Den är ju täppt fortfarande så jag kan lixom inte köra på bara. Förut innan min son hade jag ägglossning varannan gång men sen ett halv år eller mer nu så har den vänstra äggstocken tagit över mer och jag har ÄL där väldigt ofta nu, vilket är super bra men lite svårt att slappna av och bara köra på för tänk så blir det högra som har ÄL nästa gång, måste lixom känna efter dagen innan ugf då det börjar dra i sidan (brukar känna ÄL väldgit väl). Känner mig nervös inför att vi ska börja försöka nu snart och ja att oron om utomkveds hela tiden finns där. Dock känns det ganska okej ändå att våga när vänstra sidan har ÄL då det sist satte sig mycket bra när vi tajmade in rätt sida. 

• Sassa01
    Lilyy skrev 2013-10-28 18:01:53 följande:
    Hej Sessan01.  Ingen graviditet än så länge.. Just nu känns allt ganska tufft faktiskt. Jag har massor att glädjas åt och jag gör det men mitt humör är väldigt skört. Det räcker med något litet så så deppar jag ihop. Jag tror at mycket beror på att förra graviditeten (X:et) ¨så var vårat BF datum 30 oktober vilket innebär att det är nu i dagarna och i stället för en stor mage försöker jag läsa av när jag har ägglossning. Jag hoppas att detta går över snart för just nu känns det inte alls bra. Jag är en stark person i vanligt fall, jag reser mig fort upp men nu verkar det inte funka så.. Hur går det för dig? jag är jätte nyfiken? :)    

Hej Lily kommer du ihåg att vi pratade lite i augusti? Skulle försöka för andra gången efter mitt x, blev ett x till som resulterade i en operation där jag opererade bort äggledaren. Nu på andra försöket efter op är jag äntligen gravid. Såg att du plussat, ett STORT GRATTIS!!!
  • Lilyy
    Sassa01 skrev 2014-03-28 19:53:15 följande:

Hej Lily kommer du ihåg att vi pratade lite i augusti? Skulle försöka för andra gången efter mitt x, blev ett x till som resulterade i en operation där jag opererade bort äggledaren. Nu på andra försöket efter op är jag äntligen gravid. Såg att du plussat, ett STORT GRATTIS!!!
    Tusen tack!

och massa GRATTIS till dig!!! när är BF? Åhh vad roligt :)
  • Sassa01
    Lilyy skrev 2014-03-30 17:04:18 följande:
    Tusen tack!

och massa GRATTIS till dig!!! när är BF? Åhh vad roligt :)

Tack så Jättemkt :). Bf är 28 nov för min del så det är tidigt :). Själv då?
  • hmmmf

Tänkte dela med mig av min historia. Opererades för ett x i slutet av dec 2013. Där togs min ena äggledare bort. Jag hade småblödningar i 2 veckor, sen hade jag en kväll med smärtor som inte var av denna värld. Men det gick över. Men det fick mig att åka till akuten nästa dag. Då kunde dom inte säga att det var ett x till hundra så jag fick komma tillbaka 2 ggr till och ta blodprov. Sista gången var dom nästan säkra så dom frågade hur jag ville göra. Och jag ville inte gå runt och vänta på att den skulle spricka så vi bestämde att dom skulle operera. Sen kom mensen som vanligt efter ett par veckor i slutet av januari. Det var den enda mensen jag hann få innan jag vart gravid. Och då försökte vi egentligen inte utan hade en liten paus men det blev ändå. Nu får vi se hur det går men jag var på ett VUL och det så så bra ut som det skulle! :)

Svar på tråden Gravid efter utomkvedshavandeskap!