• Amazina

Boende i Schweiz del 11.

Välkommen till del 11 i Schweiztråden!
    Här träffas alla vi som på något sätt har anknytning till Europas vackraste alpland!

• Svar på tråden Boende i Schweiz del 11.
  • Apple Pie

JA bo så centralt du kan - det verkar ju vara ok för er att bo litet och det är det väl också om det bara är ett halvår! Du behöver väl inte bil heller! Och om man inte jobbar och inte har barn i skolan så träffar man ju inga andra folk "naturligt" så då är det bättre att bo centralt. Mitt i stan i Geneve eller mitt i stan i Nyon hade jag röstat på allt annat som är fint kan ni ju dra till på helgerna! 

Lycka till!  

• bukaka

Apple Pie och Ain, tack för era fina tips!!!

Helt klart hade vi också velat bo centralt, även om det skulle kosta mer. Men grejen är att för oss är det nästan omöjligt att hyra något genom de olika byråerna, eftersom a) min man ska ha "bara" gratis praktik = vi kan inte visa upp våra inkomster  och b) vi ska vara där bara 5-6 månader. Med sådan bakgrund är det verkligen omöjligt att hitta något annat än andrahandslägenheter. De finns, ja, men inte så många, och typ inga vill hyra ut till en barnfamilj. Så det är lite svårt för oss. Det enda alternativet som vi har just nu är ett apart-hotell i Gex (någon som har något att säga om staden?). Vi har bokat det än så länge, men samtidigt håller vi på och ringer runt till olika annonser mm., i hopp om att få hitta "finare" boende på någon "finare" ort. Som sagt, våra omständigheter tillåter oss inte riktigt att välja och vraka.

Från Gex är det 45 minuter med buss till Geneve. Min dotter och jag ska nog resa dit en del, så 45 min är precis på gränsen till mycket. Men det får väl gå. Jag hade ändå tänkt att resa en del med henne, upptäcka de olika byarna, städerna mm. :)

Förresten, hur barnvänlig är transporten i Schweiz? Kan man ha med vagnen på bussen/tåget, eller måste man ha det i bagaget? 

• Mme

bukaka: Boka hellre ett apart-hotel i Ferney, det är mycket närmare stan än Gex.

• bukaka
    Mme skrev 2013-06-22 23:30:40 följande:
    bukaka: Boka hellre ett apart-hotel i Ferney, det är mycket närmare stan än Gex.
    Fanns bara jättedyra där! :(
  • Mme

Vad synd att Ferney var dyrt. Gex är ok, bra om man gillar att vara ute i naturen, men inte så roligt att sitta där utan bil. Kolla lite annonser ifall ni hittar nåt annat, tex på worldradio switzerland finns det ibland folk som hyr ut möblerade lägenheter på kort tid.

• Mme

Förresten, skulle också säga att det inte är några problem med barnvagn på bussarna här!

• bukaka
    Mme skrev 2013-06-24 23:04:57 följande:
    Vad synd att Ferney var dyrt. Gex är ok, bra om man gillar att vara ute i naturen, men inte så roligt att sitta där utan bil. Kolla lite annonser ifall ni hittar nåt annat, tex på worldradio switzerland finns det ibland folk som hyr ut möblerade lägenheter på kort tid.
    Det var lite det jag hade trott om Gex. Men jag och vår dotter kanske trivs där, som en motvikt till Bryssel, där vi ska bo på sommaren. Lär ju sakna natur, lugn och ro efter Bryssel :)
    Tack för tipset! 
  • Ain

Jag hade svarat, men sa blev det nagot fel och meddelandet forsvann.

Ja, Gex ar faktiskt ett av de lite sjabbigare stallena i Pays de Gex. Inte sa att det ar farligt eller nagot, men husen ar kanske lite aldre och inte sa val underhallna och sadar. Men det finns en stor, for Frankrike, fin lekplats dar. Och det finns ju buss till Geneve vilket det inte finns i Echenevex tex.

Echenevex, Thoiry, Prevessin raknas nog till de finare omradena, Onex ocksa. Divonne ar super"fint".

Gamla stadskarnan i Gex ar ganska mysig faktiskt. Och det ar nara till skogen som sagt var.
    Du borde nog kunna ta bussen till den lite storre mataffaren, Carrefour som ligger pa vagen mot Ferney fran Gex. Sedan finns det ju halvstora mataffarer i Gex ocksa.
    Det finns ocksa lite restauranger i Gex, en ganska bra marknad en gang i veckan tror jag, och andra restauranger pa vagen mot Ferney, dit man kan ta sig med bussen. En bra italiens restaurang bl.a.

• Pistou

Vilken stiltje det råder här i tråden!
    Hoppas att alla har haft en fin sommar! Hösten har ju låtit vänta på sig och det klagar man ju inte på. I veckan som gick hade vi upptill 26 grader här i Valais. Verkligen superskönt!

En liten fråga: Finns det någon som vet vad man kan hitta på med barnen I Bern? Jag ska åka dit med våra tre barn om ett par veckor och förnya de stora barnens pass, och när vi ändå ska köra hela vägen dit (1,5 timme med bil) kunde det ju vara kul om det fanns något kul att hitta på. Någon som har några tips? Barnen fyller 8, 5 och 2 nu i höst.

Tack på förhand!

People don't care how much you know until they know how much you care.
  • Pinot noir
    Pistou skrev 2013-09-29 10:28:47 följande:
    Vilken stiltje det råder här i tråden!
    Hoppas att alla har haft en fin sommar! Hösten har ju låtit vänta på sig och det klagar man ju inte på. I veckan som gick hade vi upptill 26 grader här i Valais. Verkligen superskönt!

En liten fråga: Finns det någon som vet vad man kan hitta på med barnen I Bern? Jag ska åka dit med våra tre barn om ett par veckor och förnya de stora barnens pass, och när vi ändå ska köra hela vägen dit (1,5 timme med bil) kunde det ju vara kul om det fanns något kul att hitta på. Någon som har några tips? Barnen fyller 8, 5 och 2 nu i höst.

Tack på förhand!

Jag har inga barn men en hund
    Gurten har ju lite utsikt, lekplats och är barnanpassat.  Jag och en kompis brukar gå till zooet/zoot, det är lite mysigt där trots att vi är de enda utan barn. Ska fundera lite till på vad som finns här i stan. 
  • Ain

Hejsan

Bjornarna ar ju roliga, speciellt nu nar de gjort om inhangnaden.
    Rosengarten ar fin, om det ar bra vader. Utiskten ar ju underbar aven nar det inte finns rosor. Dar finns ett kafe med en lekplats bredvid. Rosen garten kan man ga upp till fran bjornarna.
    Om man gar fran bjornarna in over bron mot staden ar det fin utsikt. Om man sedan gar ned till kyrkan som ligger pa hogra sidan av brofastet, pa stadssidan, sa finns det en "hemlig" trappa pa vanstra sidan ned mot Matte-kvarteret. I Matte kan man ju sedan hitta sma nedgangar ned till floden.

Zooet ar ocksa ok.

• Mrs Sunshine

Hej, I augusti flyttar jag med min familj, man och två barn (1 och 3 år), till Geneve. I dagsläget vet vi i princip ingenting om staden och än mindre om vart det kan vara bra att bo. Så tips på bra områden att bo i tas tacksamt emot. Vi söker i första hand hus alt radhus/parhus eller liknade. Vill gärna ha en lite plätt att kunna gå ut på. Barnen kommer troligtvis att gå på svenska skolan som ligger i Meyrin och mannen kommer att jobba i stan och jag hemifrån. Är Meyrin ett bra ställe att bo på? Finns det fler i tråden som har barn på svenska skolan? Vart bor ni i så fall?

• Ain

Hej Mrs Sunshine,

Meyrin village ar ok. Andra delar av Meyrin ar lite mer forort med hoghusblock. Det ar inget farligt omrade, bara inte speciellt mysigt aven om det finns gronomraden nara. Det finns ett helt ok litet shoppingcenter for mat och sa, och ganska nara Balexert som ar ett stort shoppingcenter. De som bor i Meryin ar nog antingen invandrare fran afrika eller mellanostern, eller folk som jobbar pa CERN... I Meyrin village finns det gulliga hus och jag kanner folk som bor dar och ar nojda. Det finns sparvagn till centrum.
    Just over gransen till Frankrike ar det mycket billigare att kopa smahus. Annars ar Vernier relativt nara skolan och det finns fina hus dar. Satigny ar ocksa en jattemysig by med tag direkt till Geneve, vilket ar praktiskt, och nara svenska skolan. Vernier torde vara ganska dyrt dock, jag vet inte vad ni har for budget for ert hus?

Svar på tråden Boende i Schweiz del 11.