• Amazina

Boende i Schweiz del 11.

Välkommen till del 11 i Schweiztråden!
    Här träffas alla vi som på något sätt har anknytning till Europas vackraste alpland!

• Svar på tråden Boende i Schweiz del 11.
  • Malarklippan

Intressant, och när man tänker på det stämmer det ju alldeles säkert att det på en internationell skola är mer "in- och utflyttning" än på en lokal skola. Har inte tänkt på det så, och för vår del blir det än tydligare att vi faktiskt kommer sikta på en lokal skola för vår 5-åriga son. Tyskan har han dessutom någorlunda i bagaget då min man är tysk och alltid pratat tyska med honom. Tyvärr känner han sig inte så säker på tyska språket att han talar det - men han förstår det. Vi tror det kommer lossna när vi kommer på plats.
    Det känns också mer aktuellt med en lokal skola då vi planerar att stanna, förutsatt att vi trivs bra förstås. Glad

Tack till er båda för att ni tagit er tid att skriva - era inlägg, ja, all information vi kan få så här inför en ganska stor omställning i livet - en flytt till ett annat land, med barn dessutom - är otroligt värdefullt! Tack igen!!

• Snuttan

Hej Malarklippan,

tänkte bara komma med ett litet tillägg angående prisnivån. Som Ain skriver är det framförallt boendet som är betydligt dyrare. Vi hyr en lägenhet på 4,5 rum, ca. 105 kvadratmeter relativt centralt i Genève och vi betalar ca. 3300 chf per månad (och det anses vara billigt här). Jag tror dock att boende är något billigare i Basel än i Genève, men är inte säker. 

Sen måste man ju (som du säkert redan vet) betala för egen sjukförsäkring och det är också dyrt (men kanske betalar din mans jobb, det är ganska vanligt). Maten är såklart också något dyrare, men jämfört med hyran, dagis och sjukförsäkringen så känns den extra kostnaden som en fis i rymden Glad

• Schwanna

Hej schweizarvänner! 

Vad har ni för planer i sommar? Utflyktsmål?  Eller något fantastiskt ni varit på som ni kan rekommendera? :) Nu ska det planeras!!! :D 

Ha en bra dag, sommarvärmen har verkligen slagit till nu här...( i zurich):) So long 

• Pistou

Hej Schwanna,

I juni ska vi på bröllop i Varese Italien. Det ska bli jättekul att få komma iväg över en långhelg hela familjen!

När skolan är slut ska jag på egen hand bila upp till Sverige med våra tre barn.
    Jag bävar lite inför den långa resan, men maken fick ett nytt jobb för två månader sedan, och kan inte ta semester förrän i augusti. Jag bilade upp ensam med de två stora barnen för två år sedan. Den gången hade vi köpt flygbiljetter, men flighten avbokades på avresedagens morgon och där stod jag med packade väskor och två förväntansfulla småbarn. Tja, vad gör man? Den gången gick allt jättesmidigt, men denna gången har vi ju en liten bebis också, som förvisso kommer att sova mycket, men man kan knappast be honom ha tålamod eller titta på Disney-filmer en halvtimma till. Jag känner för att göra resan över två dagar, men det är väl knappast realistiskt. Så om ni känner någon som vill hänga med och bila upp till Sveige (ska dock bara till Skåne/Halland), och som kan avlösa som förare, så får ni gärna hojta till.

När vi kommer tillbaka från Sverige ska jag väl försöka få dagarna att gå här hemma med barnen, jobba i trädgården och hitta på saker med vänner. Vi fick en broschyr från skolan om aktiviteter för skolbarn, så vi ska försöka boka in sonen på lite kul (ponnyridning, pysselverkstäder, etc).

I augusti åker vi till Barcelona och hälsar på goda vänner som var hos oss en vecka över nyår.

Vad gör ni andra?  

People don't care how much you know until they know how much you care.
  • Issan8

Vi bor i Zürich och har två fantastiska dagsutflykter som vi gör varje år, en tur till Lake Cauma uppe i Flumseberg (tror jag) och en tur till Interlaken. Underbart vackra ställen dit vi alltid tar våra gäster från Sverige. Då får man se den Schweiziska naturen när den är som bäst Glad
    Förra året bilade vi också ner till Italien. Vi stannade till i Como, Genoa, Milano, Tremezzo och Porto fino. Fantastisk resa och inte för långa sträckor att köra varje dag, rekommenderar jag varmt!
    Andra resmål eller härliga dagsutflykter som kan rekommenderas ? 

• Mamba

Hej på er!

Vad himla kul att se lite action i tråden igen :)

Och välkommen hit till Schweiz Malarklippan. Är en helsvensk familj som bor i Zurichområdet och har gjort i snart 5 år. Jag har 4 barn och vet endel om hur skolan funkar här i alla fall. Men, det är ju som mycket annat väldigt lokalt beroende å vilken kanton man bor i.
    Mina söner (5&7) går i vanlig Schweizisk skola och kindergarten och jag är mycket nöjd med kvaliten på skolan. Hittils har det varit väldigt bra, mycket lek och pyssel men samtidigt mer "diciplin" än i Sverige vad jag tror. Man kallar sin frökan Frau och det är mycket bra ordning och reda. Vet också att det finns lite "bestraffningssystem"men det är ofta i form av att barnen får gå undan en stund i ett annat rum för att de på ett eller annat sätt stör klassen. Inga slag på fingrar eller så, inte här i alla fall. De har annat skolsystem än Sverige så man kan inte jämföra med hur det funkar hemma. Det har ett mycket utbyggt lärlingssystem och det funkar så vitt jag vet bra. Men jag har också hört att systemet håller på att moderniseras. Vi får se hur det blir i framtiden men hittils efter 3 år i skolans värld är vi i mycket nöjda. De problem vi stött på har skolan löst trots att det krävt ganska mycket ansträngning för deras del.

Angående utflykter i Schweiz under sommaren så finns det ju så många fantastiska platser. Bara här där vi bor i Zürcher Oberland finns hur mycket som helst bara ett stenkast bort.
    Men Cauma See är ju underbart, som en hägring som uppenbarar sig :)
    Jag älskar Toggenburg, det är lugnt, inte så mycket folk och pittoreskt inte så otroligt turistigt och lyxigt som många andra platser. Vi åker dit på sommaren och vandrar, badar och har det gött.
    Det räcker ju ofta med att ta sig i väg till nån plats så finns det massa fint. har man barn finns det ofta lekplatser, pooler osv.
    Vi har precis varit på en weekend i Lago Maggiore i Italien. Bara ett par timmar bort (om man slipper köerna) och det är ju ett helt nytt land, känns som att man byter värld en liten stund. Handla goda viner, bra olivolja för inga pengar alls är ju inte heller fel ;)

Ha det gött alla. Hoppas värmen håller i sig och att regnet håller sig borta! Vi har ett par dagar vårlov kvar här i Zürich och sen kör vi på tills sommarlovet som till stor del ska tillbringas i Sverige :)

kram på er!

vi har flyttat till Zürich------>emigrera.blogspot.com
  • Malarklippan

Tack Snuttan och Mamba!! Vi ser verkligen fram emot flytten till Schweiz. Även om jag har en liten klump i magen för hur vår 5-åring ska ta flytten...men det ska nog gå bra Glad.

• Malarklippan

Hej Alla! Någon som känner till om det finns någon blogg av nån svensk (eller norsk el dansk också för den delen) som flyttat o bor i Schweiz? Har googlat en del men inte hittat nån.

• Pinot noir
    Malarklippan skrev 2012-05-08 21:31:32 följande:
    Hej Alla! Någon som känner till om det finns någon blogg av nån svensk (eller norsk el dansk också för den delen) som flyttat o bor i Schweiz? Har googlat en del men inte hittat nån.
    Jag vet inte vad du är ute efter för typ av blogg, men här är iaf en även om den är gammal och avslutad.
    ulrikabjorck.blogspot.com/
  • Schwanna
    Malarklippan skrev 2012-05-08 21:31:32 följande:
    Hej! Jag bloggar och bor i Schweiz... dock har blogglusten tagit slut så den blir inte uppdaterad så mycket numera:) Men du kan ju kika vad jag skrivit sen vi flyttade hit i feb förra året:) 
    annyme.blogspot.com 
Svar på tråden Boende i Schweiz del 11.