• A von B

Varför röker man de där äckliga pinnarna?

Ja varför röker just du? Alla vet ju att det är dyrt, ohälsosamt, irriterar omgivningen, upplevs som WT och luktar illa. Så vad är den hemliga anledningen som vi ickerökare inte kan förstå?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Varför röker man de där äckliga pinnarna?
  • Pulmona

Röker inte längre.

Rökning handlar om beroende. Fysiskt beroende samt hjärntvätt. (en rädsla av tomhet). Vana/inlärt beteende.

Det är så mycket lättare att sluta än man tror. Just nu tampas jag med ett läsk och sockerberoende och det är fan värre! hahaha

• Anonym
    The past is now skrev 2011-05-27 14:45:55 följande:
    Röker inte. Provade som ung och det var så jäkla äckligt och tyckte att mina tjejkompisar var dumma i huvudet som höll på. Varför vill man lukta skit (kläder ,hår och mun) och förstöra omgivningen?

Är uppvuxen i ett rökande hem men idag är både mamma och pappa rökfria sedan pappa fick en hjärtinfarkt för 3 år sedan. Så det där skitsnacken om att man inte kan sluta...hahaha!
    Klart man kan sluta. Precis som att man kan sluta dricka alkohol som alkoholiserad och sluta knarka som narkoman. men det är svårt? man måste finna motivationen...
  • Pyris

Så klart alla kan sluta. Men inte många kan sluta och hålla det sen.
    Jag kan sluta röka nu o börja röka om 5 timmar igen. Jag har iallafall slutat

• The past is now
    Anonym skrev 2011-05-27 14:48:33 följande:
    Det krävdes ju iaf en hjärtinfarkt för att få din pappa att sluta, så då är det väl inte så jäkla lätt eller?
    Det brukar inte bita på dom som har rökt ett helt liv typ...Men min mamma satte ned foten och sa: Du och jag MÅSTE ändra vårt liv från och med nu! 

Och just därför så borde det vara lätt för andra att tänka till och inte röka sönder sig.  
  • The past is now
    Anonym skrev 2011-05-27 14:52:53 följande:
    Klart man kan sluta. Precis som att man kan sluta dricka alkohol som alkoholiserad och sluta knarka som narkoman. men det är svårt? man måste finna motivationen...
    Exakt. Man har alltid ett val.
  • Pulmona
    Anonym skrev 2011-05-27 14:48:33 följande:
    Det krävdes ju iaf en hjärtinfarkt för att få din pappa att sluta, så då är det väl inte så jäkla lätt eller?
    Det ÄR lättare än man tror. Jag väntade på den rätta viljan i flera år.....den kom inte, fick inse att den aldrig skulle komma. Efter att ha läst Carrs enkla bildbok så la jag av. Det var riktigt lätt! Har tidigare provat med plåster och de gick det med men åkte dit. Med Carrs bok förstod jag att det mest var hjärnspöken. Nikotinet är faktiskt inte ens så starkt att de kan få en människa att vakna för att nikotinnivån är för låg . Min syster hatar att jag förespråkar Carr... hans metod funkar säkert inte för alla men det finns säkert någon metod för alla . Man får ta reda på sin.
  • Anonym
    Pulmona skrev 2011-05-27 15:02:56 följande:
    Det ÄR lättare än man tror. Jag väntade på den rätta viljan i flera år.....den kom inte, fick inse att den aldrig skulle komma. Efter att ha läst Carrs enkla bildbok så la jag av. Det var riktigt lätt! Har tidigare provat med plåster och de gick det med men åkte dit. Med Carrs bok förstod jag att det mest var hjärnspöken. Nikotinet är faktiskt inte ens så starkt att de kan få en människa att vakna för att nikotinnivån är för låg . Min syster hatar att jag förespråkar Carr... hans metod funkar säkert inte för alla men det finns säkert någon metod för alla . Man får ta reda på sin.
    Jag har slutat röka några gånger med, utan nån hjälp. Tyvärr har jag trillat tillbaka vid deppighet eller när något riktigt jobbigt har hänt. Men att säga till folk att det är lätt är inte sant. Inte heller att det bara är att sluta. Var och en måste få komma till insikt och tidpunkt själva. Att tjata på folk om hur farligt mm det är har oftas motsatt verkan, man röker mer i vad man kan kalla protest. Jag önskar att bl a ickerökare kunde ta till sig det nån gång och låta folk få besluta om sitt ev rökstopp själva när de är redo. Om någon ska kunna sluta så ska det bero på att de vill och inte för att någon annan predikar.
  • cicci85

Jag röker lite då och då, när jag går ut på krogen och om jag har några kvar så brukar jag ta en kvällpromenad när barnen somnat och röka upp de sista. Tycker det är supergott, som godis Men jag vill inte röka varje dag, man luktar illa och de flesta barn till rökare blir utsatta för röken och jag vill inte att någon röker i närheten av mina barn.

• Pulmona
    Anonym skrev 2011-05-27 15:11:28 följande:
    Jag har slutat röka några gånger med, utan nån hjälp. Tyvärr har jag trillat tillbaka vid deppighet eller när något riktigt jobbigt har hänt. Men att säga till folk att det är lätt är inte sant. Inte heller att det bara är att sluta. Var och en måste få komma till insikt och tidpunkt själva. Att tjata på folk om hur farligt mm det är har oftas motsatt verkan, man röker mer i vad man kan kalla protest. Jag önskar att bl a ickerökare kunde ta till sig det nån gång och låta folk få besluta om sitt ev rökstopp själva när de är redo. Om någon ska kunna sluta så ska det bero på att de vill och inte för att någon annan predikar.
    Du har delvis rätt. Helt klart rätt från din sida av myntet . Från min sida är det detta du skriver om som jag kallar hjärntvätt, vi målar upp att livet är enklare med ciggen. Att det är svårt att sluta eftersom vi gjort ciggen till en nödvändig kompis.

Man väljer själv hur svårt man vill göra det. Det är vad jag tror..... din tanke är säkert annorlunda och det respekterar jag.
  • Fantastic 4

Jag röker för att jag tycker det e gott!! Har dock aldrig rökt när jag varit gravid eller ammat!!! Röker inte heller på min arbetsplats, eller där det stör ickerökare.

Svar på tråden Varför röker man de där äckliga pinnarna?