Franska tråden
Hej,
Ännu en frankofon och frankofil Frankrikebo anmäler sig. Jag är en nybliven trebarnsmamma som bor utanför Paris sedan sju år. Just nu är jag mammaledig, men är tillbaka på jobbet i mitten av oktober.
Hej,
Ännu en frankofon och frankofil Frankrikebo anmäler sig. Jag är en nybliven trebarnsmamma som bor utanför Paris sedan sju år. Just nu är jag mammaledig, men är tillbaka på jobbet i mitten av oktober.
Även hos oss erbjuder de "dispositif d'aide personnalisé" i förskolan, från andra året. Här gäller det dock inte alla barn, utan bara de som behöver träna särskilt på något och då i mindre grupp. Bättre är det ju att erbjuda alla samma hjälp, för att inte peka ut någon. Hos oss tar de upp frågan med föräldrarna, som då får välja om man vill låta barnet gå eller inte.
Det här systemet är något som de infört nationellt för att korrigera de problem man skapat genom att dra in lärartjänster och därmed få en skamligt låg lärartäthet. Eftersom grupperna alltid är stora hinner man inte lägga tillräckligt med tid på varje barn. För att se till att alla barn ändå får chansen att lära sig det de ska under förskoletiden, så satsar man på stödundervisning. Billigare än att ha mindre klasser...
Vilka mäklare som är seriösa beror nog på ort. Jag tror inte att man kan säga att vissa nationella kedjor är mer eller mindre seriösa än andra. Du hittar i stort sett alla annonser på hus som säljs via mäklare på siten seloger.com. Annonser från privatpersoner hittar du på pap.fr eller entreparticuliers.com.
Fransk administration är inte en exakt vetenskap. Om reglerna var solklara och man dessutom satte i system att följa dem, så skulle det finnas för lite utrymme för varje enskild fonctionnaire att utöva den makt de tror sig besitta. Vaknar man på fel sida, så är det skönt att kunna trycka ner någon stackars medborgare i skorna lite grann. Om man omvänt är på gott humör har man kanske lust att bevilja en tacksam undersåte någon favör, för att själv framstå i god dager.