• Paisley

INTJ typernas snacktråd :)

Hej och välkomna till INTJ typernas snacktråd! Dvs vi som har fått INTJ (Mastermind) som personlighetsgrupp på Myers-Briggs testet. Ta det här och se om du kvalar: http://www.humanmetrics.com/cgi-win/JTypes1.htm

Här kan vi diskutera givande saker och få stöd av jämnlikar. Vad är det som skiljer oss ifrån mängden? Hur orkar vi med vardagslivet? Hur funkar det med familj, barn och vänner? Vem passar vi bäst med, någon som är exakt som oss eller kanske raka motsatsen? 

Här skriver BARA vi som är INTJ.

• Svar på tråden INTJ typernas snacktråd :)
  • Inima
    Paisley skrev 2011-08-06 16:35:55 följande:
    Vad gör ni när det uppstår gräl, hur hanterar ni det? Vägrar ni tex erkänna att ni har fel, eller är det ni som ber om ursäkt?
    Jag visar sällan känslor när jag grälar. Och jag har svårt att erkänna om jag haft fel, vilket jag sällan har
    Det är ingen idé att stänga stalldörren när hästen redan rymt.
  • Dojle74

Ett av de mer irriterande dragenhos icke-INTJ är att de måste köra huvudet i väggen för att se om det verkligen gör ont trots att vi berättar hur det kommer att gå när dom springer in i väggen...

Jag undviker gräl som pesten, diskussioner och debatter där jag vet vad jag pratar om gillar jag. Gräl är känslomässiga urladdningar där jag känner mig lika hemma som en isbjörn i djungeln. Jag drar mig tillbaka, tar reda på fakta och kommer tillbaka när alla parter har lugnat ner sig och jag kan köra över dom med med mina faktabaserade argument =)

• Dojle74

En annan fråga, nån som blivit diagnostiserad med ADD, eller trott att dom haft ADD eller placerar sig nära eller på nedre delen av  ADD-skalan på gör det själv test på nätet? Innan jag gjorde Myers-Briggs trodde jag att jag hade lindrig ADD pga av en del gemensamma egenskaper som ADD och INTJ har...

• Paisley

Vilka gemensamma egenskaper har dem? För jag har gjort tester som tyder på ADD.

• Paisley

För mej är det att jag alltid dagdrömmer och "lever i framtiden". Har svårt för att läsa saker som inte är intressanta. Så det är kanske lite mild ADD. Min bror har Aspergers. Han är ISTJ. Jag tycker inte jag är alls lik honom till sättet.

• Dojle74

Hittade lite siffror www.aspergerforum.se/myers-briggs-resultaten-har-de-korrelation-med-as-t853-24.html

INTJ (02.1%) - 44 AS, 15 ADHD
    INTP (03.3%) - 14 AS, 30 ADHD
    INFJ (01.5%) - 06 AS, 08 ADHD
    INFP (04.3%) - 12 AS, 61 ADHD

ENTJ (01.8%) - 00 AS, 06 ADHD
    ENTP (03.2%) - 00 AS, 29 ADHD
    ENFJ (02.4%) - 00 AS, 07 ADHD
    ENFP (08.1%) - 03 AS, 59 ADHD, 1 PDD

ISTJ (11.6%) - 07 AS, 03 ADHD
    ISTP (05.4%) - 03 AS, 02 ADHD
    ISFJ (13.8%) - 02 AS, 00 ADHD
    ISFP (08.8%) - 02 AS, 03 ADHD

ESTJ (08.7%) - 00 AS, 00 ADHD
    ESTP (04.3%) - 00 AS, 02 ADHD
    ESFJ (12.3%) - 01 AS, 03 ADHD
    ESFP (08.5%) - 01 AS, 04 ADHD

Där procenterna är den andel av befolkningen som hör till till en viss personlighetstyp, AS står för Aspergers.
    Det intressanta är att nästan hälften av Aspbergarna är INTJar och de flesta finns inom INXX-gruppen, plus några inom ISTJ. Angående ADHD kan vi anta att INXX har uppmärksamhetsstörningar(ADD) medan ENXX är hyperaktiva(klassisk ADHD). Både ISXX och ESXX verkar endast finnas i några få fall bland dom med diagnos...

En ADD brukar ha följande "problem":

Ofta lättdistraherad av yttre stimuli Ofta svårt att följa instruktioner från andra Svårt att bibehålla uppmärksamhet Verkar ofta inte lyssna på vad som sägs Tendens att tappa bort saker som är nödvändiga för uppgifter eller aktiviteter Svårt att organisera målinriktade aktiviteter Växlar ofta från en oavslutad aktivitet till en annan
    En del låter rätt bekant i betraktarens öga av en INTJ.
  • Jue

Puttar upp en gammal tråd Tungan ute
    Jag är INTJ. Har gjort ett flertal olika test vid ett flertal olika tillfällen, och fått samma resultat varenda gång. Hello brothers and sisters

• Jue
    Dojle74 skrev 2011-08-06 18:47:49 följande:

Ett av de mer irriterande dragenhos icke-INTJ är att de måste köra huvudet i väggen för att se om det verkligen gör ont trots att vi berättar hur det kommer att gå när dom springer in i väggen...

Jag undviker gräl som pesten, diskussioner och debatter där jag vet vad jag pratar om gillar jag. Gräl är känslomässiga urladdningar där jag känner mig lika hemma som en isbjörn i djungeln. Jag drar mig tillbaka, tar reda på fakta och kommer tillbaka när alla parter har lugnat ner sig och jag kan köra över dom med med mina faktabaserade argument =)

Wow, väldigt accurate beskrivning av hur jag är också, haha.
  • Mattiasma

Hallå, har vi dött ut?

Jag hittade just tråden och det vore kul om den kunde ta fart igen????

Svar på tråden INTJ typernas snacktråd :)