• Gnozza

Hur ska vi nå vår son? Autism??

Kan börja med att skriva att jag precis suttit och skrivit ett låååångt inlägg och så när jag skulle posta det så stårt det att jag inte är inloggad och allt försvann :( Så nu tar jag det igen men lite kortare version....om det går. 

Jag blir snart tokig. Mitt huvud är fullt av tankar.
    Vår son är nyss fyllda 2 år. Han pratar inte, säger inte ett endaste ord, inte mamma eller pappa, inte titta eller där, typ de vänligaste orden som kommer först. Ingenting. Han pekar inte, han förstår ytterst lite av det vi säger eller ber han om.  Ber vi honom hämta något kan han inte det. han kan dock hämta sin mugg om han vill ha dricka och ge den till mig eller sin pappa. han kan hämta en leksak som han vill ha hjälp med eller som han vill att vi ska leka med honom med. 

Han radar upp sina bilar fint på en linje, inte alltid men det händer iallafall en gång dagligen. han älskar sina bilar, kör med dom och ska gärna ha med någon bil när han ska sova. Han snurrar runt ibland vilket vi trott var som han dansade men efter att ha läst på lite om autism så förstår jag att det är en ganska vanlig sak som barn med autsim gör.  Han kan även rada up andra saker på linje, som tex små böcker han har.

Han kan bli rädd när folk applåderar på tv:n, han blir ledsen och börjar gråta. Han blir även ledsen om någon trillar eller tappar saker på tv:n. Han älskar att titta på tv. Vi låter honom bara titta en stund var dag på tv annars inget mer. 

Han går hos dagmamma och hon säger att han inte är intresserad av de andra barnen där, han känner ingen empati och ska alltid vara först. Mycket av de saker som gör där och som inte fungerar, fungerar bra hemma med oss. Som sjunga, sjunger dom hos dagmamman blir han ledsen och börjar gråta. Hemma går det bra. Vi kunde till och med sjunga för honom på hans kalas nu när han fyllde år vilket inte gick så bra förra året. 

Han är svår att få ögonkontakt med. Vi (hans föräldrar) får bra ögonkontakt med honom oftast. Kallar man på honom  tittar han oftast på en men ibland struntar han i en. Går man sen närmre för att att få kontakt med honom tittar han på allt annat förutom en själv. 

Han tycker inte om att man läser  bok för honom. han tittar och bläddrar gärna i boken själv men inget annat. Och det ska gå fort. han bläddrar igenom boken fort förutom om boken handlar om bilar, då kan han sitta en stund och titta. 

Han är annars en pigg och glad pojke, som vilken pojke som helst. han gillar att busa och skrattar högt och är glad. Han har fin motorik och det är inte svårt att  få honom intresserad av nya saker.  
    Oftast får vi bättre kontakt med honom när vi busar med honom, tex om vi jagar honom och han får jaga oss, det gillar han och kan då titta oss i ögonen mycket och länge. 
    Han är kontaktsökande och gillar att sitta i vårt knä. Han kan komma  fram till oss och vilja kramas. Så den biten är det inget konstigt med.

Jag känner bara att mitt hjärta går sönder snart. Mitt mammahjärta har känt länge nu att något inte stått rätt till. Vi har kollat hans hörsel eftersom vi trott att det var det som var felet, att han inte hört tillräckligt bra eller så. Vi har varit hos tre olika öronläkare för att vi nog hoppats på att det skulle vara hörseln (om man nu ska hoppas på något sånt). Min mamma tror fortfarande stenhårt på att det är öronen det är fel på eftersom min egen lillebror hade problem med hörseln och trots undersökningar mm så hittade dom inget förrän dom gick in och öupp och hittade "seg vätska" bakom trumhinnan. Det hade alltså ingen sett vid de vanliga undersökningarna. Min svärmor tror att det bara är som han är sen i utvecklingen. Men vi, hans föräldrar ser honom var dag, vi lever med honom och vi ser hur han beter sig i olika situationer, och vi märker att det är något annat än hörseln. Ju längre tiden gått  desto mer börjar man inse det man inte vill inse. Men om vi som föräldrar börjar inse att det kan vara autism, borde våra familjer också göra det, elller försöka iaf. Känns inte som vi har deras stöd i detta annars. 

Visstjag hoppas ju klart att det inte ska vara autism, men just nu ser det inte mycket bättre  ut. Inget ont mot de föräldrar som har autism, det är absolut inget fel i det. Men när man är där vi  är nu så känns det rätt hopplöst, man vet varken ut eller in. Man vill ha ett svar, gärna igår. 
    Vi har kontakt med en barnpsykolog som vi träffar regelbundet och hon ser framsteg var gång vi är där.  Hon kommer vi träffa fram tills sonen är 2,5 år sen kommer hon göra en bedömning och i så fall remittera oss vidare till autismutredning. Första gången hon sa det höll jag på att börja gråta. Jag vill ju att min son ska vara frisk. Det vill väl alla föräldrar, att deras barn ska vara friska. 

Jag gråter ofta. Missförstå mig rätt nu. Men man födde ju ett friskt barn, det sa dom ju på förlossningen när han kom ut, en fullt frisk pojke. Man trodde att man hade  fått en frisk liten gosse, men så hände något, och nu står vi här två år senare och vår son har kanske autism?! vad hände där?! Någonstans på vägen tappdes jag bort. Så tänker jag och har funderat mycket kring detta. Jag har funderat på om jag gjort något konstigt under graviditeten, om det kan ha med mig att göra?! Kunde jag gjort något annorlunda. jag rökte inte, jag drack inte. Jag var inte sjuk under graviditeten. Men hur mycket jag än funderar kommer jag inte fram till något eller blir mycket klokare. 

Jag älskar mina barn över allt annat på denna jord och jag ska kämpa för dom till världens ände och lite till. Det spelar ingen roll om vår son har autism eller inte, han är vår son och han är unik på sitt sätt. Alla barn är unika. Kan tillägga att vi har ett barn till som är 5 månader. Vi har liksom inget att jämföra med. Vet att man inte ska jämföra barn men det är svårt när man inte får något direkt gensvar från sitt barn och som inte pratar eller förstår så mycket vid 2-års ålder. Man funderar, så är det. Man vill sitt barns bästa och man vill hjälpa, en ganska naturlig sak är att fundera på hur och varför och hur man ska kunna hjälpa. 

Är det någon där ute som känner igen sig i det jag skriver? Någon med tips? Någon med tips på hur man kan kommunicera med sitt barn utan talet? Vet att det finns tecken men jag är ganska säker på att vår son inte kommer finna det intressant. 

Och jag hoppas jag inte trampat någon på tårna med det jag skrivit, ber om ursäkt i så fall, inte min mening alls!!!!

• Svar på tråden Hur ska vi nå vår son? Autism??
  • Gnozza

Tack alla för era svar. Och ursäkta att jag dröjt med att svara! Har varit mycket som hänt och vi är i full gång med att utreda. Vi ska bl.a göra en operation av sonens öron och få insatt rör om det behövs. Det ska göras ett hörseltest under narkos och dom ska då samtidigt kolla så att allt "står rätt till" i örat, anatomin så att säga och även kolla om det finns behov av att sätta in rör. Sen är vi i full fart med att få till en överförflyttning från dagmamma till dagis. 
    Vad jag förstått, när det gäller autism, är spektrat väldigt brett och det finns lika grad på autism. Och barn med autism är olika och har olika "svårigheter". 

Just nu är det väldigt svårt när man inte har ett konkret svar. Jag är sån som vill veta NU, med allt. Iaf när det gäller en sån här sak. Tycker inte om att gå i ovisshet. Men som sagt, vi är i full gång med allt, och har varit nu sedan en tid tillbaka, även innan jag startade den här tråden!

Åter igen tack till alla som har skrivit och delat sin erfarenhet :) 

• Linda2012

Hej,vi är i precis samma sits nnu med sonen som blir 3 snart. att vara mitt under utredning precis som ni känns oerhört stressande samtidigt som man på någotvis sörjer att ens barn inte utvecklas som andra barn gör.Viktigt dock att mycket hjälp finns att få och utredningen är ett steg mot detta.För mig har det varit mycket grubblande.Några funderingar jag haft är också:

har jag gjort nåt fel under graviditeten? Kommer det alltid att vara problematiskt och komplicerat med vardagen nu? Tänk om han får en diagnos och sen försvinner symptomen när han blir äldre ? Vilken typ av "störning" har han autism,adhd,damp eller annat.Hur kan man någonsin veta det? Kommer han att börja prata eller inte? kommer han kunna föra en dialog med oss eller någon annan?jag har dessutom en sambo som inte alls tycker sig se dessa problem,hur gör man då ? ,jag kan ju inte bara köra på med mina och förskolans misstankar?

är det någon som känner igen sig i detta grubblande?
    Jag försöker nu att tänka att vi gör så gott vi kan på bvc,förskolans inrådan sen får vi se vad framtiden ger. Man försöker ju göra det bästa för sitt barn,man kan aldrig veta exakt vad som är det bästa.

Försöker göra det bästa av nuet och ha roliga stunder på vägen/Mamma till en speeciel och underbar pojke på snart 3år.       

vilsen i diagnosträsket
  • Paisley
    UnikFamilj skrev 2012-12-29 23:26:32 följande:
    :D Ja, ofta sägs det vara så. Fast jag tror det varierar lika mycket som hos "neurotypiska barn" - medveten om att jag kan ha fel... Mina tre har alla varit intensiva, närhetskrävande. BARA sovit tätt, tätt intill (och sovit dåligt), varit otroligt "snuttiga" och har ammats och burits lääääänge, krävt sällskap, gos, uppmärksamhet. I olika grad och olika i olika perioder, men som små har de varit "mycket" helt enkelt. Ointresserade av andra och ganska avvisande, men inte av mig/oss.

Precis så är min också!
    Detaljerna är helheten
  • summa21

Undrar hur det har gått för era barn. Känner igen vår son i mycket av det ni beskrivet

• Dimisi
    UnikFamilj skrev 2012-12-29 23:26:32 följande:
    :D Ja, ofta sägs det vara så. Fast jag tror det varierar lika mycket som hos "neurotypiska barn" - medveten om att jag kan ha fel... Mina tre har alla varit intensiva, närhetskrävande. BARA sovit tätt, tätt intill (och sovit dåligt), varit otroligt "snuttiga" och har ammats och burits lääääänge, krävt sällskap, gos, uppmärksamhet. I olika grad och olika i olika perioder, men som små har de varit "mycket" helt enkelt. Ointresserade av andra och ganska avvisande, men inte av mig/oss.
    Vår son med autism och adhd var också sådan. Vi bar honom i sjal hela dagarna. När han inte hängde på oss i sjalen hade vi honom i vagnen inomhus samtidigt som vi såg till att vagnen var i rörelse hela tiden. 

Jag tror att dessa barn oftast är antingen väldigt smidiga eller väldigt krävande. Jag minns också att vår son sällan var helt nöjd. Det var som att vi alltid kämpade för att få ett tecken på att han var nöjd eller glad. Våldsamt bus var nästan det enda som fick honom att skratta hjärtligt. Och egentligen är han fortfarande likadan. Han vill visserligen inte blir buren längre, men han kräver ändå ständigt vår uppmärksamhet.
  • summa21

Vår son har inre alls krävt den där närheten, tvärtom. Han var som ni beskriver lite väl lugn de första tre månaderna. Jag tyckte det var så konstigt att han aldrig skrek, han gnydde bara när han var hungrig. 
    Men sen när han började vilja saker ändrade det sig ju och han blir mycket frustrerad när han inte får det han vill. Jag känner igen honom i så i flera av de saker TS beskriver, tex det där hur han bara själv snabbt vill bläddra i boken och hur han verkar mycket mer med  när han blir jagad.

• sggroda

Hej! Länge sen det här inlägget skrevs men du kunde beskrivit min son. Undrar hur det gått för er? Befinner mig i en bergochdalbana med mycket depp och ibland lite hopp även om jag sedan länge förstått att det inte är som det "ska" med vår lilla kille..

• ahj

jag undrar också hur det gått för alla som kände igen sig i det TS skrev. Jag tyckte också att vissa saker stämmer in på min nuvarande 3-åriga son. Vi ska påbörja utredning om några veckor men det blir inte lättare.

Jag går också och funderar på vad varför hur vad gjorde jag som medförde detta? 

jag bara läser och läser försöker finna svar och så hittar man såna här artiklar :

• summa21

Hej, vår son fick diagnos i maj förra året. Då var han 19 månader och vi hade legat på för att få en utredning. Idag är han 2.5 och det har hänt mycket. Svårigheterna finns där men också många styrkor. Taler kom igång ordentligt i höstas och nu pratar han mycket. han har resurs på förskolan vilket är jättebra för honom. hoppas allt går bra med era pojkar! Jag har också funderat mycket på om jag gjorde eller utsatte mig för något under graviditeten men har väl förlikat mig med att det inte finns något svar och att det nog är mer komplext än så.

• Deeanna

Min lilla dotter var aldrig krävande eller lugn som bebis hon var både och. Som bebis hade hon full ögonkontakt och jag minns när hon som tre månader härmade oss och sträcke ut sin lilla tunga efter vi hade gjort det. Hon följde sin utveckling normalt började jollra när hon var ca 6 månader var tidig med motoriken. Nu idag när hon är två år säger hon bara ett fåtal ord undviker ögonkontakt vill inte leka med andra barn ej heller gärna vuxna. Vill endast ha en till hjälp med någon leksak. Hennes beteende liknar mest en katts: hon förstår men skiter i vissa saker och gör vad hon vill. Jag gråter över detta varje dag och skuldbelägger mig själv för vad som kan ha gått snett. Ja jag pratar med professionella men det hjälper inte : det är min lilla flicka och jag vill ju hon ska få ett bra liv....... Jag har väldigt svårt och acceptera det. Jag talar själv 4 språk... Vi har ingen autism i min släkt och min syster har 3 friska barn. Jag är rädd för min dotters framtid och jag är rädd för överallt man läser om autism står att de har en empatistörning... Det är det mest fruktansvärda för mig. Jag kommer aldrig kunna förstå henne. Och inga pengar inget jag kan göra kan hjälpa henne förstå empati.

• ahj
    Deeanna skrev 2015-07-23 22:44:15 följande:

Min lilla dotter var aldrig krävande eller lugn som bebis hon var både och. Som bebis hade hon full ögonkontakt och jag minns när hon som tre månader härmade oss och sträcke ut sin lilla tunga efter vi hade gjort det. Hon följde sin utveckling normalt började jollra när hon var ca 6 månader var tidig med motoriken. Nu idag när hon är två år säger hon bara ett fåtal ord undviker ögonkontakt vill inte leka med andra barn ej heller gärna vuxna. Vill endast ha en till hjälp med någon leksak. Hennes beteende liknar mest en katts: hon förstår men skiter i vissa saker och gör vad hon vill. Jag gråter över detta varje dag och skuldbelägger mig själv för vad som kan ha gått snett. Ja jag pratar med professionella men det hjälper inte : det är min lilla flicka och jag vill ju hon ska få ett bra liv....... Jag har väldigt svårt och acceptera det. Jag talar själv 4 språk... Vi har ingen autism i min släkt och min syster har 3 friska barn. Jag är rädd för min dotters framtid och jag är rädd för överallt man läser om autism står att de har en empatistörning... Det är det mest fruktansvärda för mig. Jag kommer aldrig kunna förstå henne. Och inga pengar inget jag kan göra kan hjälpa henne förstå empati.

Jag förstår din oro. jag oroar mig också varje dag. Vissa dagar känns extra tuffa så jag gråter för minsta lilla. Men jag försöker påminna mig själv om att min son valde inte att ha autism och inte vi heller. Det finns inget att göra åt det men vi kan påverka allt som ska komma. Med rätt träning och inställning tror jag att man kan komma långt. Barn kan tränas i så många olika situationer. Även om vissa saker inte kommer naturligt så kan deras reaktion tränas. Det är inte så lätt som det låter. det kräver mycket från föräldrar men så är det. 

Vi har det jättetufft varje dag. Kämpar med allt från att vi vaknar tills sonen ska nattas men det finns så mycket glädje och så många mysstunder med mycket kramar som ger oss styrka :) 

kämpa på! och tveka inte att be om hjälp från alla i din omgivning. man kan aldrig få för många tips, råd och hjälp. 
Svar på tråden Hur ska vi nå vår son? Autism??