• Paisley

INTJ typernas snacktråd :)

Hej och välkomna till INTJ typernas snacktråd! Dvs vi som har fått INTJ (Mastermind) som personlighetsgrupp på Myers-Briggs testet. Ta det här och se om du kvalar: http://www.humanmetrics.com/cgi-win/JTypes1.htm

Här kan vi diskutera givande saker och få stöd av jämnlikar. Vad är det som skiljer oss ifrån mängden? Hur orkar vi med vardagslivet? Hur funkar det med familj, barn och vänner? Vem passar vi bäst med, någon som är exakt som oss eller kanske raka motsatsen? 

Här skriver BARA vi som är INTJ.

• Svar på tråden INTJ typernas snacktråd :)
  • Sum quod sum
    Paisley skrev 2011-07-22 16:07:50 följande:
    Ja, de säger ju att efter ett tungt besked så går man från chock till bearbetning till accepterande. Men jag får aldrig den där chockreaktionen. Går direkt till bearbetningen.
    Chock.. nja jag skulle nog bara säga att man accepterar beskedet och börjar planera och bearbeta.
  • Paisley
    Sum quod sum skrev 2011-07-22 16:10:48 följande:
    Chock.. nja jag skulle nog bara säga att man accepterar beskedet och börjar planera och bearbeta.

Ja det är det jag menar. Men jag tror att andra människor ser oss som kalla eller känslolösa på grund av detta. Förundras gör de i alla fall.
  • Sum quod sum
    Paisley skrev 2011-07-22 16:20:11 följande:
    Ja det är det jag menar. Men jag tror att andra människor ser oss som kalla eller känslolösa på grund av detta. Förundras gör de i alla fall.
    Ja och ibland chockas.. Är det någon här som är riktigt bra på kemi?
  • Inima
    Hypnotica skrev 2011-07-22 13:54:48 följande:
    Nej. Inte direkt. Jag kan visa och uttrycka mina känslor väldigt fritt men med rätt personer. Men oftast är mina känslor så starka att jag sällan visar dem utåt. Eller så är jag osäker på vad jag känner och behöver dra mig undan och tänka över saken för att komma fram till konsensus.
    Ja så känner jag med, jag kan visa att jag är sårad, arg eller frvirrad. Men jag gråter inte inför vem som helst, och om det av någon anledning skulle brista så är det jättejobbigt.
    Seduce my mind and you can have my body. Find my soul and I am yours forever.
  • Inima
    Paisley skrev 2011-07-22 15:44:39 följande:
    Hur reagerar ni på tunga besked?
    tex "Du har fått cancer" eller "Din mamma/pappa/bror osv har avlidit"?   
    Jag har aldrig fått ett sådant besked. Men en kvinna som jag studerar ihop med berättade att hennes första pojkvän är döende.

Jag säger "oj då..........................beklagar"

Jag vet aldrig vad jag ska säga och hatar sådana situationer. Tagen på sängen liksom.
  • Paisley
    Inima skrev 2011-07-23 00:29:59 följande:
    Jag har aldrig fått ett sådant besked. Men en kvinna som jag studerar ihop med berättade att hennes första pojkvän är döende. Jag säger "oj då..........................beklagar" Jag vet aldrig vad jag ska säga och hatar sådana situationer. Tagen på sängen liksom.

Man lär sig vad som förväntas av en i en sån situation. Man lär sig också att det är jätteviktigt för många med den emotionella biten. Om man inte är en känslosam person kan man ta det hela intellektuellt. Så genom att använda de sidor man har kan man utveckla de andra.
  • Hypnotica

Appropå tunga besked: Jag var på jobbet igår när bomben small i Oslo och hade återkommande kontakt med min norska kollega. Kontoret ligger inte så långt ifrån var det small, så vi bestämde att han skulle ta sig ur centrala Oslo så fort som möjligt och arbeta hemifrån.

När jag nåddes av besked vad som hänt på Utöya, var jag i sällskap med en annan INTJ. Vi diskuterade ju saken naturligtvis och vi kom fram till att händelserna hängde ihop och att det var en infödd norrman som stod bakom. Ensam.

Jag slås ju av att jag inte är speciellt chockad alls. Människors grymhet förvånar mig aldrig längre. Men igen så är det väl som man är som INTJ: Söker fakta för att söka förståelse.

Jag förvånas över att folk säger att denna händelsen är ofattbar vilket jag absolut inte tycker den är med tanke på vad vi redan vet om terrordåd, men jag ska noga hålla tand för tunga annars kommer nog folk tycka jag är förjävla känslokall (naturligtvis är det en tragedi).

• Sum quod sum
    Hypnotica skrev 2011-07-23 19:45:00 följande:
    Appropå tunga besked: Jag var på jobbet igår när bomben small i Oslo och hade återkommande kontakt med min norska kollega. Kontoret ligger inte så långt ifrån var det small, så vi bestämde att han skulle ta sig ur centrala Oslo så fort som möjligt och arbeta hemifrån.

När jag nåddes av besked vad som hänt på Utöya, var jag i sällskap med en annan INTJ. Vi diskuterade ju saken naturligtvis och vi kom fram till att händelserna hängde ihop och att det var en infödd norrman som stod bakom. Ensam.

Jag slås ju av att jag inte är speciellt chockad alls. Människors grymhet förvånar mig aldrig längre. Men igen så är det väl som man är som INTJ: Söker fakta för att söka förståelse.

Jag förvånas över att folk säger att denna händelsen är ofattbar vilket jag absolut inte tycker den är med tanke på vad vi redan vet om terrordåd, men jag ska noga hålla tand för tunga annars kommer nog folk tycka jag är förjävla känslokall (naturligtvis är det en tragedi).
    Jag misstänkte det samma när jag hörde om lägret..varför skulle islamister gå på det?? Inget förvånar mig heller. Det enda som stör mig är att alla trodde att det var islamister och då hade det varit katastrof..nu är det bara en galning och det verkar vara mer ok. 
  • Darla

Vilken intressant tråd! Ramlade in här av nyfikenhet eftersom jag gjorde Myers-Briggs testet när jag var 20 och fick resultatet INTJ. Psykologen som gav testet berättade att endast 3 procent av befolkningen (i USA iallafall) var INTJ's. Nu vet jag inte om det verkligen är så men jag har aldrig (mig veterligen) träffat någon annan INTJ så att läsa och känna igen mig i det ni skriver var otroligt roligt!

• Hypnotica

Mjo. Det var inte logiskt. Dessutom var en av mina första tankar när jag såg den första bilden på förödelsen att bomben nog hade varit kraftig men inte designad för att orsaka många dödsfall. För illa placerad - Inte en sprängladdningsexpert.

Svar på tråden INTJ typernas snacktråd :)