Din 15-åring vill att du ska köpa ut till skolavslutningen, gör du det??
Big fakking NO från min sida!! (känner jag nu såhär 9 år i förväg)
Big fakking NO från min sida!! (känner jag nu såhär 9 år i förväg)
Inte aktuellt på många år än, men jag har verkligen svårt att se att jag skulle gå med på något sådant.
Absolut INTE!!
Har en dotter på 20 år idag och har inte en endaste gång köpt ut till henne, hon har vetat om vår ståndpunkt i ämnet och har heller aldrig frågat. Däremot ville hon en gång ha vår "tillåtelse" att dricka några cider som hon fixat på egen hand (hon var kanske 16-17 år då) men det blev nobben då också. Jag som förälder känner inte att jag kan "okeja" det, här är det nolltolerans fram till 18-årsdagen!
Sen OM de dricker tidigare, så får de själva stå för det och ta ev. konsekvenser - men att gå ut och säga OK innan 18-årsdagen lär inte hända här hemma iallafall och Gud Nåde den förälder som ev. köper ut åt VÅRT barn!!!
Hell no! Till en 18-19-åring som tar studenten...förmodligen, men knappast till ett omyndigt barn.
NEJ, men skulle kunna göra det till en 18-åring.
Aldrig i livet!
Nu var det ju inte meningen att jag skulle behöva sitta här och försvara mina föräldrars beteende. Jag kan inte svara för vad de gjorde på den tiden. Det får ni fråga de själva isåfall.
Och nej, jag kommer inte köpa alkohol till någon annans barn bara för att mina föräldrar har gjort det. Och nej, jag har då verkligen inte tänkt köpa en hel flaska med Martini bara för att mina föräldrar har gjort det! Döm inte mig efter mina föräldrars agerande.
Jag skrev aldrig att jag kommer att köpa ut alkohol till min son när han är 15 år. Jag skrev att jag inte kan svara på det i dagsläget. Jag vet inte hur han kommer vara när han är 15 år. Han kanske inte ens är intresserad. Båda mina småsmystrar har knappt börjat dricka förrän de varit runt 18. Eller så får vi hämta hem honom varenda helg för att han festat med sina vänner och då är det ju självklart inte läge att köpa några öl till honom!
Hemma hos oss dricker vi sällan alkohol. Tror inte ens det går en flaska vin i månaden. Öppnar vi en flaska vitt till maten får vi slänga resten sen för det går bara ett glas till maten. Vi är inte som min familj exempelvis var, där det festades en hel del och jag var tillåten att dricka hemma i tidiga tonår.
Min sambo är portugis och har vuxit upp med en helt annan alkoholkultur än jag har. Vi har ofta diskussioner kring det här med alkohol och barn. Han som har vuxit upp med en familj där det serverats vin på matbordet till vardags har ett helt annat förhållningssätt till alkohol än vad jag har, som har haft ett helt köksbord dukat med öl, cider, sprit m.m. när det varit helg. Inte sagt, efter att bara se på oss två som exempel, att en mer öppenhet till alkohol gör det mindre spännande och minskar risken för alkoholproblem, men jag må då säga att du ser väldigt sällan ungdomar som går runt och är fulla på stan, beter sig som svin, har problem med alkoholen osv i Portugal om somrarna, så som du gör i Sverige.