Deeanna skrev 2015-07-23 22:44:15 följande:
Min lilla dotter var aldrig krävande eller lugn som bebis hon var både och. Som bebis hade hon full ögonkontakt och jag minns när hon som tre månader härmade oss och sträcke ut sin lilla tunga efter vi hade gjort det. Hon följde sin utveckling normalt började jollra när hon var ca 6 månader var tidig med motoriken. Nu idag när hon är två år säger hon bara ett fåtal ord undviker ögonkontakt vill inte leka med andra barn ej heller gärna vuxna. Vill endast ha en till hjälp med någon leksak. Hennes beteende liknar mest en katts: hon förstår men skiter i vissa saker och gör vad hon vill. Jag gråter över detta varje dag och skuldbelägger mig själv för vad som kan ha gått snett. Ja jag pratar med professionella men det hjälper inte : det är min lilla flicka och jag vill ju hon ska få ett bra liv....... Jag har väldigt svårt och acceptera det. Jag talar själv 4 språk... Vi har ingen autism i min släkt och min syster har 3 friska barn. Jag är rädd för min dotters framtid och jag är rädd för överallt man läser om autism står att de har en empatistörning... Det är det mest fruktansvärda för mig. Jag kommer aldrig kunna förstå henne. Och inga pengar inget jag kan göra kan hjälpa henne förstå empati.
Jag förstår din oro. jag oroar mig också varje dag. Vissa dagar känns extra tuffa så jag gråter för minsta lilla. Men jag försöker påminna mig själv om att min son valde inte att ha autism och inte vi heller. Det finns inget att göra åt det men vi kan påverka allt som ska komma. Med rätt träning och inställning tror jag att man kan komma långt. Barn kan tränas i så många olika situationer. Även om vissa saker inte kommer naturligt så kan deras reaktion tränas. Det är inte så lätt som det låter. det kräver mycket från föräldrar men så är det.
Vi har det jättetufft varje dag. Kämpar med allt från att vi vaknar tills sonen ska nattas men det finns så mycket glädje och så många mysstunder med mycket kramar som ger oss styrka :)
kämpa på! och tveka inte att be om hjälp från alla i din omgivning. man kan aldrig få för många tips, råd och hjälp.