• Laurentia

Franska tråden

Hej,
    Ännu en frankofon och frankofil Frankrikebo anmäler sig. Jag är en nybliven trebarnsmamma som bor utanför Paris sedan sju år. Just nu är jag mammaledig, men är tillbaka på jobbet i mitten av oktober.

• Laurentia
    Wagram skrev 2010-08-18 17:05:34 följande:
    Hej Laurentia, kul att vi blir fler! Hur langt utanfor Paris bor du?
    Jag bor tillräckligt nära för att min TV-antenn skall vara riktad mot Eiffeltornet, men tillräckligt långt bort för att inte se det annat än riktigt molnfria dagar. Jag bor ungefär 35 km västerut.
  • Laurentia
    strid skrev 2010-08-20 22:40:07 följande:
    det är ishockey!
    någon som vet om det typ finns något som öppna förskolan vi har i sverige, finns det sånt här? har hört att man bara är mammaledig i 2 mån här?! är desperat att få träffa folk :)
    Liksom hos Stinis har vårt PMI ordnat träffar för barn och föräldrar. Utöver det finns det en struktur som heter ludothèque (lekotek), som ibland kan ha verksamhet som liknar öppna förskolan. Kolla upp om det finns något i närheten av där du bor:

www.alf-ludotheques.org/

Hos oss finns det något som heter relais d'assistantes maternelles (RAM), som är träffar för dagmammor och deras dagbarn. När vi hade en barnflicka som tog hand om våra barn brukade hon gå dit med dem. De sa att gruppn även var öppen för mammor med barn, men jag vet inte om det var någon som kom med egna barn.

Kolla också med ditt mairie om de känner till andra ställen. I början på hösten brukar mairiet ordna något som kallas forum des associations, som är ett slags öppet hus för alla föreningar som har verksamhet i staden. Gå dit och se om du hittar något.
  • Laurentia
    Wagram skrev 2010-08-30 17:04:43 följande:
    Idag hade vi en städerska som vi har tänkt anställa på besök. Hon tar 11 euro i timmen vilket verkar normalt för mig, eller vad säger ni?  Tydligen kan man få göra någon typ av skatteavdrag för den typen av tjänster, är det någon som vet mer om det?
    11 € är ett bra pris för Paris. Det är vad vi betalar här ute i förorten. Du får en skattekredit på 50% av dina utlägg, dvs hennes lön och alla sociala avgifter du betalar på det. Taket ligger på 16000 € om året, vilket du nog inte kommer upp i. Skattekredit innebär alltså att du drar av det från skatten du betalar och inte från den beskattningsbara inkomsten. Om du efter alla avdrag kommit fram till en negativ skatt får du pengar tillbaka.

Kolla upp systemet med chèques emploi service (CESU) hos din bank för att förenkla kontakten med URSSAF (de som tar emot arbetsgivaravgifter).
  • Laurentia

Även hos oss erbjuder de "dispositif d'aide personnalisé" i förskolan, från andra året. Här gäller det dock inte alla barn, utan bara de som behöver träna särskilt på något och då i mindre grupp. Bättre är det ju att erbjuda alla samma hjälp, för att inte peka ut någon. Hos oss tar de upp frågan med föräldrarna, som då får välja om man vill låta barnet gå eller inte.

Det här systemet är något som de infört nationellt för att korrigera de problem man skapat genom att dra in lärartjänster och därmed få en skamligt låg lärartäthet. Eftersom grupperna alltid är stora hinner man inte lägga tillräckligt med tid på varje barn. För att se till att alla barn ändå får chansen att lära sig det de ska under förskoletiden, så satsar man på stödundervisning. Billigare än att ha mindre klasser...

• Laurentia
    Stinis Olsson skrev 2010-10-12 18:36:08 följande:
    Min dotter kommere vara 15 månader när hon får sitt lillasyskon nästa år så det kommer vara två riktigt små. Den första tiden så ska jag försöka "samåka" med någon vän som ska till sverige eller försöka pricka in det när min man kan följa med. Sen efter ett par månader så får jag försöka själv med de två, blir bara att vänta och se hur det kommer te sig =S
    Jag har 21 månader mellan mina äldsta och har flugit flera gånger själv med dem. Den enda gången vi flög med två barn under två år var dock även min man med, så det har jag ingen erfarenhet av. Första gången jag flög själv med dem båda var de 2,5 år respektive 9 månader. Jag har haft den yngsta i bärsjal och den äldsta i handen (och burit även henne vid behov). Vi har alltid tagit minimalt med handbagage, ingen vagn och bara flugit korta flygningar (drygt 2 timmar) utan byte. Det har funkat jättebra.

Nu har vi tre barn under 5 år och jag skulle absolut kunna tänka mig att flyga själv med dem.
  • Laurentia
    Siamüsen skrev 2010-10-12 20:26:17 följande:
    Kan man ga bara nagra dagar i veckan eller är det varje dag som gâller? Tänkte om hon gar Mandag-tisdag tex sa har ni ju resten av veckan fri och ostrulig.
    Jag har en kollega vars fru jobbar oregelbundna tider. De har en son som går i petite section i en vanlig kommunal förskola enligt ett eget schema. Eftersom man under första året lägger all "pedagogisk verksamhet" på förmiddagen, så går han två hela och två halva dagar (förmiddagar) i veckan. Går det inte att hitta en liknande lösning?
  • Laurentia
    Stinis Olsson skrev 2010-12-01 10:25:29 följande:
    Ni som har barn, jag antar att de har haft diarréer då och då och jag undrar om ni vet vad man kan ge här i Frankrike. Kanske finns det några bra husmorskurer som inte existerar i Sverige.
    Hon är ett år och just nu så testar vi Lactéol med en diarré ersättning, allt annat kommer ut oprocesserat om man kan säga så...
    Man ska inte ge mjölkprodukter, yoghurt osv...? Som vanligt tycker jag att de säger en sak i sverige och en helt annan här...
    I matväg rekommenderar man ofta morötter, ris och skinka. Det man skall undvika är mjölk, juice och gröna grönsaker.

Trots att även barnläkare ofta rekommenderar just dessa ingredienser, så är det att betrakta som husmorstips. De senaste rönen säger nämligen att morötter bara hjälper mot symptomen. Det hjälper alltså varken vätskemässigt eller näringsmässigt.

Om ni har Smecta hemma, så kan man ge det även till små barn.
  • Laurentia
    Wagram skrev 2010-12-01 16:29:43 följande:
    Är det någon som vet hur det är med förskola? Stämmer det att man är garanterad plats from det år barnet fyller tre och inte from födelsedagen?
    Hur går man till väga, är det via mairiet man ansöker om plats? Är det hel- eller halvdag och spelar det någon roll om båda föräldrarna jobbar eller inte?
    Det är kommunen som ansvarar för förskolan. De är inte skyldiga att erbjuda barnet plats innan treårsdagen. Jag tror dock att det är ovanligt att de nekar barn plats för att de fyller år under hösten.

Man söker plats på mairiet redan under våren. Hos oss fyller man i en dossier som man lämnar in till mairiet. De lämnar tillbaka en stämplad kopia, som man sedan tar med sig till skolan där man bokar tid för inskrivningssamtal med rektorn. Känns mycket franskt :)

Man går alltså i allmänhet heldagar, ungefär 8:30 till 16:30. Man kan välja att bara gå förmiddagar om man vill, åtminstone första året. Det spelar ingen roll vad föräldrarna gör för själva skolgången.

Hos oss får barnet inte äta i skolan om inte båda föräldrarna jobbar, eftersom det inte finns plats till alla. De barn i petite section som inte äter i skolan brukar inte komma tillbaka efter lunchen, eftersom barnen då sover middag. De som ändå kommer tillbaka sover nog i skolan med de andra.
  • Laurentia
    Stinis Olsson skrev 2010-12-01 21:09:48 följande:
    Hur gör ni egentligen när de är sjuka, följer ni enbart läkarnas ordoneringar eller kör ni efter svenska läkares rekommendationer? Eller som jag försöker plöja er igenom info från båda håll och sen väljer det som känns bäst? Som exempel kanske kan tas öroninflammation som man ger antibiotika för här i Frankrike men enbart behandlar med näsdroppar (kanske skiljer runt om...) i Sverige. Ibland blir man lite smått förvirrad, särskilt om man har en mamma som är sjuksköterska hemma och tycker att saker här är knasiga Obestämd
    Vi har bara fått antibiotika mot öroninflammation en gång, då det var rejält inflammerat. Nu sist i veckan fick vi bara nässpray.

Jag brukar fråga varför de ger en viss behandling och höra hur de tycker att jag kan anpassa behandlingen om barnet känner sig bättre. Jag tror varken på homeopati eller övermedicinering. De kurer som man inte bör avbryta mitt i (antibiotika och annat) följer vi, men om det handlar om diverse symptom-lindrande mediciner så slutar vi när barnet mår bättre.
  • Laurentia
    oceanney skrev 2010-12-01 17:50:33 följande:
    Bor i Frankrike och har BF i februari. Finns det någon som kan berätta lite om förlossningar i Frankrike? Har ingen tidigare erfarenhet av att föda barn vare sig i Sverige eller här men allt jag hört generellt verkar som natt och dag i Frankrike och Sverige. I Sverige verkar det som om man tillbringar så kort tid som möjligt på BB. I Frankrike verkar det vara minimum 2-4 dagar (?). Läste någonstans att det inte är så vanligt att man ammar och att det därför ska anmälas i förväg (?). Vidare läste jag också att man har tre dagar på sig att anmäla födelsen med namn och allt. På BB, tar man med sig egna kläder, blöjor, kuddar? 

ALL info är av intresse! Stort som smått. Viktigt som oviktigt. Det är nämligen svårt att fråga en fransyska för de vet ju inte på vilket sätt det skiljer sig mot Sverige och därmed vilka föreställningar jag har.
    Jag har tre barn under fem år, alla födda här, så jag har fransk erfarenhet men inte svensk.

Jag födde alla tre barnen på ett stort statligt sjukhus och är överlag mycket nöjd. Jag stannade kvar länge, fyra dagar för de två sista och ännu längre med första. De ville inte släppa hem mig innan amningen fungerade och barnens gulsot visade tecken på att gå ner. När jag kom hem hade jag dessutom varje gång en barnmorska som kom hem till mig en gång om dagen (en eller två dagar).

Vad gäller amning så har alla mina kompisar och kollegors fruar ammat sina barn. Det är vanligare än tidigare, men är tyvärr även en fråga om samhällsklass.

Om man under förlossningen sa att man ville amma, så gjorde de allt för att det skulle funka. De accepterade inte att man gav upp för lättvindigt bara för att det var lite jobbigt. Sa man däremot att man inte ville amma, så var det okej det med.

Vi behövde ta med egna kläder, men inte blöjor eller kuddar. De ville att man hade med badlakan till barnet, men det fanns att låna.

Som sagt har jag ingen erfarenhet från Sverige, men jag vet att smärtlindring är en stor skillnad. Här i Frankrike finns inte lustgas. Vill du ha smärtlindring så är det epidural som erbjuds. För att kunna få den måste du ha träffat en narkosläkare innan förlossningen. De informerar och kollar upp riskfaktorer. Du behöver också ta ett blodprov strax innan beräknat förlossningsdatum.
  • Laurentia

Vilka mäklare som är seriösa beror nog på ort. Jag tror inte att man kan säga att vissa nationella kedjor är mer eller mindre seriösa än andra. Du hittar i stort sett alla annonser på hus som säljs via mäklare på siten seloger.com. Annonser från privatpersoner hittar du på pap.fr eller entreparticuliers.com.

• Laurentia

Fransk administration är inte en exakt vetenskap. Om reglerna var solklara och man dessutom satte i system att följa dem, så skulle det finnas för lite utrymme för varje enskild fonctionnaire att utöva den makt de tror sig besitta. Vaknar man på fel sida, så är det skönt att kunna trycka ner någon stackars medborgare i skorna lite grann. Om man omvänt är på gott humör har man kanske lust att bevilja en tacksam undersåte någon favör, för att själv framstå i god dager.

• Laurentia
    Stinis Olsson skrev 2011-02-08 13:20:16 följande:
    Daremot sa ar det inte CAF som betalar ut f-penningen det ar val la Secu, CAF betalar val snarare ut barnbidraget som kommer med andra barnet? De 500€ i sex manader maste vara for nagot annat? Annars sa vet jag att vissa har ratt till PAJE eller prime a la naissance och kanske andra bidrag men inte vi, med vart foretag sa har vi inte ratt till nagra bidrag alls. Det ar baserat pa bade min och pappans/mannens/sambons lon och det gar over minimumtaket.

Ar det inte sahar det fungerar? Nagon annan som vill inflika? Ar jag helsnurrig eller?Tungan ute
    Det är la Sécu som betalar ut föräldrapenningen (om man inte är arbetslös, i så fall är det la CAF). La CAF är för övrigt en del av la Sécu.

CAF har hand om barnbidrag (allocations familiales) och ett antal olika småbarnsbidrag som samlas under namnet PAJE (prestation d'acceuil du jeune enfant). Om ni tjänar mer än en viss gräns har ni inte rätt till prime à la naissance eller l'allocation de base, men det finns andra bidrag inom PAJE som ni har rätt till. Dessutom ändras gränsen med antalet barn, så kolla upp om ni ligger över gränsen även med två barn!

Om ni har barn på dagis, hos dagmamma eller har barnflicka, så har ni rätt till något som kallas "complément de libre choix du mode de garde". Hur mycket beror på vad ni betalar och vad ni tjänar, men alla får åtminstone lägstanivån. Det finns tre olika nivåer på bidrag.

Bidraget som ger 560 € per månad i sex månader heter "complément de libre choix d'activité" och betalas mycket riktigt ut av la CAF, även det inom ramen för PAJE. Det får man om man väljer att ta mer ledigt efter avslutad föräldraledighet. Bidraget får man oavsett tidigare inkomst.
  • Laurentia
    Stinis Olsson skrev 2011-02-08 18:50:17 följande:
    Ja, har forstatt att du har koll pa lagetSkrattande Ar sex manader maxtiden for att vara hemma langre efter de 16v man har ratt till? Nagot du vet?
    Jag har med mina tre barn testat de flesta former av barnomsorg och tillhörande bidrag som finns här, så jag börjar bli lite av en expert...

Om man har ett barn får man bidraget "complément de libre choix d'activité" i högst sex månader. Om man har fler än ett barn kan man få det tills det yngsta barnet fyller tre.

Har man tre eller fler barn kan man istället välja att få ett högre bidrag (800 € i månaden) under högst 12 månader.
  • Laurentia
    Stinis Olsson skrev 2011-02-16 14:08:49 följande:
    Sa nu har jag ytterligare en rolig fraga till er som har battre koll!Glad

Mitt korkort har nyss gatt ut och nar jag kollar upp lite vad som galler sa visar det sig att enligt en ny lag sedan 1 Dec 2010 sa kan man som permanent bosatt i annat EU land inte langre fornya sitt svenska korkort utan det ska ersattas av ett nytt i det landet man bor.  
    Sa jag undrar da, ar det bara att ansoka om ett franskt ersattningskort eller, ve och fasa, maste man ta ett nytt korkort har? Nagon som vet?
    Du kan byta ut ditt svenska körkort mot ett franskt: vosdroits.service-public.fr/F1758.xhtml
Svar på tråden Franska tråden