Din 15-åring vill att du ska köpa ut till skolavslutningen, gör du det??
Big fakking NO från min sida!! (känner jag nu såhär 9 år i förväg)
Big fakking NO från min sida!! (känner jag nu såhär 9 år i förväg)
Nej! Hade köpt en liten champagneflaska att hänga runt halsen på studenten inte tidigare, men att smaka hemma är okej enligt mig
Nej, mina barn får begå sina misstag utan min hjälp på det området.
Det beror på hur de är då, mina är så små än.
Men dricka lite när de väl är färdigväxta är för mig helt ok, men att ge ut till barn jag vet inte kommer klara av det gör jag inte.
Jag avänder mitt sunda fönuft där, alla är inte lika.
Glömde:
Målet är att de ska vara ansvarsfulla och kloka drickare, inte bli stupfulla varje gång. Att de ska veta hur det känns att vara onykter och inte göra en massa dumheter.
Mitt mål som förälder är att de ska veta vad de gör tidigare än normala korkade 21-åringar gör. Jag agerar utifrån det.
Nej det skulle jag inte göra.
Däremot lär dom få tag i alkohol ändå men jag behöver ju inte bidra.
Däremot måste jag säga att jag tycker det är skillnad när man tar studenten och är 18-19 för då är man ju faktiskt myndig...dock vet jag inte om jag skulle köpa ut nåt:)
Nej det skulle jag absolut inte göra. Inte kommer mina barn få smaka hemma heller. Det är bara att vänja dem vid att dricka.
Mina föräldrar hade dem reglerna på mig, och jag drack inte förens jag var 18, smakade en mun cider när jag var 17 år på en hemmafest men tyckte inte det var gott så jag fortsatte inte.
När jag började gå ut så drack jag en eller två cider per kväll för jag tålde inte mer.
Jag skulle inte ens släppa ut min unge att springa på stan när den är 15 år och går ut skolan.
Man kan lika gärna bjuda hem några av dens polare och ha filmkväll med oss föräldrar i ett annat rum.
Kort och gott ju fler föräldrar som tänker att de bara ska köpa ut lite till sina barn så de inte får tag på annat ju mer alkohol kommer cirkulera.
Hmm.. svårt det där. Som tur är det några år kvar tills jag behöver fundera över den saken.
Men rent spontant tycker jag det är bättre att köpa ut ett par öl/cider, än att man dricker annan skit.
Vill man dricka så är det inte spec svårt att få tag på det ändå.
Jag tänker tillbaka på mig själv när jag var 14 år och köpte hembränt genom en kompis, denna kväll slutade rätt illa och höll på att kosta mig livet.
Nej.
Undersökning på undersökning har ju dessutom visat att barn vars föräldrar köper ut eller bjuder är mer benägna att hamna i ett riskfyllt alkoholbruk. Tänker därför inte köpa något alls förrän de är 20, men bjuda på exempelvis champagne vid högtidliga tillfällen efter 18-årsdagen.
No! Aldrig att jag bidrar till deras drickande! Har för mkt erfarenheter själv..
Nej, har en son som är 15 år och han skulle inte ens tänka tanken på att fråga och han tycker inte om öl eller sprit och han är inte heller intresserad av att drick, sitter hellre vid datorn och spelar nåt tillsammans med kompisarna.
Jag kommer inte att köpa ut till honom eller hans lillebror som snart är 14 år för att det är inte lagligt att köpa ut sprit till dem under 20 år och man har inte heller växt färdigt så att man vet inte vad som händer med kroppen när man dricker, ockej att de vill dricka och bli fulla kommer aldrig att bli arg på dem om de kommer hem fulla utan hoppas att när den dagen kommer att de vågar ringa hem och tala om att de är fulla eller som min yngste gjorde när hans kompis var rejält full, ta hans mobiltelefon och ringa hem till hans föräldrar, vilket jag är stolt över att han gjorde för det är inte varje kompis som vågar det och han blev utskälld av hans mamma när de kom och hämtade killen för han var ju "inte full", nä spydde bara som en gris när han kom hem.