Stinis Olsson skrev 2011-02-08 13:20:16 följande:
Daremot sa ar det inte CAF som betalar ut f-penningen det ar val la Secu, CAF betalar val snarare ut barnbidraget som kommer med andra barnet? De 500€ i sex manader maste vara for nagot annat? Annars sa vet jag att vissa har ratt till PAJE eller prime a la naissance och kanske andra bidrag men inte vi, med vart foretag sa har vi inte ratt till nagra bidrag alls. Det ar baserat pa bade min och pappans/mannens/sambons lon och det gar over minimumtaket.
Ar det inte sahar det fungerar? Nagon annan som vill inflika? Ar jag helsnurrig eller?

Det är la Sécu som betalar ut föräldrapenningen (om man inte är arbetslös, i så fall är det la CAF). La CAF är för övrigt en del av la Sécu.
CAF har hand om barnbidrag (allocations familiales) och ett antal olika småbarnsbidrag som samlas under namnet PAJE (prestation d'acceuil du jeune enfant). Om ni tjänar mer än en viss gräns har ni inte rätt till prime à la naissance eller l'allocation de base, men det finns andra bidrag inom PAJE som ni har rätt till. Dessutom ändras gränsen med antalet barn, så kolla upp om ni ligger över gränsen även med två barn!
Om ni har barn på dagis, hos dagmamma eller har barnflicka, så har ni rätt till något som kallas "complément de libre choix du mode de garde". Hur mycket beror på vad ni betalar och vad ni tjänar, men alla får åtminstone lägstanivån. Det finns tre olika nivåer på bidrag.
Bidraget som ger 560 € per månad i sex månader heter "complément de libre choix d'activité" och betalas mycket riktigt ut av la CAF, även det inom ramen för PAJE. Det får man om man väljer att ta mer ledigt efter avslutad föräldraledighet. Bidraget får man oavsett tidigare inkomst.