• bukaka

Boende i Schweiz del 11.

Hej! 
    Jag, min man och vår dotter (2 år) kommer att bo i Geneve från september 2013 till januari 2014. Min man kommer att ha praktik i staden. Hur hittar vi bostad? Alla tips välkomnas! För oss räcker det med ett blygt litet boende. Är det någon som kan ge oss råd? Vi är rätt så vilsna nu! Tack så himla mycket!!!

• bukaka
    Pistou skrev 2013-05-15 13:14:35 följande:
    Hej bukaka,
    Jag bor själv inte i Genève, men vad jag förstår är boende i Genève både dyrt och svårfunnet. Kommer ni inte få någon hjälp från företaget som din man ska praktisera på?

En första "piste" är annars att kolla www.homegate.ch. Annars finns även privatannonser på webbplatser som www.petitesannonces.ch och www.anibis.ch (under "Immobilier").

Om ni är beredda att söka er utanför Genève blir det nog lättare att hitta något.
    Hej!

Tack för ditt svar. Nej, min man kommer tyvärr inte att få någon hjälp.
    Kan du rekommendera några platser vid Geneve där man kan få lägenhet? Någon "rolig" plats liksom, med natur och så, så att jag och dottern kan ha något att göra kanske?
  • bukaka
    Pistou skrev 2013-05-16 18:15:36 följande:
    Tyvärr vet jag inte så mycket om bostadssituationen i just Nyon, men jag har en väninna som bor i Coppet och som trivs bra där. Vacker natur behöver ni inte leta så mycket efter - det finns överallt i Schweiz.

Annars kan du kanske höra med Svenska Klubben i Genève/Lausanne www.svenska-klubben.ch/sida10.html eller Svenska Kyrkan www.svenskakyrkan.se/schweiz. Där kan ni kanske få fler tips eller kontakt med någon som ska flytta och söker ny hyresgäst.
    Tack :) Jag har mailat båda nu!!!
    Från ett annat ställe har jag fått ett svar om att vi måste hyra minst en trea, eftersom det ska tydligen finnas en regel i Schweiz som säger att en familj inte får bo på ett litet utrymme??? Har du hört något om det? Låter ju galet. Inget fel med en etta för en liten familj, tycker jag.
  • bukaka
    Ain skrev 2013-05-27 19:19:57 följande:
    Hej hopp, har varit lite off internet ett tag jag bor ju i Geneve... Forst, var ska din man praktisera sa att jag vet lite at vilket hall ni borde bo. Kommer ni ha bil? Hur mycket vill du ha affarer nara, restauranger... Eller ar det viktigare med natur, billigt boende? Jag bor sjalv precis over gransen i frankrike och det ar bra mycket billigare, men det ar ju langre in till Geneve saklart. Fran mig tar det kanske en halvtimme. Men vi har ett shoppingcenter naraoch ar precis vid foten pa jura. Annars har ju pistou gett utmarkta rad.
    Hej!
    Vi har faktiskt kollat på städer i Frankrike vi också. Ferney-Voltaire, Gex mm. Det är ju billigare, och 30 min hit och dit spelar ingen roll. Min man kommer att ha praktik i den norra Geneve, så det är nära till Frankrikes gräns. Nej, vi har ingen bil. Vi behöver inga restauranger och salonger i närheten, men jag vill alltid kunna gå och handla mat, till fots. 
    Men jag personligen skulle vilja bo på "roligare" ställen än de franska småstäderna. Jag underskattar de kanske, men det känns som att jag och barnet kommer inte ha något att göra där. Om jag skulle välja, skulle jag vilja bo i Lausanne (eller de närliggande städerna) eller Montreux, Ja, det är långt dit på kartan, men med tåget blir det ungefär detsamma till Geneve som från Frankrike. Och bostäderna är ju billigare där.
    Ingen som vet någon som vill hyra ut sin bostad i Lausanne/Montreux?!! 
  • bukaka
    Pistou skrev 2013-06-02 00:04:11 följande:
    Försökte lägga in en länk till en annons på Anibis.ch - en studio i Lausanne att hyra i andra hand. Om länken inte funkar, gå in och gör en sökning på "Recherche avancée" (under rubriken Immobilier).
    Tack! Men den är från juli, passar tyvärr inte.
  • bukaka
    Apple Pie skrev 2013-06-16 20:19:36 följande:
    Om du är rädd för att vara uttråkad hade jag bott i Champel - mitt i Geneve nära Parc Bertrand där hänger ALLA expats och leker med sina barn och lätt att gå överallt och nära till en massa musikklasser och annat sånt som man kan sysselsätta sig med när man e hemma med en tvååring ;) 

Vi bor i Chene-Bourg i hus! Nyon är trevligt Lausanne kommer vara alldeles för långt bort!

Du kan alltid gå med i SWEA när du kommer hit! Och i American Women's Club så träffar du andra som går hemma med barn!

Lycka till! 
    Oj, tack för dina tips!
    Nu måste jag googla det du skrivit :D 
  • bukaka

Apple Pie och Ain, tack för era fina tips!!!

Helt klart hade vi också velat bo centralt, även om det skulle kosta mer. Men grejen är att för oss är det nästan omöjligt att hyra något genom de olika byråerna, eftersom a) min man ska ha "bara" gratis praktik = vi kan inte visa upp våra inkomster  och b) vi ska vara där bara 5-6 månader. Med sådan bakgrund är det verkligen omöjligt att hitta något annat än andrahandslägenheter. De finns, ja, men inte så många, och typ inga vill hyra ut till en barnfamilj. Så det är lite svårt för oss. Det enda alternativet som vi har just nu är ett apart-hotell i Gex (någon som har något att säga om staden?). Vi har bokat det än så länge, men samtidigt håller vi på och ringer runt till olika annonser mm., i hopp om att få hitta "finare" boende på någon "finare" ort. Som sagt, våra omständigheter tillåter oss inte riktigt att välja och vraka.

Från Gex är det 45 minuter med buss till Geneve. Min dotter och jag ska nog resa dit en del, så 45 min är precis på gränsen till mycket. Men det får väl gå. Jag hade ändå tänkt att resa en del med henne, upptäcka de olika byarna, städerna mm. :)

Förresten, hur barnvänlig är transporten i Schweiz? Kan man ha med vagnen på bussen/tåget, eller måste man ha det i bagaget? 

• bukaka
    Mme skrev 2013-06-22 23:30:40 följande:
    bukaka: Boka hellre ett apart-hotel i Ferney, det är mycket närmare stan än Gex.
    Fanns bara jättedyra där! :(
  • bukaka
    Mme skrev 2013-06-24 23:04:57 följande:
    Vad synd att Ferney var dyrt. Gex är ok, bra om man gillar att vara ute i naturen, men inte så roligt att sitta där utan bil. Kolla lite annonser ifall ni hittar nåt annat, tex på worldradio switzerland finns det ibland folk som hyr ut möblerade lägenheter på kort tid.
    Det var lite det jag hade trott om Gex. Men jag och vår dotter kanske trivs där, som en motvikt till Bryssel, där vi ska bo på sommaren. Lär ju sakna natur, lugn och ro efter Bryssel :)
    Tack för tipset! 
Svar på tråden Boende i Schweiz del 11.