• Paisley

INTJ typernas snacktråd :)

Hej och välkomna till INTJ typernas snacktråd! Dvs vi som har fått INTJ (Mastermind) som personlighetsgrupp på Myers-Briggs testet. Ta det här och se om du kvalar: http://www.humanmetrics.com/cgi-win/JTypes1.htm

Här kan vi diskutera givande saker och få stöd av jämnlikar. Vad är det som skiljer oss ifrån mängden? Hur orkar vi med vardagslivet? Hur funkar det med familj, barn och vänner? Vem passar vi bäst med, någon som är exakt som oss eller kanske raka motsatsen? 

Här skriver BARA vi som är INTJ.

• Svar på tråden INTJ typernas snacktråd :)
  • Sum quod sum
    Paisley skrev 2011-07-22 12:55:10 följande:
    Det är det bästa man kan göra att gå där ifrån och ta en timeout. Det värsta man kan göra är att argumentera. Men det är svårt att låta bli.
    Det svåra är när folk förstår en fel, när de tror att man är otrevlig fast man bara försöker förklara sin ståndpunkt. 
    I hans fall är det inte ens diskussioner..där har vi liknande åsikter utan det är bilköer..osv.
    Jag har ofta fått höra hör inne att jag är en åsiktspolis och har härskarteknik. Det förvånar mig ärligt talat. 
  • Paisley
    Sum quod sum skrev 2011-07-22 12:58:38 följande:
    I hans fall är det inte ens diskussioner..där har vi liknande åsikter utan det är bilköer..osv.
    Jag har ofta fått höra hör inne att jag är en åsiktspolis och har härskarteknik. Det förvånar mig ärligt talat. 
    Det låter väl kanske så för folk som inte förstår. Det är lätt att framstå som en besserwisser. Det är man ju inte, men det är svårt att hålla sig när någon häver ur sig något uppenbart fel eller klantigt.
  • Hypnotica

Jag kan berätta en historia där jag blev the bad guy: För ungefär ett år sedan, hade jag en kortare romans med en man (ej INTJ). Han beslutade sig dock för att avsluta den eftersom rätt känslor inte fanns osv. När han berättade detta för mig, så svarade jag honom att ja, jag hade väntat mig att detta skulle hända. När han frågade varför, så sa jag till honom att statisktiskt sett var chansen mycket liten att just vi två skulle vara så pass kompatibla att vi skulle ha en lång relation med allt vad det innebär. Jag varken grät eller var upprörd under den här konversationen.

Ett par dagar efteråt fick jag ett mail från honom där han uttryckte hur sårad han var att jag inte "satsat" på honom.

• Hypnotica
    Paisley skrev 2011-07-22 13:03:06 följande:
    Det låter väl kanske så för folk som inte förstår. Det är lätt att framstå som en besserwisser. Det är man ju inte, men det är svårt att hålla sig när någon häver ur sig något uppenbart fel eller klantigt.
    Precis. Det hänger ihop med att vi inte blir stötta om någon rättar vår felaktiga information (HA! som att det skulle inträffa att vi har det Flört). Därför blir vi förvånade när andra tar illa upp.

INTJ verkar vara de som med störst sannorlikhet inte blir kränkta.
  • Sum quod sum
    Hypnotica skrev 2011-07-22 13:17:07 följande:
    Precis. Det hänger ihop med att vi inte blir stötta om någon rättar vår felaktiga information (HA! som att det skulle inträffa att vi har det Flört). Därför blir vi förvånade när andra tar illa upp.

Något liknande hände mig för några år sedan..slutade med att han grät och jag bara förklarade ( då han sade att han hade bestämt sig) att jag inte tänker argumentera med hans känslor utan vill han gå så gå. 

Idag fattar jag att han ville att jag skulle böna och be. 
  • Inima
    Hypnotica skrev 2011-07-22 12:22:57 följande:
    Haha, logik före känsla. Samt att alltid ha en plan! Jag blir smått knäpp på folk som inte gör upp planer!
    Helst plan A. B och C.
    Seduce my mind and you can have my body. Find my soul and I am yours forever.
  • Inima
    Hypnotica skrev 2011-07-22 12:34:46 följande:
    Jo, känslokall har man ju blivit kallad ett par gånger. Jag ser det som att jag sparar på mina känslor till rätt tillfälle inträffar.
    Har du också svårt att visa känslor?
    Seduce my mind and you can have my body. Find my soul and I am yours forever.
  • Sum quod sum
    Inima skrev 2011-07-22 13:38:34 följande:
    Helst plan A. B och C.
    Skrattande
  • Paisley
    Hypnotica skrev 2011-07-22 13:17:07 följande:

Ja det stämmer! Jag blev helvild när någon sa en gång att det verkar som att du inte kan ta kritik! Hurdå? undrade jag för det stämmer inte alls. Då sa vännen ja eftersom det syns på ditt ansikte att du blir ledsen, du ser ledsen ut. Vad det var egentligen är att jag ser frånvarande ut och koncentrerar mig på vad personen sagt och bearbetar det. Jag tycker att konstruktiv kritik är jätteviktigt ju. Så det kändes jobbigare att bli missförstådd än att ta kritiken.
  • Paisley
    Inima skrev 2011-07-22 13:38:34 följande:
    Helst plan A. B och C.

Ja det känns så skönt när man har tänkt igenom allting och har minst en C eller tom en D plan :) Det är verkligen anti-stress!
Svar på tråden INTJ typernas snacktråd :)