• Pssst

Saft/läsk i nappflaska?

Jag förstår inte hur föräldrar tänker när de ger sitt barn saft i nappflaska. För mig känns det idiotiskt att ge ett barn som är så litet saft alls. Så, hur tänker ni andra? Alla åsikter välkomnas.

Motivera gärna era svar.

Vårt Pyre 5/7 - 08 och vår Böna 15/8 -09
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-20 15:31
    Jag måste nog förtydliga mig lite:

När jag tänker på barn som dricker ur nappflaska så tänker jag på väldigt små barn då båda mina barn drack ur glas/kopp före 1,5 års ålder.

Vid fika/fest dricker båda numera saft om det bjuds, annars mjölk eller vatten - ur kopp eller glas, f.ö.

Jag skrev detta inlägg efter att ha sett ett litet barn på ca 1,5 år ute på stan med nappflaskan full av coca-cola (ja, jag såg kolsyran och färgen). Totalt onödvändugt, enligt mig och rent av fel.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Saft/läsk i nappflaska?
  • Sweetheart1986
    k girl skrev 2011-04-20 22:13:42 följande:
    Nu tar vi det här lugnt och sansat, ok?
    Vätska ger ingen mättnadskänsla = tomma kalorier. Det höjer blodsockret snabbt och blodsockret sjunker igen lika fort. Ditt citat pekar ju på varför det är dumt att dricka saft och juice.
    Ja, saft där socker eller sötningsmedel är tillsatt. Och alla vet att läsk innehåller mycket socker.
    Morotsdrycken jag ger min son har inget tillsatt socker, den är osötad. Alltså bara naturligt socker. Och som sagt han får den inte för att han ska bli mätt, inte för att han ska bli pigg - han får den för att han är törstig och behöver vätska! Är han hungrig får han mat eller välling!
    PUNKT!!!
    ~*~Vincent 101010~*~
  • Hannah76
    Sweetheart1986 skrev 2011-04-20 22:23:04 följande:
    Ja, saft där socker eller sötningsmedel är tillsatt. Och alla vet att läsk innehåller mycket socker.
    Morotsdrycken jag ger min son har inget tillsatt socker, den är osötad. Alltså bara naturligt socker. Och som sagt han får den inte för att han ska bli mätt, inte för att han ska bli pigg - han får den för att han är törstig och behöver vätska! Är han hungrig får han mat eller välling!
    PUNKT!!!
    Men varför ge det öht?

Socker är väl alltid naturligt? Tillsatt eller inte?
  • Sweetheart1986
    Hannah76 skrev 2011-04-20 22:22:53 följande:
    Nej men det är vl onödigt att tillföra mer i kosten än vad som redna finns?
    Ja men det är ju för fan det jag försökt säga hela tiden! Naturligt socker är bättre än tillsatt socker! Det har jag sagt hela tiden! Ur näringssynpunkt. För tändernas skull ska vi nog sluta äta helt och hållet efter som allting är skadligt för tänderna! =/
    ~*~Vincent 101010~*~
  • Hannah76
    Sweetheart1986 skrev 2011-04-20 22:26:41 följande:
    Ja men det är ju för fan det jag försökt säga hela tiden! Naturligt socker är bättre än tillsatt socker! Det har jag sagt hela tiden! Ur näringssynpunkt. För tändernas skull ska vi nog sluta äta helt och hållet efter som allting är skadligt för tänderna! =/
    Fast denna dryck är ju att tillföra onödigt socker?
  • Sweetheart1986

De var då själva fan vad ni ska haka upp er på en jävla dryck från 4 månader! Det var LÄSK och SAFT det handlade om för fan!
    Jag har sagt vad jag tycker om detta och ni har sagt ert!
    Nu sätter vi punkt så att den här undersökningen/frågan kan gå vidare!

~*~Vincent 101010~*~
  • Hannah76
    Sweetheart1986 skrev 2011-04-20 22:29:11 följande:
    De var då själva fan vad ni ska haka upp er på en jävla dryck från 4 månader! Det var LÄSK och SAFT det handlade om för fan!
    Jag har sagt vad jag tycker om detta och ni har sagt ert!
    Nu sätter vi punkt så att den här undersökningen/frågan kan gå vidare!
    Varför är det så känsligt för dig?
  • Sweetheart1986
    Hannah76 skrev 2011-04-20 22:30:22 följande:
    Varför är det så känsligt för dig?
    Det har du inte med att göra!
    ~*~Vincent 101010~*~
  • Hannah76
    Sweetheart1986 skrev 2011-04-20 22:35:09 följande:
    Det har du inte med att göra!
    Ok.
  • k girl
    Sweetheart1986 skrev 2011-04-20 22:23:04 följande:
    PUNKT!!!
    Det du citerar säger ingenting om huruvida sockret är tillsatt eller ej. Frukt innehåller massor av socker även om det inte är tillsatt, därför ska man begränsa fruktintaget. Jag förstår att du inte ger det för att han ska bli mätt eller pigg - men hur många föräldrar gör det tror du? Och oavsett anledningen du ger ditt barn osötad fruktdryck (som är snäppet bättre än saft och ett par snäpp bättre än läsk, men långt ifrån bra) så har det samma effekt på blodsockret som läsk eller saft eller vilken annan dryck som helst som innehåller naturligt och/eller tillsatt socker.
  • k girl

Och för att förtydliga: jag tycker inte att du gör fel på något sätt när du ger ditt barn denna dryck. Vad jag däremot har stora invändningar mot, det är att du går på om hur FEL din kompis gör när du själv inte är mycket bättre!

• Mariohn

Min son är 17 månader och han får smaka fun light när det är kalas. Han har även fått glass när han har varit sjuk och vägrat äta. Däremot tycker jag att det ser för jävligt ut när spädbarn sitter med en nappflaska med cola på lekplatsen medan äldre syskon leker. Fullkomligt idiotiskt.

• Mariohn

Jag tycker förresten att det är missbruket av läsk som är äckligast. Föräldrar som byter ut vatten mot läsk är sällan särskilt smarta på andra vis.

• Pssst
    Mariohn skrev 2011-04-21 07:29:24 följande:
    Min son är 17 månader och han får smaka fun light när det är kalas. Han har även fått glass när han har varit sjuk och vägrat äta. Däremot tycker jag att det ser för jävligt ut när spädbarn sitter med en nappflaska med cola på lekplatsen medan äldre syskon leker. Fullkomligt idiotiskt.
    Vårt Pyre 5/7 - 08 och vår Böna 15/8 -09
  • Miss Obsessive

Barn behöver inget annat än vatten i nappflaskan för att släcka törsten, punkt. Söta drycker, vare sig det är läsk, saft eller juice kan man självklart ge då och då, men att göra det till vana att ladda nappflaskan med dessa drycker och använda som törstsläckare är idiotiskt. 

Svar på tråden Saft/läsk i nappflaska?