Paisley skrev 2011-07-22 13:48:44 följande:
Ja det känns så skönt när man har tänkt igenom allting och har minst en C eller tom en D plan :) Det är verkligen anti-stress!
Jag ser det som interna flödesscheman. För mig (och andra INTJ's) är det ett naturligt sätt att hantera tillvaron. För andra personlighetstyper låter det antagligen mest bara konstigt och underligt.
Jag bloggade om det för ett tag sedan. Tar mig friheten att klippa in det här:
Det långa samtalet jag hade igår handlade om hur en INTJ hela tiden har stora mängder flödesscheman i huvudet. Det här är ingenting som är ansträngande för en INTJ. Tvärtom. Det skulle däremot vara oerhört stressande för oss att inte arbeta med flödesscheman. När en ny information når oss sorteras den in på lämpligt ställe i flödesschemat. Om det inte finns lämplig plats så får ett gammalt schema justeras eller ett nytt skapas. Vi tror inte på att enskilda händelser visar på ett mönster. Att någonting inträffat en gång/i ett visst sammanhang är inget argument för att det ska återupprepas. Det finns alltför många okända variabler i en sådan ekvation. Däremot kan bitar av information som för andra är till synes ointressant pusslas ihop av en INTJ och forma en logisk slutsats. Det är vid sådana tillfällen som andra kan tycka att en INTJ är intuitiv. Det är vi inte. Det är bara logik, och en förmåga att kombinera rätt informationsbitar.
Alla dessa flödesscheman ger oss inte en plan B om ny information förändrar spelplanen. Det ger oss fler alternativ än vad du har bokstäver i alfabetet, och vi har tänkt igenom dem alla i förväg. Skulle ny information vara till synes överraskande eller problematisk så är det inte INTJ's stil att reagera primärt känslomässigt.
Vi blir inte hysteriska, skriker och gormar, börjar gråta eller kastar in handduken. Vi grämer oss inte. Gjort är gjort. Ändra flödesschemat, lägg in nya variabler. Gå vidare.
Vi ogillar överraskningar och när andra bestämmer saker åt oss. Vi är själva mest kvalificerade att fatta beslut som rör våra egna liv.
Vi har inga problem med beska sanningar, men ogillar halvsanningar och undanhållande av information. De är felkällor för våra flödesscheman.
Vi behöver mer ensamtid än de flesta andra. Får vi inte vara ifred och göra ingenting (aka bearbeta ny information i lugn och ro) så riskerar systemet kortslutning.