• A von B

Varför röker man de där äckliga pinnarna?

Ja varför röker just du? Alla vet ju att det är dyrt, ohälsosamt, irriterar omgivningen, upplevs som WT och luktar illa. Så vad är den hemliga anledningen som vi ickerökare inte kan förstå?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Varför röker man de där äckliga pinnarna?
  • I Blackrose I
    Jojile skrev 2011-05-31 08:20:15 följande:
    Jag håller upp nu medan jag är gravid, och självklart kommer jag att försöka vara rökfri när jag ploppat, men min motivation till att inte ta en cigg, är just att jag har ett barn i magen. När jag inte har det, har jag inte den motivationen kvar.
    Jag slutade röka helt med bägge två graviditeterna men det var som du säger bara barnet som var min motivation. Jag VILLE inte sluta. Började nån månad efter att barnet var ute (Nej, jag ammade inte).
    When you judge another, you do not define them, you define yourself
  • Jojile
    I Blackrose I skrev 2011-05-31 08:23:29 följande:
    Jag slutade röka helt med bägge två graviditeterna men det var som du säger bara barnet som var min motivation. Jag VILLE inte sluta. Började nån månad efter att barnet var ute (Nej, jag ammade inte).
    Precis! Och det där är någonting som är VÄLDIGT svårt att förstå för en icke-rökare, men även för en rökare som inte har varit gravid. Då tänker även dem "Har man klarat 9 månader är det bara fortsätta". Och nej, det är det inte.
  • Sum quod sum
    Jojile skrev 2011-05-31 08:28:26 följande:
    Precis! Och det där är någonting som är VÄLDIGT svårt att förstå för en icke-rökare, men även för en rökare som inte har varit gravid. Då tänker även dem "Har man klarat 9 månader är det bara fortsätta". Och nej, det är det inte.
    Så du VILL inte sluta egentligen?
  • Anonym (because)
    D Darko skrev 2011-05-31 08:22:22 följande:
    En rökare är en rökare även om de feströker. Den enda skillnaden är att det tar längre tid innan du tillåter dig en cigg.  Du är beroende och du har gått i exakt samma fälla som tusentals rökare före dig. Det är just det där skenbartt harmlösa när man röker ibland och inte anser sig vara beroende som är faran, du är redan fast. 

Det här var inget försök att få dig att sluta, bara en upplysning.
    Jag har inte rökat på varje fest eller varje gång. Jag väljer själv. Inte ett beroende. En gång rökade jag inte med de umgänget jag brukar röka med på ett halvår och jag kände inte ens ett sug till de när jag stod runt dem och de rökade. Hade jag vart beroende hade jag känt ett tvång att röka i dessa situationer. :).. 
  • I Blackrose I
    Det dom flesta inte förstår är att man väljer inte att sluta. Man blir illa tvungen att sluta när man plussar. Jag ville verkligen inte sluta röka men bara för barnets skull och att jag inte ville riskera skada barnet så slutade jag helt men jag var röksugen i 9månader. Jag längtade till att få sitta på verandan, ta ett glas drink och en cigg på kvällen med maken.
    Nej, det är svårt för vissa att förstå hur man kan börja igen när man klarat 9månader. I mitt fall 1,5år med första och ungefär samma med andra.
  • Pyris
    Jag var rökfri i nästan 2 år och VARJE dag, flera gånger om dagen tänkte jag på cigg. Och många dagar var så grinig, arg o sur och hyperstressad för att jag inte rökte. I slutet var jag så stressad varje dag över att jag inte rökte. Mådde skitdåligt rent av. Så att det bara är dom 3 första dagarna som är jobbiga är BS.
  • I Blackrose I
    Pyris skrev 2011-05-31 08:36:22 följande:
    Jag var rökfri i nästan 2 år och VARJE dag, flera gånger om dagen tänkte jag på cigg. Och många dagar var så grinig, arg o sur och hyperstressad för att jag inte rökte. I slutet var jag så stressad varje dag över att jag inte rökte. Mådde skitdåligt rent av. Så att det bara är dom 3 första dagarna som är jobbiga är BS.
    3första dagarna?! Ja verkligen BS. Jag kunde komma på mig själv att jag gick förbi folk som rökte bara för att få känna lukten. Jag tycker om cigaretter och cigarettrök hur knas det än låter för andra.
  • Jojile
    Sum quod sum skrev 2011-05-31 08:29:44 följande:
    Så du VILL inte sluta egentligen?
    Ibland, och ibland inte.
    Sitta och dricka vin, snacka skit och röka är bland det underbaraste jag vet.
    Att vara den enda rökaren i ett sällskap på flera personer, och behöva röka, är det värsta jag vet.
  • Sum quod sum
    Jojile skrev 2011-05-31 08:39:40 följande:
    Ibland, och ibland inte.
    Sitta och dricka vin, snacka skit och röka är bland det underbaraste jag vet.
    Att vara den enda rökaren i ett sällskap på flera personer, och behöva röka, är det värsta jag vet.
    Jag har förstått att man måste vara redo för det och inte ha folk som tjatar för att det ska funka. 
    Jag kan ju inte relatera men har pratat med folk som röker och förstått att det är för många gott och det är en vana och lite av en tröst osv. Speciellt när man är arg och stressig.

• Pyris
    I Blackrose I skrev 2011-05-31 08:39:28 följande:
    3första dagarna?! Ja verkligen BS. Jag kunde komma på mig själv att jag gick förbi folk som rökte bara för att få känna lukten. Jag tycker om cigaretter och cigarettrök hur knas det än låter för andra.
    Samma här. Tyckte det luktade så gott när någon precis tände en cigg.
  • I Blackrose I
    Pyris skrev 2011-05-31 08:46:27 följande:
    Samma här. Tyckte det luktade så gott när någon precis tände en cigg.
    Mmmm, ska snart iväg och ta en.
  • FreeForAll
    I Blackrose I skrev 2011-05-31 08:32:33 följande:
    Det dom flesta inte förstår är att man väljer inte att sluta. Man blir illa tvungen att sluta när man plussar. Jag ville verkligen inte sluta röka men bara för barnets skull och att jag inte ville riskera skada barnet så slutade jag helt men jag var röksugen i 9månader. Jag längtade till att få sitta på verandan, ta ett glas drink och en cigg på kvällen med maken.
    Nej, det är svårt för vissa att förstå hur man kan börja igen när man klarat 9månader. I mitt fall 1,5år med första och ungefär samma med andra.
    Jag gjorde samma sak, slutade så fort jag plussade första gången, men började igen ett par månader efter förlossningen. Det barnet fick astma och jag har aldrig mått så dåligt över något i mitt liv som att jag gett min son astma. Detta var trots att jag alltid rökte utomhus när sonen inte var med, hade en rökjacka så att mina vanliga kläder inte skulle lukta rök och tvättade händerna och borstade tänderna efter varje cigg.

Slutade andra gången när jag plussade andra gången och den här gången ville jag verkligen inte börja röka igen och har inte gjort det heller. Andra sonen är 10 månader nu.
    Det ante mig.
  • I Blackrose I
    FreeForAll skrev 2011-05-31 09:06:24 följande:
    Jag gjorde samma sak, slutade så fort jag plussade första gången, men började igen ett par månader efter förlossningen. Det barnet fick astma och jag har aldrig mått så dåligt över något i mitt liv som att jag gett min son astma. Detta var trots att jag alltid rökte utomhus när sonen inte var med, hade en rökjacka så att mina vanliga kläder inte skulle lukta rök och tvättade händerna och borstade tänderna efter varje cigg.

Slutade andra gången när jag plussade andra gången och den här gången ville jag verkligen inte börja röka igen och har inte gjort det heller. Andra sonen är 10 månader nu.
    Finns ingenting som säger att just du har gett sonen astma. Hur har du kommit fram till det? Orsakerna bakom astma är otrolig många. Att dra ett streck mellan hans astma och att du rökte är att döma dig lite völ för hård.

Röker heller inte framför barnen och har aldrig gjort. Min äldsta har aldrig sett mig med en cigg och jag tror inte att han vet att jag röker.
  • FreeForAll
    I Blackrose I skrev 2011-05-31 09:15:58 följande:
    Finns ingenting som säger att just du har gett sonen astma. Hur har du kommit fram till det? Orsakerna bakom astma är otrolig många. Att dra ett streck mellan hans astma och att du rökte är att döma dig lite völ för hård.

Röker heller inte framför barnen och har aldrig gjort. Min äldsta har aldrig sett mig med en cigg och jag tror inte att han vet att jag röker.
    Nej, självklart är det inte 100% säkert att det var därför han fick astma. Men jag känner mig ändå skyldig.

Och jag menade inte att mitt inlägg skulle låta "jag är bäst, för jag vet bäst och kunde sluta", för så är det inte alls. Jag vet precis hur svårt det är att sluta och försöker inte säga att det är lätt gjort.
    Det ante mig.
  • Anonym
    D Darko skrev 2011-05-31 08:22:22 följande:
    En rökare är en rökare även om de feströker. Den enda skillnaden är att det tar längre tid innan du tillåter dig en cigg.  Du är beroende och du har gått i exakt samma fälla som tusentals rökare före dig. Det är just det där skenbartt harmlösa när man röker ibland och inte anser sig vara beroende som är faran, du är redan fast. 

Det här var inget försök att få dig att sluta, bara en upplysning.
    gäller samma sak med alkohol då? Jag dricker mig full ibland för att jag uppskattar det, och då brukar jag röka för att jag uppskattar även det. I perioder sker det en gång i veckan, och ibland bara nån gång i halvåret. Nu var det en månad sen jag rökte och jag saknar det inte alls. Skulle jag däremot gå ut och bli full skulle jag nog röka. Förklara gärna hur du menar; menar du att tobak är en drog som man inte alls kan bruka utan att bli beroende?
  • Anonym

Man röker för att man inte har något annat val. Drogen har den inverkan på hjärnan.
    Den som bara tycker att det är trams borde läsa Äntligen icke-rökare så kanske de kan få lite förståelse till drogproblematiken.

• Kimona

Annat: De har hjälpt mig mot stress och det har funkat som tröst att gå ut, sätta mig ner och ta en cigg. Dessutom var det via rökningen som jag träffade folk på utbildningar.

• IngvarIsbjorn

Feströkte ett tag, men blev alltid så bakis att jag slutade med det. Tyvärr gillar jag verkligen smaken, men avskyr lukten som sätter sig i hår och kläder Kräks 

• Anonym (Eva L)
    A von B skrev 2011-05-26 21:10:56 följande:

Ja varför röker just du? Alla vet ju att det är dyrt, ohälsosamt, irriterar omgivningen, upplevs som WT och luktar illa. Så vad är den hemliga anledningen som vi ickerökare inte kan förstå?

De är gott, jag blir lugn, de känns även häftigt och tufft.
Svar på tråden Varför röker man de där äckliga pinnarna?