• A von B

Varför röker man de där äckliga pinnarna?

Ja varför röker just du? Alla vet ju att det är dyrt, ohälsosamt, irriterar omgivningen, upplevs som WT och luktar illa. Så vad är den hemliga anledningen som vi ickerökare inte kan förstå?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Varför röker man de där äckliga pinnarna?
  • bananflugekärlek

Det är en legitim paus.

• luna1

Det är skönt och avslappnande, till exempel till ett glas vin eller kaffe. Jag är inte beroende annat än psykiskt(vill ha den där avslappnande känslan i vissa situationer). Det är också en social grej. Har inga ambitioner eller planer på att sluta röka helt. 

• Anonym

Först var det för att det var coolt och sen hade man vanan inne och det gav möjligheter till pauser och så tycker jag det är gott speciellt till alkohol. Sen slutade jag när jag blev gravid och idag röker jag kanske 10 cigg om året när det är någon speciell tillställning där det finns många andra rökare så jag kallar mig ickerökare men "smyg" röker ibland.

• Anonym

Jag röker lite då och då, jag kan sluta om jag vill, känner inget speciellt sug efter cigaretter utan jag ser det som ett glas vin, det är gott, avslappnande och något som jag unnar mig ibland. Jag har ännu inga planer på att sluta helt, även om jag har dragit ner mycket på det, helt enkelt för att jag inte vill. Den dagen jag blir gravid slutar jag.

• Anonym (because)

För några år sen när jag var 16-18 så rökte jag nästan varje dag några cigg, då handlade mkt om ett beronde. Sen då blev jag gravid och slutade sen när jag ammat klart och de så satt jag en kväll med en drink i handen och då kände jag bara suget efter en cigarett :):. 

Jag röker inte för att jag är beroende eller för att vara cool jag röker när jag festar eller är med visst sällskap och de händer kanske 1 gång i månaden. Och det är för att cigaretter för mig är gott men största är att jag blir så avslappnad, det är en avslappningsgrej för mig. Jag behöver inte ha dem men jag kan tycka det är gott och njutningspryl, gillar även cigarr men är samma där :)..  

• Sum quod sum

Jag är ickerökare men har  en sambo som har rökt och en mor. Jag skulle säga efter lite efterforskningar att det är för många ( inte alla ) ett biologiskt behov som utvecklas då de har ett känsligt sk nöjescentrum i hjärnan.
    De har oftast väldigt svårt att sluta då det blir som en drog.
    Det är lätt för oss att bara säga till dem att sluta men så enkelt är det inte för vissa.
    Både sambo och mamma fick läkarhjälp med medicin som blockerar receptorer i hjärnan för att kunna sluta. 

• Myapocalypse

Jag feströker bara för att det känns gott ihop med alkoholen. Sen så brukar jag ibland (väldigt sällan) röka när jag är upprörd, ledsen eller extremt extremt stressad.

• I Blackrose I

Jag tycker om cigaretter och ja jag tycker det smakar gott men inte som godis. Godis är äcklig.

When you judge another, you do not define them, you define yourself
  • Jojile

Jag är väldigt avundsjuk, men tycker även det är väldigt konstigt, att det är så många som kan (utan att trilla dit helt) VÄLJER att ta en cigg, då och då.
    Det är faktiskt farligt då också.

Jag slutade röka en dag efter att jag hade plussat. Nu har jag 12 veckor kvar, och alla runtomkring mig tycker att jag borde vara helt rökfri nu. Och det är jag i den benämning att jag inte har tagit en cigg. Men FORTFARANDE är jag röksugen. FORTFARANDE är det första jag tänker på när jag har vaknat, en cigg. FORTFARANDE är det inte alls lika mysigt att sitta ute i solen på verandan, dricka kaffe och njuta, om jag inte kan ta en cigg till.

Jag håller upp nu medan jag är gravid, och självklart kommer jag att försöka vara rökfri när jag ploppat, men min motivation till att inte ta en cigg, är just att jag har ett barn i magen. När jag inte har det, har jag inte den motivationen kvar.

• D Darko
    Anonym (because) skrev 2011-05-31 08:14:58 följande:
    För några år sen när jag var 16-18 så rökte jag nästan varje dag några cigg, då handlade mkt om ett beronde. Sen då blev jag gravid och slutade sen när jag ammat klart och de så satt jag en kväll med en drink i handen och då kände jag bara suget efter en cigarett :):. 

Jag röker inte för att jag är beroende eller för att vara cool jag röker när jag festar eller är med visst sällskap och de händer kanske 1 gång i månaden. Och det är för att cigaretter för mig är gott men största är att jag blir så avslappnad, det är en avslappningsgrej för mig. Jag behöver inte ha dem men jag kan tycka det är gott och njutningspryl, gillar även cigarr men är samma där :)..  
    En rökare är en rökare även om de feströker. Den enda skillnaden är att det tar längre tid innan du tillåter dig en cigg.  Du är beroende och du har gått i exakt samma fälla som tusentals rökare före dig. Det är just det där skenbartt harmlösa när man röker ibland och inte anser sig vara beroende som är faran, du är redan fast. 

Det här var inget försök att få dig att sluta, bara en upplysning.
Svar på tråden Varför röker man de där äckliga pinnarna?