• Ain

Boende i Schweiz del 11.

Jag har hittat hit - tack för meddelande  

• Ain

Jag har för mig att det var nagon som bor i Zug - eller hur var det? Men manga är det inte. Inte här inne iaf.

• Ain

Hmm, det finns ju Petit Bateau och okaidi/obaibi. Vet nu inte om deras byxor är sa mycket slitstarkare - min dotter har faktiskt aldrig slitit ut nagra byxor, inte heller H&M. Men de ska vara lite bättre kvalitet.

• Ain

hejsan!

tänkte bara titta in och berätta att lille Benjamin föddes i tisdags kväll. Han var 52 cm lang och 3880g tung. Vi är fortfarande kvar pa sjukhuset och vilar upp oss,  men nu börjar jag längta hem lite

• Ain

Jag haller just nu pa med det där Hämtade Benjamins födelsebevis idag!

För födelsebeviset behövde vi visa vigselbeviset. Och dessutom personbevis och som amazonas skriver, med mina föräldrars namn pa. Fast mitt var nagot ar gammalt eller mer.

Dessutom  behöver jag vigselbeviset för att fa svenskt pass. Men vi gifte oss ju i österrike, sa det kanske är annorlunda om man gifte sig i Sverige.

• Ain

mamba: har du sökt pa din kommunshemsida? (eller rättare sagt kommunen där bebisen föds) Där star det kanske vad du behöver. Det kan ju vara olika mellan olika kommuner - man vet ju aldrig med Schweizarna.

• Ain

famgiger: Jag bor ju i Geneve, sa det är en bit därifran, men atminstone finns det sadana grupper i Geneve. Fast det kan ju vara svart att hitta, kanske lättast är att fraga nagra av era släktingar? Det jag kan hjälpa till med är denna länk ang.  lekgrupper i Feldkirch. Därifran kommer min man och det är precis pa andra sidan Liechtenstein (sa om du ska typ till Buchs eller nagot sa är det inte sa langt). Där kan du ev. söka ang. utlaning av vagn. Jag har aldrig hört om det, men a andra sidan sa har jag aldrig fragat heller:

http://feldkirch.vol.at/news/tp:meinegemeinde:feldkirch/artikel/spielgruppe-zottelbaer-in-neuen-raeumen/cn/news-20090914-04254803

http://www.spielgruppe.at/index.php?option=com_jaddresses&catid=2&Itemid=4

Kanske nagon som bor i tyska delen kan hjälpa mer.

• Ain
    Tuntalisa skrev 2010-05-19 08:48:43 följande:
    Hej alla! Jag har inte skrivit pa ett tag men jag hoppas ni minns mig. Vi har haft det jobbigt ett tag eftersom var dotter varit mycket sjuk (jag har skrivit om det i presentationen om ni vill läsa). Jag och min man stannade med henne i 2 manader i zurich, först pa Kinderspital och sen pa rehabiliteringscentrum i Affoltern am Albis. Hon mar nu bättre och vi börjar langsamt ga tillbaka till vara liv.
    saklart vi minns dig! Men usch vad hemskt, och vilken tur att det ända gick sa bra! Värsta mardrömmen för er
  • Ain

Mamba:grattis till tvillingarna! Spännande med logistiken

kaj: oj, ja en flytt är ju alltid ganska jobbig. Varför flyttar ni?

Therese: jag tror det var nagon här inne ett tag som bor i Bern, men är inte säker pa om hon är kvar. Jag har bott i Bern, men det var ett tag sedan. Nu bor jag i Geneve. Du har ju redan fatt lite tips om barngrupper och sa ser jag.

Pre mamma: hipps gute nacht fläschchen kanske?

enfrancais - allt är väldigt dyrt här i Geneve... Det är billigare pa franska sidan om ni kan tänka er bo där. Det jag känner till är www.homegate.ch, annars känner jag mest till hur man hittar i Pays de Gex omradet.

Jag kan se om nagon jag känner pa Schweiziska sidan vet hur man bäst hittar. De flesta jag känner bor i Frankrike sa jag har inte sa stor koll...

Varför flyttar ni hit?

Appropa det sa har vi reserverat en tomt och kommer nog att bygga hus om allt gar som det ska! 832m2, sa inte en enorm tomt, men det ska väl räcka. Har ocksa en arkitekt pa gang, sa han ska troligast bygga och planera vart hus

Annars växer och frodas Benjamin. Han är nu 4 manader gammal och ung 63 cm lang. Han har just hittat sina fötter -vääldigt spännande

• Ain

Jo, jag menade franska sidan. Det är där vi bor (tex Divonne är nästan i höjd med Versoix tror jag (fast det är ganska dyrt), Echenevex, Thoiry, St. Genis-Pouilly... )

Jag har ingen aning ang. HLM-lägenheterna tyvärr. Som sagt var bor jag inte i CH.
    Men Versoix tex är väldigt dyrt. Jag gissar att det blir mycket billigare om ni rör er bort fran sjön, mot jurabergen, även om ni stannar i Schweiz. En by utan tagförbindelse är nog billigare ocksa.

Var har ni tänkt jobba? Om ni tänkt jobba i Lausanne funkar det nog inte sa bra att bo i Frankrike. Jobbar ni i Geneve funkar det bara bra. Det tar saklart ett tag att ta sig in till centrum,  men även fran tex Nyon tar det ett bra tag eftersom det är värsta köerna in och ut pa motorvägen. Men man kan ju ta taget saklart.

Jo, bor man i Frankrike gar man saklart i skolan där, om man inte väljer en privat skola saklart. Var dotter ska börja i skolan (privat) i Schweiz nu efter sommaren, trots att vi bor i Frankrike. Men när hon fyller 6 och börjar i den riktiga skolan har vi inte bestämmt om hon far ga i en privatskola eller om vi väljer den lokala skolan. Jag tror att den franska skolan är bra, men väldigt sträng tycker jag. Betyg tidigt och sa. Men a andra sidan sa känner jag manga schweizare som tycker att Schweiziska skolan är för slapp och valt en privat fransk skola, sa det beror väl pa lite hur man känner.

Jag skulle nog egentligen föredra att bo i Schweiz, men vi trivs bara bra i Frankrike och har prioriterat att ha ett bättre boende men bo lite längre ut (dvs Frankrike).  och hur som helst bor de flesta vi känner i Frankrike   Och vi är  ofta i Geneve, gar pa bio där, shoppar (utom mat som är billigare i Frankrike), jobbar osv... Man kan säga att vi bor i en "förort" till Geneve
    Vi ska nu bygga ett arkitektritat hus och det skulle vi aldrig ha rad med i Schweiz. Men om man har nog med pengar är det säkert trevligare i Schweiz.

Om du har nagra mer specifika fragor, är det bara att fraga!

Svar på tråden Boende i Schweiz del 11.