• Cloud

Din 15-åring vill att du ska köpa ut till skolavslutningen, gör du det??

Big fakking NO från min sida!! (känner jag nu såhär 9 år i förväg)

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Din 15-åring vill att du ska köpa ut till skolavslutningen, gör du det??
  • KristenTjej84

Nej absolut inte. Jag har alkoholism i släkten och vet att skulle mina barn bära på den genen så skulle dom bli som min bror. Komma med en massa bortförklaringar om hur ofarligt det är och hur han KAN hantera skiten, och att han bara dricker för att lugna nerverna osv osv osv. Sen leder den ena saken till den andra och hoppsan så stinker han starköl och får änny större sug veckan efter.
    Skulle mina barn be mig att köpa ut, så skulle jag komma med en lång och förhoppningsvis länge ihågkommen uppläxning samt familjehistoria. För övrigt så kommer jag inte heller någonsin vara den hårt festande typen, så mina barn kommer inte se mig onykter eller ens påverkad av alkohol under jul och midsommar, på det sättet kommer jag inte bli kallad för hycklare av mina barn som fördömer beteende som jag själv utövar, ifall de skulle bli sura och vilja få tonårs utbrott för att jag är en såååå orättviiiiiis mamma då alla andra fååååååår!!:P
     Alkoholen har redan förstört så mycket för min familj, och för folk som jag har i min omgivning, som inte kan gå ut  i krogen eller ha fest över huvud taget numera utan att alkohol och supande är inblandat.

• pcalma

Aldrig!
    Som en ovan skrev: mina barn får begå det misstaget utan mig!

Att sen det händer en dag (ve o fasa) tror jag säkert i då hoppas jag att de vet att de alltid kan ringa oss!

Det finns en lag som säger att det är förbjudet att bjuda personer under 18 år alkohol.

Jag följer de lagar som finns, även om jag inte gillar alla. Ingen står nämnligen inte över lagen o det tycker jag är viktigt att visa!

• Runguska

Nix, kommer inte på fråga.Han får vänta tills han är 18 och ta ett glas på krogen eller vänta tills han är 20 och köpa själv på Systemet. 

I och för sig, mina föräldrar bjöd mig och jag är nykterist nu. Det beror dock på att pappa har vissa problem med spriten och jag vill helt enkelt inte fastna på det sätt han gjort. Vet ju att det är ärftligt så varför chansa när jag ännu inte "lärt" mig gilla det.  

• The Plantan

Nä, finns inte på kartan. Finns en åldersgräns utav en anledning.

Love is like Heaven, but hurts as HELL
  • coquine

Absolut INTE. Det ar ett " NO NO". Vi dricker ALDRIG sjalva sa varfor uppmuntra ungdomar/tonaringar till att dricka. Har en 16-arig son och en 14-arig dotter. De har inte varit fulla annu. Jag tror faktiskt att man far sin alkoholsyn hemifran. Ju mer foraldrarna sjalva dricker, desto tidigare borjar ungdomarna. Ar det noll tolerans hemifran blir det en sen alkoholdebut (om ens nagon. Kanner nykterister vars barn aldrig smakat i vuxen alder).

• Cloud

Vilket skönt resultat hittills..

• Rouge

Min sambo och hans bror har fått sprit utav deras morsa sen de var runt 15 "för att då vet hon vad de får i sig"...
    jovisst...min sambos bror fick magpumpas 2ggr när han var 16-17 för att han som de flesta alla andra kids ser spriten de får utav föräldrarna som bouns och dricker ändå annat skit när de väl är på festerna.
    Det sorgliga var att hon fortsatte köpa ut..

Helt ärligt, hur många tonåringar dricker ansvarsfullt?
    Det brukar vara oftas mycket eller inget.

Själv drack jag inte förrän jag var 23 även om jag fick prova på i tonåren. Kan dock säga er att som nykterist på fester ser man en hel del som skulle få en förälder att gå Fritzl on their ass.
    Då 98% av folket på festerna visste knappt vad de gjorde eller vad de stoppade i sig så minns de oftast inte heller att de drack annat än vad de fått utav sina föräldrar. Och föräldrarna fortsatte tro att "det är tur att de inte tål så mycket då så det räcker med det de får från mig, va skönt! *stolt morsa*".

Så nej, over my dead body att jag skulle någonsin köpa ut.

• Ilithyia
    snedtak skrev 2011-06-19 00:03:30 följande:
    Nej.

Undersökning på undersökning har ju dessutom visat att barn vars föräldrar köper ut eller bjuder är mer benägna att hamna i ett riskfyllt alkoholbruk. Tänker därför inte köpa något alls förrän de är 20, men bjuda på exempelvis champagne vid högtidliga tillfällen efter 18-årsdagen.
    Precis!
  • Matillin

Nej det är 18 års gräns på alkohol och det håller vi oss till.
    Vi kommer inte uppmuntra våra barn att dricka alkohol även om det givetvis kan bli så ändå.

• Sömnstörd

Ja självklart gör jag det. Hellre från mig och jag vet vad det är istället för någon mystisk vätska från en kyfisk typ. Det är inte länge sen några dog i Norge pga metanolförgiftning.

Svar på tråden Din 15-åring vill att du ska köpa ut till skolavslutningen, gör du det??