• Wagram

Franska tråden

I den här tråden samlas vi som bor, har bott eller kommer att bo i Frankrike eller där omkring för att diskutera allt mellan himmel och jord, hjälpas åt och ha det allmänt trevligt. Frankofiler och/eller frankofoner är också välkomna!

Själv har jag precis flyttat till Paris efter tio år i USA, där jag studerade franska. Tidigare har jag också bott i Belgien och Quebec, så jag är både Frankrikebo, frankofon och frankofil!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-30 17:05
    Alla som bor i andra franskspråkiga länder än Frankrike är naturligtvis också välkomna!
  • Svar på tråden Franska tråden
  • LAFLEUR
    Stinis Olsson skrev 2011-02-01 08:28:08 följande:
    Jag skulle vilja veta om nagon har lite koll pa hur foraldrapenningen betalas ut. Jag borjade min congé nu den 24/1 och har fatt lon for den tidigare delen av manaden av mitt jobb men nar ska resten och kommande utbetalningar betalas ut ifran As.Maladie? Jag vet att foretaget kan valja att fortsatta betala ut lonen och sen reglera det med as.maladie eller valja att det skots direkt av as.maladie men i mitt fall ar det forsta alternativet.
    Det ar inte sa att det pressar och jag formodar att jag far ringa och kolla upp det men efter forra barnet da det var sant strul med min congé sa kanns det som om det sakert ar nagot som ar fel igen Obestämd Jag bara fasar...
    Det ar la CAF som betalar ut ca 500 euro i 6 manader for congé parental. Jag brukar fa pengarna den 5 men det kanske ar olika.? Forsta uttbetalningen kom i tva omgangar.
  • Stinis Olsson
    LAFLEUR skrev 2011-02-08 13:00:04 följande:
    Det ar la CAF som betalar ut ca 500 euro i 6 manader for congé parental. Jag brukar fa pengarna den 5 men det kanske ar olika.? Forsta uttbetalningen kom i tva omgangar.
    Hej, satte mig precis framfor datorn och sag ditt svar helt nyss Glad
    Kan meddela att det har rett ut sig och jag fick forsta utbetalningen for 10 dagar nu i fredags. Skont att veta att allt ar som det ska!

Daremot sa ar det inte CAF som betalar ut f-penningen det ar val la Secu, CAF betalar val snarare ut barnbidraget som kommer med andra barnet? De 500€ i sex manader maste vara for nagot annat? Annars sa vet jag att vissa har ratt till PAJE eller prime a la naissance och kanske andra bidrag men inte vi, med vart foretag sa har vi inte ratt till nagra bidrag alls. Det ar baserat pa bade min och pappans/mannens/sambons lon och det gar over minimumtaket.

Ar det inte sahar det fungerar? Nagon annan som vill inflika? Ar jag helsnurrig eller?Tungan ute
    Iris 2oo9-12-o5 Lillebror 2o11-o3-o6
  • LAFLEUR
    Stinis Olsson skrev 2011-02-08 13:20:16 följande:
    Hej, satte mig precis framfor datorn och sag ditt svar helt nyss Glad
    Kan meddela att det har rett ut sig och jag fick forsta utbetalningen for 10 dagar nu i fredags. Skont att veta att allt ar som det ska!

Daremot sa ar det inte CAF som betalar ut f-penningen det ar val la Secu, CAF betalar val snarare ut barnbidraget som kommer med andra barnet? De 500€ i sex manader maste vara for nagot annat? Annars sa vet jag att vissa har ratt till PAJE eller prime a la naissance och kanske andra bidrag men inte vi, med vart foretag sa har vi inte ratt till nagra bidrag alls. Det ar baserat pa bade min och pappans/mannens/sambons lon och det gar over minimumtaket.

Ar det inte sahar det fungerar? Nagon annan som vill inflika? Ar jag helsnurrig eller?Tungan ute
    Jag missuppfatta nog din fraga.. Det jag skrev om ar om man vill forlanga foraldraledigheten efter sina 10 obligtoriska veckor. Det har alla ratt till oavsatt inkoms!
  • Laurentia
    Stinis Olsson skrev 2011-02-08 13:20:16 följande:

Det är la Sécu som betalar ut föräldrapenningen (om man inte är arbetslös, i så fall är det la CAF). La CAF är för övrigt en del av la Sécu.

CAF har hand om barnbidrag (allocations familiales) och ett antal olika småbarnsbidrag som samlas under namnet PAJE (prestation d'acceuil du jeune enfant). Om ni tjänar mer än en viss gräns har ni inte rätt till prime à la naissance eller l'allocation de base, men det finns andra bidrag inom PAJE som ni har rätt till. Dessutom ändras gränsen med antalet barn, så kolla upp om ni ligger över gränsen även med två barn!

Om ni har barn på dagis, hos dagmamma eller har barnflicka, så har ni rätt till något som kallas "complément de libre choix du mode de garde". Hur mycket beror på vad ni betalar och vad ni tjänar, men alla får åtminstone lägstanivån. Det finns tre olika nivåer på bidrag.

Bidraget som ger 560 € per månad i sex månader heter "complément de libre choix d'activité" och betalas mycket riktigt ut av la CAF, även det inom ramen för PAJE. Det får man om man väljer att ta mer ledigt efter avslutad föräldraledighet. Bidraget får man oavsett tidigare inkomst.
  • Stinis Olsson
    LAFLEUR skrev 2011-02-08 15:03:24 följande:
    Jag missuppfatta nog din fraga.. Det jag skrev om ar om man vill forlanga foraldraledigheten efter sina 10 obligtoriska veckor. Det har alla ratt till oavsatt inkoms!
    Ah, ok, da ar jag med igen Glad
    Laurentia skrev 2011-02-08 15:13:53 följande:
    Det är la Sécu som betalar ut föräldrapenningen (om man inte är arbetslös, i så fall är det la CAF). La CAF är för övrigt en del av la Sécu.

CAF har hand om barnbidrag (allocations familiales) och ett antal olika småbarnsbidrag som samlas under namnet PAJE (prestation d'acceuil du jeune enfant). Om ni tjänar mer än en viss gräns har ni inte rätt till prime à la naissance eller l'allocation de base, men det finns andra bidrag inom PAJE som ni har rätt till. Dessutom ändras gränsen med antalet barn, så kolla upp om ni ligger över gränsen även med två barn!

Om ni har barn på dagis, hos dagmamma eller har barnflicka, så har ni rätt till något som kallas "complément de libre choix du mode de garde". Hur mycket beror på vad ni betalar och vad ni tjänar, men alla får åtminstone lägstanivån. Det finns tre olika nivåer på bidrag.

Bidraget som ger 560 € per månad i sex månader heter "complément de libre choix d'activité" och betalas mycket riktigt ut av la CAF, även det inom ramen för PAJE. Det får man om man väljer att ta mer ledigt efter avslutad föräldraledighet. Bidraget får man oavsett tidigare inkomst.
    Ja, har forstatt att du har koll pa lagetSkrattande Ar sex manader maxtiden for att vara hemma langre efter de 16v man har ratt till? Nagot du vet?
  • Laurentia
    Stinis Olsson skrev 2011-02-08 18:50:17 följande:
    Ja, har forstatt att du har koll pa lagetSkrattande Ar sex manader maxtiden for att vara hemma langre efter de 16v man har ratt till? Nagot du vet?
    Jag har med mina tre barn testat de flesta former av barnomsorg och tillhörande bidrag som finns här, så jag börjar bli lite av en expert...

Om man har ett barn får man bidraget "complément de libre choix d'activité" i högst sex månader. Om man har fler än ett barn kan man få det tills det yngsta barnet fyller tre.

Har man tre eller fler barn kan man istället välja att få ett högre bidrag (800 € i månaden) under högst 12 månader.
  • Wagram

Nu har jag äntligen fått min översättning, så nu kan jag (förhoppningsvis) äntligen skriva in dottern i skolan. Problemet är att det är lite krångligt att ta sig till mairiet med vagnen. Är det någon som vet om man kan göra det utan att barnet är med (hon var ju med de två första gångerna, så de har ju sett henne...)?

• Stinis Olsson

Sa nu har jag ytterligare en rolig fraga till er som har battre koll!Glad

Mitt korkort har nyss gatt ut och nar jag kollar upp lite vad som galler sa visar det sig att enligt en ny lag sedan 1 Dec 2010 sa kan man som permanent bosatt i annat EU land inte langre fornya sitt svenska korkort utan det ska ersattas av ett nytt i det landet man bor.  
    Sa jag undrar da, ar det bara att ansoka om ett franskt ersattningskort eller, ve och fasa, maste man ta ett nytt korkort har? Nagon som vet?

• schersmin

Sockerbönan : Tack;) Kan sahar i efterhand undra hur sjutton det gick till?!? Min franska var ocksa usel nar jag flyttade hit. Fick 0 / 20 pa flera uppsatser pa franska och mina larare pa fakulteten bara undrade varfor jag var dar, och forsokte fa mig pa battre tankar. Haha. Men tji fick de.

Dock ar ju halva provet pa CAPES pa engelska och halva pa franska och sa laggs de ihop sa kan man fa ett bra betyg pa engelska sa racker det ratt langt. Dessutom verkar det som om mindre an halften av studenterna tar forberedelserna pa allvar, visa har inte ens last bockerna, sa dar hade jag lite fordel ocksa. Men arligt talat pluggade jag som ett litet djur. Jag hade turen att varken ha barn eller heltidsjobb sa jag kunde koncentrera mig 100 % pa studierna. Dessutom hade jag precis avslutat min universitetsexamen sa jag var liksom inne i pluggandets anda om man sager sa:)

Men testa for sjutton! Bli inte radd for statistiken, att bara 25 procent av kandidaterna blir antagna betyder egentligen att det ar de 25 procent som pluggar som fixar det. Eller sa kan du kanske prova intern?

32 timmar i veckan later mycket. Med mindre lon dessutom. For samma jobb, det ar ju hutlost! Lagg dartill all forberedelse och rattning etc. Du maste jobba ihjal dig!

Haller med om att det ar skont att ha sa fa moten (fast daremot har vi ganska mycket kvallsmoten, foraldramoten och conseil de classe..) Som tur at jobbar jag i en liten skola pa landet med cirka 20 elever per klass, vilket i allmanskolor ar valdigt lite. Sa klassraden gar ratt fort.

Ganska konstigt ocksa att det ar samma utbildning i frankrike for gymnasie och hogstadium. Ar ju helt olika pedagogik ju. Dessutom jobbar de tydligen ihjal sig pa gymnasiet, med langre dagar och mycket mer forberedelse och rattning. Kanske andras snart?

Lycka till med jobbet!

• Flingan01

Hej!

Först och främst vilken trevlig tråd :)

Jag och min man med våra 2 barn på 3,5 år och 1,5 år har starka funderingar på att flytta över vårt pick och pack till Lyon under några år då min man eventuellt kommer jobba där.

Mina frågor är egentligen i nuläget av allmän karaktär. 

-Har någon erfarenhet av att bo i Lyon med barn och vara hemma med barn?
    -Finns det dagis i Lyon där barnen kan gå?
    -Finns det något speciellt område i Lyon där fler utlandssvenskar bor eller samlas?
    -Kan någon rekommendera en bra skola (för vuxna) där man kan lära sig Franska?
    -Hur är sjukvården i Frankrike? Min lilla tjej har bla förkylningsastma och under vinterhalvåret måste hon inhalera ganska ofta, hon har även rör i öronen som måste kontrolleras var 3 månad.
    -Har någon fött barn i Frankrike, erfarenheter?

Så många frågor, tacksam för svar!

Många kramar från "Flingan" 

• Laurentia
    Stinis Olsson skrev 2011-02-16 14:08:49 följande:
    Sa nu har jag ytterligare en rolig fraga till er som har battre koll!Glad

Mitt korkort har nyss gatt ut och nar jag kollar upp lite vad som galler sa visar det sig att enligt en ny lag sedan 1 Dec 2010 sa kan man som permanent bosatt i annat EU land inte langre fornya sitt svenska korkort utan det ska ersattas av ett nytt i det landet man bor.  
    Sa jag undrar da, ar det bara att ansoka om ett franskt ersattningskort eller, ve och fasa, maste man ta ett nytt korkort har? Nagon som vet?
    Du kan byta ut ditt svenska körkort mot ett franskt: vosdroits.service-public.fr/F1758.xhtml
  • oceanney

Är på väg till Sverige med en snart fyramånaders och har lite funderingar på vad man ska ta med sig. Är det någon som vet om Nestle Nidal och NAN (bröstmjölksersättning) är samma sak? Blev lite fundersam eftersom NAN kostar hälften så mycket.

• Pellita

Är på väg till Sverige med en snart fyramånaders och har lite funderingar på vad man ska ta med sig. Är det någon som vet om Nestle Nidal och NAN (bröstmjölksersättning) är samma sak? Blev lite fundersam eftersom NAN kostar hälften så mycket.

Vet inte om du redan varit i sverige, men jag anvande NAN till min son nar han var spadbarn. I Frankrike hade vi oftast Modilac, men det verkade vara ungefar samma. Det ar valdigt liten skillnad pa sammansattningen. Man har ju inte direkt stort urval i Sverige. Jag tog NAN istallet for Semper eftersom det var billigare. Den var lite mer "svarloslig" i vattnet men annars helt OK... trevlig resa!

• oceanney
    Pellita skrev 2011-07-01 15:38:46 följande:

Vet inte om du redan varit i sverige, men jag anvande NAN till min son nar han var spadbarn. I Frankrike hade vi oftast Modilac, men det verkade vara ungefar samma. Det ar valdigt liten skillnad pa sammansattningen. Man har ju inte direkt stort urval i Sverige. Jag tog NAN istallet for Semper eftersom det var billigare. Den var lite mer "svarloslig" i vattnet men annars helt OK... trevlig resa!
    Tack för svar! Har just anlänt till det fantastiska svenska sommarvädret. Tog med mig så att det räckte ett tag. Får hoppas att Nestle NAN och Nidal är samma sak så att lillan slipper bli dålig i magen. Bytte en gång till ett annat franskt märke (Blédilait) och det var inkörningsperiod både när jag bytte och bytte tillbaka. Är dock fortfarande fundersam över om det är samma eftersom det är så väldigt mycket billigare i Sverige. I Frankrike finns ju en uppsjö olika märken och där jag bor är iallafall Nidal alltid dyrast.
  • Sannaslim

Den har traden favoritar jag! Jag bor I paris och har BF i Januari 2012.

Superbra raden om foraldrapenning sarskilt om de extra 6 manaderna, har surfat runt som en galning idag for jag trodde det hette conges parental d'education. Och nar jag inte hitta det fick jag panik och trodde att de dragit in det eller nat. Nu vet jag att jag sokt under fel namn puh. Det ar val gravid hjarnan som spokar Skrattande

Jag har hort rykten om att conges materniten ska forlangas, finns det nan annan som hort nat och i sa fall vad?

Svar på tråden Franska tråden