Hypnotica skrev 2011-07-22 11:14:35 följande:
Som treåring lärde jag mig läsa. Eller, mina föräldrar lärde mig bokstäverna, läsningen knäckte jag själv.
Jag kan också minnas specifika detaljer, men det verkar hänga ihop med hur jag associerar och sammankopplar världen i sin helhelt. INTJs ser ju mönster i allt, det är väldigt grundläggande för oss.
Är det någon mer än jag som studerar människor och mänskligt beteende precis hela tiden? FL är som gjort för det!
Ja visst och man analyserar allt hela tiden. Men det är ibland svårt att förklara det där med mönstren eller varför man tänker som man gör. Det är så komplicerat men så självklart för oss på samma sätt.
Jag tycker det verkar jobbigt för människor som styrs av sina känslor. Där ser jag mönstren i hur de råkar i trubbel hela tiden. Sen förstår jag inte hur man kan vara bekväm med sina beslut om man går på känslan utan att överväga situationen.
Just nu har jag ett viktigt beslut att ta och försöker samla så mycket information som möjligt. Jag är sjuk och det handlar om om jag ska opereras eller inte. Folk blir galna på att jag går från doktor till doktor (är utomlands). Men det skulle kännas hemskt att bara lita på någon utan att vara övertygad.
En vän gav mig rådet: Följ ditt hjärta!
Men hur gör man det undrade jag? Försökte förklara att nej jag har gått utanför mig själv och är som en betraktare nu, för att kunna se saken objektivt. Jag tycker synd om dem som följer sitt hjärta före sin hjärna för att det verkar som att de blir sårade och trampade på.