• Amazina

Boende i Schweiz del 11.

Välkommen till del 11 i Schweiztråden!
    Här träffas alla vi som på något sätt har anknytning till Europas vackraste alpland!

• Svar på tråden Boende i Schweiz del 11.
  • Ain

Sima: fungerar den tjansten bra for dig, for jag har hort om folk dar det bara har gatt halvbra (som tex ovan, jag antar att det ar samma typ av tjanst som BPF anvander), och dar det dessutom stoert nar man inte velat anvanda den svenska adressen, att datorn forsokt anvanda den svenska hela tiden.

Vilken tjanst anvander du?

• slma

har inga problem alls faktiskt, använder anonine. Jag använder det bara när jag vill se pa tv, har jag sedan stängt av mitt i ett program och gatt ifran datorn stängs förbindelsen av utan att jag gör det.

• BPF

Kul med svar! Tack till er båda! 

Jag använder, likt "sima", Anonine och är förhållandevis nöjd med det. Med den tjänsten kommer jag upp i klart godkända hastigheter (~5-6 Mbit/s nedströms) vilket gör det möjligt att se Csports SD-sändningar i den högsta tillgängliga kvaliteten men kan tyvärr inte se på tjänstens HD-kanaler. Tycker också att det är tillförlitligt och stabilt, under den tid jag använt den (ca ett halvår) har det endast krånglat vid ett fåtal tillfällen.    

"Ain", om du vill kan du läsa mer på deras hemsida: 

www.anonine.com/sv

Jag skulle vilja sträcka mig så långt att säga att Anonine är det bästa alternativet för oss som bor i Schweiz och vill  konsumera svensk strömmad TV. Har testat en del andra VPN-tjänster som t.ex. IPREDator men tyvärr var hastigheten helt bedrövlig. 

Bra VPN-tjänster till trots, måste jag säga att livskvaliteten sänks en aning av att inte kunna lägga sig i soffan och bara slå på svensk TV. Saknar enkelheten. Glad Hade kunnat betala en hel del för C Mores alla sportkanaler rakt in i TV:n. 

Tänkte klämma in en liten fråga i slutet av inlägget, hur tycker ni att den schweiziska hösten är? Kom i vintras och har därför inte upplevt den än. Skriv gärna vilken del av Schweiz ni bor i.  

• Pinot noir

BPF
    Min karl tittar på svenska fotbollsmatcher via datorn, de flesta matcher sänds via någon hemsida. Typ tror jag teknik är inte mitt område här hemma och jag är ganska ointresserad om det inte är något större som OS, em och vm.

Bor i Bern och tycker hösten är varmare och kortare än i Sverige, jag gillar när det är kallt ute iof. 

• Ain

Joda, jag kanner till Anonine, och hade sjalv funderat pa att anvanda dem. Men sedan har jag pratat med endel folk har nere som inte ar sa nojda med liknande tjanster (fragade faktiskt aldrig exakt vilken de anvande), darav diskussionen ang. egen server (men sa har jag manga teknikfreaks till vanner Dessutom kanner jag nagon i Sverige som med jag misstanker HAR en egen server   ). Men det var ju intressant att hora att Anonine funkar bra.

Jag tycker hosten ar ok, Den borjar val ungefar nu och stracker sig fram mot december. Sedan har vi en ganska usel vinter har i Geneve, sa den kan nastan liknas vid host den med, utom de fa dagar vi har sno (da det blir snokaos i Geneve) Lite halvkall och ibland regnig. Som hostar brukar vara

• Schwanna
    BPF skrev 2012-09-20 17:38:23 följande:
    Kul med svar! Tack till er båda! 

Jag använder, likt "sima", Anonine och är förhållandevis nöjd med det. Med den tjänsten kommer jag upp i klart godkända hastigheter (~5-6 Mbit/s nedströms) vilket gör det möjligt att se Csports SD-sändningar i den högsta tillgängliga kvaliteten men kan tyvärr inte se på tjänstens HD-kanaler. Tycker också att det är tillförlitligt och stabilt, under den tid jag använt den (ca ett halvår) har det endast krånglat vid ett fåtal tillfällen.    

"Ain", om du vill kan du läsa mer på deras hemsida: 

www.anonine.com/sv

Jag skulle vilja sträcka mig så långt att säga att Anonine är det bästa alternativet för oss som bor i Schweiz och vill  konsumera svensk strömmad TV. Har testat en del andra VPN-tjänster som t.ex. IPREDator men tyvärr var hastigheten helt bedrövlig. 

Bra VPN-tjänster till trots, måste jag säga att livskvaliteten sänks en aning av att inte kunna lägga sig i soffan och bara slå på svensk TV. Saknar enkelheten. Glad Hade kunnat betala en hel del för C Mores alla sportkanaler rakt in i TV:n. 

Tänkte klämma in en liten fråga i slutet av inlägget, hur tycker ni att den schweiziska hösten är? Kom i vintras och har därför inte upplevt den än. Skriv gärna vilken del av Schweiz ni bor i.  
    Jag är en riktig höstmänniska och tycker att den är fantastisk här:) Bor vid Zurichsjön! Känns inte lika regnruskig som i sverige...inte lika mycket snålblåst;) Så upplevde jag iaf förra hösten! 

• BPF
    Pinot noir skrev 2012-09-21 11:14:20 följande:
    BPF
    Min karl tittar på svenska fotbollsmatcher via datorn, de flesta matcher sänds via någon hemsida. Typ tror jag teknik är inte mitt område här hemma och jag är ganska ointresserad om det inte är något större som OS, em och vm.

Bor i Bern och tycker hösten är varmare och kortare än i Sverige, jag gillar när det är kallt ute iof. 
    Det låter som Csports vilket jag redan använder. Av ren nyfikenhet, vilket lag håller din man på? 

Jag gillar varma höstdagar så jag verkar ha hittat rätt. Kyla får man så det räcker och blir över på vintern, så var det i alla fall förra året i sydöstra Schweiz där jag befinner mig. Var väldigt förnöjd med att ha flyttat söder ut till Mellaneuropa och värmen (nåja) och lät omgivningen i Sverige veta det, sedan när man väl är där kändes det halvkul att berätta för släkt och vänner att det varit den kallaste vintern på årtionden och till och med värre än i Sverige. :)  

@Ain Du får gärna hålla oss underrättande ang. den där servern. 

Låter som man bör hålla sig undan Geneve under hösten/vintern med andra ord. Hur är staden under våren/sommaren?

@Schwanna Zürichsjön tycker jag alltid ser väldigt vacker ut. Det är favoritsträckan tillsammans med den längs med Walensee till och från Zürich med tåg. Skall upp till Zürich i slutet på oktober och gå på F.C. Zürich - Basel på Letzigrund, då skall jag titta extra noga. :)  
  • Schwanna

Hej hopp! 

Vi var i Lugano för första gången! Wow, vilken vacker stad! Det var så himla italienskt med mat och folk men sen avspeglades den schweiziska andan i hur rent det var överallt.  Det är något jag kommer sakna när vi flyttar till sverige igen. Min sambo sa på söndagsmorgonen påväg till tåget hem: hade det varit ett torg i sverige vid denna tidpunkten på morgonen hade halva mcdonalds legat här plus lite annat. 
    Upplever ni det också så? För det var det första vi kände när vi flyttade hit var att det är så himla rent och att det är sådan himla ordning på allt!:) 
    Men...är det då städarna som är ute riktigt tidigt och sopar rent ofta ofta eller är det invånarna som är ordningsamma och renliga av sig? Slänger skräp där det ska vara?
    En annan sak när jag ändå är igång som vi tycker är härligt här är hur man respekterar att Första klass på tåget är för dom som har köpt första klass-biljett och inte för någon annan. Jag har såååå många exempel på situationer i sverige då jag betalt mer för att få sitta i första klass men så dundrar det in två barnfamiljer och sätter sig lite överallt och säger: vi får se hur länge detta håller..
    Så igen: ordningsamma människor?

Måste bara klargöra att jag älskar sverige och längtar så mycket efter vår hemflytt :)  
    ha en bra vecka!!  

• Schwanna

Jag kör på med andra frågor: 

Vilken är bästa skidorten i Schweiz ni varit på?  
    Ska ni göra några roliga resor i höst inom Schweiz?
    Bästa, mysigaste stad ni besökt? 
    Var bor du nu? Var skulle du vilja flytta inom Schweiz om det blir så?  

• Annie77

Hej,
    Jag kommer att flytta till Schaffhausen nu i oktober med min man och glada 10 månadersbebis.
    Det vore jätteroligt att träffa andra föräldrarlediga i området, är det någon som bor i närheten?  Är även tacksam för tips på vad man kan hitta på med sin bebis och om det finns öppna förskolor mm i Schweiz.
    //Annika 

Svar på tråden Boende i Schweiz del 11.