Din 15-åring vill att du ska köpa ut till skolavslutningen, gör du det??
Big fakking NO från min sida!! (känner jag nu såhär 9 år i förväg)
Big fakking NO från min sida!! (känner jag nu såhär 9 år i förväg)
Nej, jag kommer inte köpa ut till mina barn innan de själva får handla o det kommer de att få lära sig tidigt. Däremot kommer de om de vill att få smaka lite hemma vid 15 år.
Det är lika illa om inte värre anser jag.
Nej har inte hänt och kommer aldrig att ske, tyvärr har andra föräldrar en annan syn och dom får tag på skiten ändå!
Det är lika illa om inte värre anser jag.
Nej. Och vad då, hellre det än t-sprit och hembränt? Man har väl koll på sin 15-åring? Jag skulle i det fallet, vägra köpt ut och sedan sett till att barnet kom hem senast 23.00. Så stora är de inte som 15-åringar att de kan vara ute själva och ha möjlighet till sprit.
Har barn som är 20, 18, 16 och 12 år, ingen av dem skulle ens komma på tanken att fråga, de vet redan svaret..
Jag skulle troligen kunna köpa ut till min 18-åring, är man myndig så är man i mina ögon vuxen så..
Eller borde vara det iallfall..
Nej, det skulle jag inte. All forskning visar att barn/ungdomar vars föräldrar köper ut och/eller bjuder på alkohol hemma har en högre och mer riskfylld alkoholkonsumtion än barn/ungdomar med restriktiva föräldrar.
Aldrig jag skulle köpa ut, mina är 18 och 16. Men dom skulle heller aldrig fråga. Dom vet vad lagen säger och den följer jag. Jag tror inte mina barn vill att jag gör något olagligt.
Nej det skulle jag inte. Samtidigt skulle jag inte vara så naiv att jag inte förstod att de fixade det på annat sätt. Minns själv hur det var när man var 15 år. Det var sällan föräldrar som köpte ut utan äldre syskon eller kompisar. Mina föräldrar köpte inte ut, men de var väl medvetna om att de inte kunde stoppa att det förekom alkohol på fester jag var på. Det viktigaste de lärde mig var att vad jag än hade gjort eller varit med om kunde jag höra av mig hem och de kommer alltid att älska mig oavsett samt att aldrig svika en vän. Var det någon som drack för mycket tog vi alltid hand om varandra och vi kunde ringa hem till våra föräldrar och be dem hämta oss, vilket vi gjorde.
Det beror helt på hur han är som person, hur han resonerat under tiden fram tills dess, hur han skött sig etc.
Jag själv var ett ansvarsfullt barn och tonår och fick sådana alkoläsk utköpta av mina föräldrar när jag var runt 17 år, då jag skulle övernatta en kväll hos en tjejkompis. Om min son är som mig i den åldern har jag inga problem med att en gång ställa upp på detta. Men det kommer jag ändå vara tydlig med att varken han eller jag ska göra till en vanesak. Alkohol är trots allt inget man ska ta lätt på, utan visa sig kunna hantera på ett ansvarsfullt sätt.
Nopes... ingen langning här inte...
Däremot kan min 15-åring få stanna hemma på kvällen och få smaka. Om jag nu skulle få spatt och ha dricka hemma.
Jag tycker det är väldigt beroende på hur ofta, till vem etc. Vad har man för relation till sitt barn, vet man vad de sysslar med när de är ute?! Jag tror inte det finns rätt och fel här utan man får känna sig fram vad som passar ens egen situation bäst.
Och om ni köper ut så tänk på att ungdomar sällan får för sig att lägga sprit i frysen så är det käckt att ersätta en del av spriten med vatten Gissa om min bror blev sur när han upptäckte det haha