• Paisley

INTJ typernas snacktråd :)

Hej och välkomna till INTJ typernas snacktråd! Dvs vi som har fått INTJ (Mastermind) som personlighetsgrupp på Myers-Briggs testet. Ta det här och se om du kvalar: http://www.humanmetrics.com/cgi-win/JTypes1.htm

Här kan vi diskutera givande saker och få stöd av jämnlikar. Vad är det som skiljer oss ifrån mängden? Hur orkar vi med vardagslivet? Hur funkar det med familj, barn och vänner? Vem passar vi bäst med, någon som är exakt som oss eller kanske raka motsatsen? 

Här skriver BARA vi som är INTJ.

• Svar på tråden INTJ typernas snacktråd :)
  • Sum quod sum
    Paisley skrev 2011-07-22 00:48:07 följande:
    Hej och välkommen!
    Ja jag håller med, det är mycket som är intressant men det där ytliga kan få vara många gånger. Det är många gånger man får höra ja vaddå hur kunde du veta det? när man har svaret på en fråga.

Jag har ett dåligt närminne men bra minne vad det gäller att komma ihåg fakta och saker och ting som hänt för länge sen. Hur är det med er andra?
    Jag har bra minne om det är något som intresserar mig. Som 3 åring memoriserade jag hela snövit. De trodde jag läste till jag kom till PLING där man skulle vända blad Solig.
    Detta har hjälpt mig i mina studier då jag är både dyslektiker och dyskalkulektiker.
    Jag kommer även igår vissa incidenter när jag satt i barnvagn vilket förvånade min mamma.
    Jag tappade en långben tablettask över vagnskanten. En hundsvans sopade till mig så jag trillade när jag satt på golvet osv.. Vi hade ingen hund.
    Har även öga för detaljer tex ser figurer i stener och moln som de flesta inte ens tänker på. Även minne för detaljer i vissa situationer och hur folk ser ut och vad de har på sig.
    Känns nästan som man skannar sin omgivning.
    Känner ni också så ibland?

• Hypnotica
    Sum quod sum skrev 2011-07-22 10:23:22 följande:
    Jag har bra minne om det är något som intresserar mig. Som 3 åring memoriserade jag hela snövit. De trodde jag läste till jag kom till PLING där man skulle vända blad Solig.
    Detta har hjälpt mig i mina studier då jag är både dyslektiker och dyskalkulektiker.
    Jag kommer även igår vissa incidenter när jag satt i barnvagn vilket förvånade min mamma.
    Jag tappade en långben tablettask över vagnskanten. En hundsvans sopade till mig så jag trillade när jag satt på golvet osv.. Vi hade ingen hund.
    Har även öga för detaljer tex ser figurer i stener och moln som de flesta inte ens tänker på. Även minne för detaljer i vissa situationer och hur folk ser ut och vad de har på sig.
    Känns nästan som man skannar sin omgivning.
    Känner ni också så ibland?

Som treåring lärde jag mig läsa. Eller, mina föräldrar lärde mig bokstäverna, läsningen knäckte jag själv.

Jag kan också minnas specifika detaljer, men det verkar hänga ihop med hur jag associerar och sammankopplar världen i sin helhelt. INTJs ser ju mönster i allt, det är väldigt grundläggande för oss.

Är det någon mer än jag som studerar människor och mänskligt beteende precis hela tiden? FL är som gjort för det!
  • Paisley
    Hypnotica skrev 2011-07-22 11:14:35 följande:
    Som treåring lärde jag mig läsa. Eller, mina föräldrar lärde mig bokstäverna, läsningen knäckte jag själv.

Jag kan också minnas specifika detaljer, men det verkar hänga ihop med hur jag associerar och sammankopplar världen i sin helhelt. INTJs ser ju mönster i allt, det är väldigt grundläggande för oss.

Är det någon mer än jag som studerar människor och mänskligt beteende precis hela tiden? FL är som gjort för det!

Ja visst och man analyserar allt hela tiden. Men det är ibland svårt att förklara det där med mönstren eller varför man tänker som man gör. Det är så komplicerat men så självklart för oss på samma sätt.

Jag tycker det verkar jobbigt för människor som styrs av sina känslor. Där ser jag mönstren i hur de råkar i trubbel hela tiden. Sen förstår jag inte hur man kan vara bekväm med sina beslut om man går på känslan utan att överväga situationen.

Just nu har jag ett viktigt beslut att ta och försöker samla så mycket information som möjligt. Jag är sjuk och det handlar om om jag ska opereras eller inte. Folk blir galna på att jag går från doktor till doktor (är utomlands). Men det skulle kännas hemskt att bara lita på någon utan att vara övertygad.

En vän gav mig rådet: Följ ditt hjärta!
    Men hur gör man det undrade jag? Försökte förklara att nej jag har gått utanför mig själv och är som en betraktare nu, för att kunna se saken objektivt. Jag tycker synd om dem som följer sitt hjärta före sin hjärna för att det verkar som att de blir sårade och trampade på. 
  • Inima
    Paisley skrev 2011-07-22 11:48:45 följande:
    Ja visst och man analyserar allt hela tiden. Men det är ibland svårt att förklara det där med mönstren eller varför man tänker som man gör. Det är så komplicerat men så självklart för oss på samma sätt.

Jag tycker det verkar jobbigt för människor som styrs av sina känslor. Där ser jag mönstren i hur de råkar i trubbel hela tiden. Sen förstår jag inte hur man kan vara bekväm med sina beslut om man går på känslan utan att överväga situationen.

Just nu har jag ett viktigt beslut att ta och försöker samla så mycket information som möjligt. Jag är sjuk och det handlar om om jag ska opereras eller inte. Folk blir galna på att jag går från doktor till doktor (är utomlands). Men det skulle kännas hemskt att bara lita på någon utan att vara övertygad.

En vän gav mig rådet: Följ ditt hjärta!
    Men hur gör man det undrade jag? Försökte förklara att nej jag har gått utanför mig själv och är som en betraktare nu, för att kunna se saken objektivt. Jag tycker synd om dem som följer sitt hjärta före sin hjärna för att det verkar som att de blir sårade och trampade på. 
    Jag kan inte följa mitt hjärta, jag följer hjärnan.
    Seduce my mind and you can have my body. Find my soul and I am yours forever.
  • Hypnotica

Haha, logik före känsla. Samt att alltid ha en plan! Jag blir smått knäpp på folk som inte gör upp planer!

• Joual
    Hypnotica skrev 2011-07-22 11:14:35 följande:
    Nu förstår jag inte riktigt. Är FL alltså något mer än en observationsplats för INTJ-personer som vill studera andra? Förvånad
  • Sum quod sum

Hjärnan först och sedan en inituiv känsla.. Hjärtat..hm den kan viska lite..
    Därav att man har blivit kallad hjärtlös..vilket inte alls stämmer. Jag låter det bara inte styra mig. 

• Hypnotica

Jo, känslokall har man ju blivit kallad ett par gånger. Jag ser det som att jag sparar på mina känslor till rätt tillfälle inträffar.

• Sum quod sum
    Hypnotica skrev 2011-07-22 12:34:46 följande:
    Jo, känslokall har man ju blivit kallad ett par gånger. Jag ser det som att jag sparar på mina känslor till rätt tillfälle inträffar.
    Ja precis. Jag har väldigt svårt för stora känsloutbrott à la drama queens.
    Min sambo är en känslokille och kan bli väldigt arg för småsaker. Jag måste springa därifrån för att inte skratta ihjäl mig. Jag förstår inte att man kan reagera så överdrivet på en petitess. 
  • Paisley
    Sum quod sum skrev 2011-07-22 12:39:08 följande:
    Ja precis. Jag har väldigt svårt för stora känsloutbrott à la drama queens.
    Min sambo är en känslokille och kan bli väldigt arg för småsaker. Jag måste springa därifrån för att inte skratta ihjäl mig. Jag förstår inte att man kan reagera så överdrivet på en petitess. 

Det är det bästa man kan göra att gå där ifrån och ta en timeout. Det värsta man kan göra är att argumentera. Men det är svårt att låta bli.
    Det svåra är när folk förstår en fel, när de tror att man är otrevlig fast man bara försöker förklara sin ståndpunkt. 
Svar på tråden INTJ typernas snacktråd :)