• Lilyy

Gravid efter utomkvedshavandeskap!

Hej alla! För några dagar sedan fick jag ett utomkvedshavandeskap, hade då gått 10 fulla veckor. Min äggledare brast och jag förlorade 2 liter blod, äggledaren gick inte att rädda utan fick plockas bort. Läkaren sa att vi skue vänta tills mensen kommit igång en månad innan vi körde igång med oskyddad sex, han sa också att det blir svårare men inte behöver ta längre, hur våra chanser ser ut och till vilken grad dom minskat kunde han inte svara alls på. Men jag undrar ifall det finns någon som varit i samma sits? eller som befinner sig i precis i dags läget? När började ni försköka? hur lång tid tog det? blev det svårare? I ärlighetens namn är jag faktiskt lite orolig och tycker detta är ganska jobbigt. tacksam för svar

• Svar på tråden Gravid efter utomkvedshavandeskap!
  • sandraiam

Nej, dem sa inget alls om när det skulle börja blöda, men borde ju inte ta såhär lång tid kan man ju tycka..? :/ Vi kör på som vanligt redan nu, men så länge jag har hcg kvar i kroppen så kan jag ju inte bli gravid igen. Men jag ska som sagt ta nya blodprover och kolla värdet nästa vecka, så om det är på 0 då så satsar vi på ett nytt pluss så snart som möjligt! :) Haha, är det verkligen bra att ta bort knutarna? Ska inte dem lossna av sig själv när alla såren är läkta? Vad skönt att du inte känner någon smärta iallafall! Jag kan än idag känna att det hugger i ljumskarna lite då och då. Det är tydligen normalt att man kan ha lite ont flera månader efter en sådan operation. Ååh, jag har också varit bra sugen att köpa små söta bodys redan men jag har lyckats hålla mig! ;) Er tur kommer också! Jag hoppas att det går snabbt för er bli gravida på "rätt" sätt! :) Nu vet du iallafall att ni kan bli gravida tillsammans. Även om det hemskt nog slutade med ett x så vet man ju att det går nu iallafall. :)  

• Lilyy

Hur går det för dig? Läkaren sa till mig att jag kunde ta bort knutarna, mn jag fick inte bort dom. Jag ringde sen upp till avdelningen och hon sa att om jag inte stör mig på dom så försvinner dom men det kan ta tid. Nu vill jag bara att min mens ska komma då känns det som vi kan börja om och lämna detta ordentligt. Jag känner mig inte alls lika stressad över situationen längre, utan jag börjar få tillbaka förväntan och nyfikenheten inför framtiden :)

• sandraiam

Vad skönt att höra att du/ni mår bra efter allt och jag hoppas att kroppen återgår till det normala för dig snart! :) För mig tog det typ 3-4 veckor innan mensen kom tillbaka efter mitt x. Det går bra här med, jag blödde ut missfallet för typ 1 vecka sen, blödde kraftigt och hade ont i typ en vecka och sen tog det helt slut och nu känner jag mig bättre än någonsin. Ända sedan mitt x i januari så har jag haft ont vid äggstockarna typ varje dag. Men nu är smärtorna helt borta. Mitt hcg var nere på 17 förra veckan så förhoppningsvis är det nere på 0 nu så vi kan försöka igen! :) Ska ta nya blodprover nästa måndag för att se så allt har kommit ut och att hcg är helt borta. 

• Lilyy

Så, idag anlände mensen. Känns skönt att veta att kroppen börjar återgå till sitt normala. Dock har det tagit ca 40 dagar men nu är den här. Hur såg ditt hcg ut? :)

• Mamman76

Jag fick utomkveds maj 2011, ena äggledaren togs bort och jag förlorade ca 2 l blod också. Tre månader senare blev jag gravid på 1a försöket:) så nu har jag en ettåring och är dessutom gravid i v26. Den andra äggledaren plockar upp ägg från båda äggstockarna:) lycka till!

• Lilyy

Hej Mamman 76.

Tråkigt med ditt X men massa grattis till bebisen och graviditeten! Vad härligt att höra, att allt gått så bra för er. jag har ju somsagt precis fått tillbaka mensen här nu för första gången, är inte alls rädd nu på samma sätt som för en månad sen. När jag kom hem från sjukhuset så trodde jag att vi aldrig skulle lyckas! Egentligen är jag väl mest rädd om den äggledaren jag har, man vet ju inte till 100% hur den ser ut inuti. Vi hade tänkt att åka utomlands till hösten men eftersom att vi kommer börja försöka igen så väntar vi tills det närmar sig. Man är mer försiktig nu, blir jag gravid i sommar så hoppar vi utomland resa. Är ni likadana? Eller är det som vanligt? Förresten har ni lätt för att bli gravida? :)

• sandraiam

Vad skönt att din kropp har kommit igång igen efter operationen! Jag har nog aldrig blivit så glad över att få mensen som när den kom efter mitt x, haha! ;) Det är ett gott tecken att kroppen återhämtat sig :) Mitt hcg var helt nere på 0 i måndags, så det är också skönt för då vet vi att missfallet kom ut helt av sig självt. Slipper skrapas eller så. Så nu tar vi nya tag och lämnar all otur som har varit bakom oss! :) Kul att vi kan följas åt och se hur det går för oss båda! :)

• Mamman76

Faktum är att jag aldrig blivit gravid så fort som efter att äggledaren togs bort. De två barn jag hade innan tog längre tid att tillverka..Det är som om kroppen 'kompenserar'förlusten på nåt vis och släpper fler ägg eller kortar menscykeln helt enkelt. Jag har två vänner som haft X, den ena väntar sitt tredje barn efter operationen. Innan utomkveds hade tog det längre tid gör henne att bli gravid. Så du sitter nog snart med magen i vädret skulle jag gissa:)

• Lilyy

Sandraiam: Ja nu jäklar är det nya tag!! X ovh missfall hör till historia nu. Jag kännde precis likadant när min mens kom, med ett leende berättande jag för sambon att nu är vi på g igen ;) Ja, det ska bli kul att få följa dig med  :D

• Lilyy

Mamma76: trevligt att höra :D jag har en vän som försökte ett bra tag och tills slut så blev hon gr4avid med då slutade detta i ett x. ÄL och ÄS togs bort, sen blev hon gravid på första försöket! Så det kan nog allt stämma det du skriver :) vi får se om lyckan hinner komma innan 7 månader (som det tog den här gången).  När kommer bebisen?

Svar på tråden Gravid efter utomkvedshavandeskap!