• Pistou

Boende i Schweiz del 11.

Tack för länken, Amazonas!
    Tråden är sparad bland favoriterna.

People don't care how much you know until they know how much you care.
  • Pistou

Hej hej,

Är det någon som kan tipsa om en butik/kedja som säljer barnkläder av bra kvalitet i Suisse Romande, typ "Polarn och Pyret"? Jag har köpt tre par jeans till sonen de senaste tre månaderna och alla har fått stora hål på knäna efter bara någon månad. Jag tycker att jag ständigt stryker och syr på lappar. Hade varit bra att hitta kläder, i synnerhet byxor då, i lite starkare material som håller längre.

Tacksam för lite idéer.

• Pistou

Tack Ain,

Någon Petit Bateau-butik har jag inte sett här i vår lilla stad (vi brukar passa på när vi är hos svärfäräldrarna i Paris). En Okaïdi-butik har jag sett men jag har aldrig testat deras kläder innan, så dit får jag gå.

Min son älskar att leka med sina tåg och bilar på golvet. Han brukar ligger utsträckt och köra med dem och ålar sig ibland fram (dottern på 16 månader har börjat ta efter och de brukar bråka om bilarna ). Byxknäna får alltså ta en hel del.

• Pistou
    Mamba skrev 2010-03-23 13:02:08 följande:
    Oj oj, livar upp tråden lite Förresten, nån som vet om det finns en motsvarighet till Klorin här? Jag skulle behöva fixa till lite vita kläder som mest ser gråa och eländiga ut
    Hej Mamba,
    Jag använder Eau de Javel (det tyska namnet på flaskan är Javelwasser, men enligt Wikipedia kan det också heta Javellewasser). Jag misstänker att det är exakt samma sak som klorin. Det luktar i alla fall identiskt och fungerar på samma sätt (bakteriedödande och har blekande effekt på textilier). Du hittar det nog i avdelningen för städartiklar i din livsmedelsaffär.

Här används Eau de Javel/Javelwasser flitigt eftersom jag har en liten flicka på 17 månader som hatar att ha på sig hakklapp. När hon har vita kläder blir det alltså många fula fläckar som enkelt försvinner om man "duttar" på lite koncentrerat Eau de Javel/Javelwasser med en bomullstuss och sedan tvättar som vanligt.
  • Pistou

Stort grattis till lille Benjamin! Jättegulligt namn!

• Pistou

Våren håller äntligen på att komma på riktigt!
    Vi tog en tur till Montreux idag, åt korv och kollade in marknadsstånden på strandpromenaden med barnen och tog en välförtjänt glass efter en lång promenad. Skönt att få se lite vatten och båtar! Det är man ju inte bortskämd med direkt här mitt i Valais!

Hoppas att alla har det bra!

• Pistou

Hej allihop,

Jag har haft full upp här med skolstart ("première enfantine") för vår 4,5-årige son och dagisstart för vår snart 2-åriga dotter, att det har tagit upp hela min lediga tid. Men jag vill ändå passa på att säga gratta Mamba till hennes tvilligar och önska de som går i flyttplaner välkomna hit.

Jag har en liten fråga som jag hoppas ni har lust att svara på. Finns det många här i tråden som har barn i förskolan och skolan?
    Jag är nämligen lite nyfiken på hur personalen i era förskolor och skolor (och ev. schweiziska föräldrar ni lärt känna) ser på disciplin och straff och hur det kan gå till i andra delar av Schweiz (Vi bor i Sion i kanton Valais/Wallis). Finns det bestraffningsmetoder i era barns förskolor/skolor, vilka är de och i vilka situationer tillämpas de?

Vid två tillfällen den senaste tiden har jag hört mammorna i dotterns förskola och sonens skola prata om bestraffningar. I det ena fallet gällde det en liten flicka på 2.5 år som enligt mamman hade blivit bestraffad ("elle a été puni" sa hon) för att hon hade varit gnällig och strulig (vet inte exakt hur flickan hade blivit bestraffad, men mamman blev i alla fall informerad om det). Mamman beklagade sig inte direkt utan konstaterade bara att flickan hade blivit bestraffad och verkade tycka att personalen hade gjort helt rätt.

En annan mamma, vars 4-åriga dotter går i min sons klass, berättade häromdagen att hennes dotter hade fått stå i skamvrån ("elle à été mise au coin" var uttrycket hon använde). Dessa bestraffningar av små barn finner jag (som svensk mamma som läst Jesper Juul och Lars H Gustafsson) naturligtvis väldigt beklämmande och undrar vilken erfarenhet ni har av bestraffning i era barns skolor och förskolor. Hur hade ni reagerat om ert/era barn hade blivit bestraffat/de. Mina barn är livliga och fulla av energi, så risken finns ju att det en dag händer något som ger personalen en anledning att bestraffa dem. Jag skulle ta väldigt illa vid mig om vår son berättade att han blivit satt i skamvrån eller dottern skulle bestraffas på ett eller annat sätt i sin förskola.

Det är mycket möjligt att jag överreagerar, eftersom man ju inte riktigt vet hur det går till i skolsalen och vilken ton som används mellan personalen och barnen (jag inser ju självklart att de är utbildade pedagoger med en lust och vilja att arbeta med barn), men man vill ju vara säker på att ens barn känner sig tryggt och utan att behöva sitta och skämmas om de har svårt att koncentrera sig eller busar lite.

Jag skulle bli jättetacksam för att få kommentarer eller få höra om era erfarenheter.

• Pistou

Tack alla för era svar på mitt inlägg!
    Jag ska väl inte jaga upp mig alltför mycket innan något ens har hänt... Båda barnen trivs för övrigt jättebra på förskolan/skolan och anpassar sig bra i gruppen. Men jag hade nog inte dragit mig för att ta upp saken direkt med fröknarna om mina barn hade blivit bestraffade på ett eller annat sätt.

En helt annan fråga:
    Hur mycket skulle ni säga är rimligt att lägga på en födelsedagspresent till en 5-åring?
    Vår Elliot är bjuden på kalas till en klasskompis, och eftersom det är första gången vi går på barnkalas här i Schweiz har jag ingen aning om hur mycket en födelsedagspresent till ett förskolebarn man inte känner så väl får kosta här.

Jag köpte ett litet Playmobil-set på Migros för CHF 20.00, men maken tyckte att det var för mycket (man vill ju inte komma med något för dyrt och genera föräldrarna eller de andra föräldrarna om de lagt CHF 5.00). Samtidigt inser jag att det blir lite väl dyrt i längden om det blir barnkalas två gånger i månaden och det ska kosta CHF 20.00 varje gång. Men jag köpte också några glitterpennor på rea som jag hade tänkt ge till mina egna barn, så vi borde kanske ge dem till klasskompisen istället. Vad tror ni? Tacksam för lite input

• Pistou

Tack för era svar Kaj04 och Ain!
    Jag ska ta upp saken med min man när han kommer hem. Problemet är ju främst att man vill "göra rätt" och varken framstå som snål eller att man ger bort något som har kostat för mycket jämfört med de andra barnens presenter. CHF 20.00 är ju inte hela världen liksom... Jag har också svårt att tro att priset för en present för en 5-åring skulle få lov att vara högre i Genève än här i Sion. Visst, hyrorna och huspriserna är nog högre i Genève, men samtidigt tycker jag att var och varannan förälder här kör en Peugeot Cayenne, vilket ju säger en del om deras inkomstnivå.

Det är ju inte så lätt att jämföra med hur man skulle ha gjort hemma i Sverige, eftersom ju lönerna (och levnadsstandarden på många sätt) är högre här. Och det känns onödigt att gå tillbaka och byta till en annan Playmobil-grej för CHF 17.00 liksom...

Håhåjaja, vilka i-landsproblem man fajtas med. Men just nu lutar det nog åt Playmobil-leksaken i alla fall...

• Pistou

Hehe, menar förstås Porche Cayenne. Ja, ni ser hur hopplöst ute jag är... Själva kör vi en Opel Zafira...

Svar på tråden Boende i Schweiz del 11.