Inima skrev 2011-07-25 18:16:10 följande:
Han strävade ju efter en modern frintelse riktad emot muslimer och ansåg inte att man skulle planera attentat emot muslimerna själva utan mot de politiskt aktiva, och polisen är (inte uppenbart iaf) politiskt engagerade.
Jag tror att han räknar med att vara en som en liten Messias i fängelset, och nu sägs det ju att han ville hålla häktningsförhandlingarna Öppna. Han tror säkert att hans terrordåd kommer att inspirera andra att fortsätta med hans vidriga verk.
Svårt att förklara exakt hur jag tror att han tänker.
Att han hoppades på uppmärksamheten och möjligheten att föra ut sitt budskap?
Jag misstänker att han genom att överlämna sig till polisen och få till en rättegång, får mycket större publicitet kring sin person och sitt manifest än vad han skulle ha fått genom att ta självmord.
Hade han skjutit sig själv också hade han fått mycket mindre uppmärksamhet till sitt "politiska" än vad han har fått nu. Uppmärksamheten runt honom kommer ju att hålla i sig i säkert något år på det här sättet...
Hade han tagit självmord hade mer av uppmärksamheten nog hamnat på offren och inte på honom
Jag tror att det är ett genomtänkt drag för att få uppmärksamhet, och att i hans hjärna så finns idén att bara hans manifest kommer ut till allmänheten så kommer folk att se hur rätt han har och hur genialt det är.
Eller?