• Kavat

Äggallergitråden: del 11

Äggallergitråden: del 11
    Här fortsätter tråden för oss alla med knoddar som ej tål ägg. Tanken är att vi ska kunna ge varandra stöd, tips, recept mm.

Leta efter ägg i INNEHÅLLSFÖRTECKNINGAR:
    Heläggspulver, Hönsäggvita, Äggalbumin, Ägglobulin, Äggula, Äggulepulver, Äggvita, Äggvitepulver, Ovalbumin, Albumin (är antingen mjölk- eller äggprotein, kontakta tillverkaren), E1105
    (E1105 går även under namnet Lysozym, som kan hittas i utlänsk ost samt konserveringsmedel.)

Ovo betyder ägg.

MPR-VACCINATION: Om ni har mycket allergiskt barn så rådfråga läkare innan ni vaccinerar. Inga reaktioner mot ägg i vaccinet har konstaterats sedan vaccinet gjordes om för några år sedan.

Läs mer på www.allergisidan.com och
    www.allergimat.com. Där finns även recet!
    Recept finns även på www.tasteline.com
    www.mjolkfri.com finns info och dissuktionsforum för äggallergi.
    Utgången bak/fika/godisrecepttråd för allergiker (stängd):
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m27172372.html
    Utgången matrecept-tråd för allergiker:
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m27146750.html
    Utgången recept-tråd för äggallergiker: www.familjeliv.se/Forum-5-72/m33843605.html

ÄGGERSÄTTNING:
    Äggersättning (1 ägg) till mjuka kakor (max två ägg kan bytas ut):
    -Koka upp 1 dl vatten med 1 msk hela linfrön. Låt svalna o sila sedan av. Använd ?vattnet? (gelen).
    -Värm 2 dl vatten med 1½ tsk fiberhusk under omrörning.
    -1 tsk bakpulver. Tänk på att för mycket bakpulver ger smak, så ersätt inte för många ägg med bakpulver.
    -NoEgg (vanlig butik)
    -Loprofin (apoteket, är egentligen inte avsett för äggallergiker utan för njursjuka som behöver proteinreducerad kost)

Ersättning för ägg i gratänger och lådor:
    1 del mjölkpulver och 2 delar vatten
    Om man inte tål mjölk : 2 delar sojamjölk och 1 del vatten

Färser och köttbullar:
    Använd 1 mosad kokt potatis eller potatismospulver. Andra alternativ är att tillsätta 1 tsk potatismjöl eller majsstärkelse.

Bullar:
    Pensla med sockerlösning, mjölk, honungsvatten, juice, kokosmjölk, sirap eller smält smör.

Matbröd:
    Pensla med vatten, olja, filmjölk eller mjölk.
    Allergitråden:vwww.familjeliv.se/Forum-3-22/m42713619.html
    Recept-tråd utan ägg: www.familjeliv.se/Forum-5-72/m40187640.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-12 14:57
    Allergitråden: www.familjeliv.se/Forum-3-22 /m42713619.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-07-01 21:00
    Ny allergitråd:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m45238443.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-08-10 21:55
    Ny äggallergitråd: www.familjeliv.se/Forum-11-258/m46267803.html

• Svar på tråden Äggallergitråden: del 11
  • Blå Flygare
    JPL skrev 2009-07-30 14:58:53 följande:
    Oj nu blir jag fundersam. I allt annat har det ju långsamma reaktioner men jag har antecknat ang ägg att de (senast jag provocerade) reagerade på något dygn. Men då gjorde jag tvärtom och gav dem rejält, typ ett ägg om dagen. Men den här gången vill jag ta det försiktigt för att kunna hitta en nivå som de tål. Genom att överdriva tidigare har jag ju visat att det inte går men vet inte vart gränsen går. Lite ägg i en sammansatt produkt hade ju varit trevligt att kunna servera även om kokt och stekt ägg säkert inte funkar.
    Oftast betyder att det finns undantag, annars hade hon sagt alltid. S reagerar ju grymt långsamt o diffust på sädesslag så enl. läk ska vi utgå från att hon gör det även på ägg. Men att det finns en liten chans att ägg är "ett eget spår". Vi har testat långsamt men stannat nu när hon mått dåligt av gräs. Nu är det bättre så snart är vi väl igång med ägg igen. Så snart får vi väl veta vilket det är för S.
  • Amulett
    Blå Flygare skrev 2009-07-30 17:13:12 följande:
    Oftast betyder att det finns undantag, annars hade hon sagt alltid. S reagerar ju grymt långsamt o diffust på sädesslag så enl. läk ska vi utgå från att hon gör det även på ägg. Men att det finns en liten chans att ägg är "ett eget spår". Vi har testat långsamt men stannat nu när hon mått dåligt av gräs. Nu är det bättre så snart är vi väl igång med ägg igen. Så snart får vi väl veta vilket det är för S.
    Precis En mellanväg om man är osäker och egentligen vill gå lite fortare fram kan kanske vara att börja långsamt och sedan öka takten på ökningen så att säga, om man märker att det går bra? Annars kan det ju inte skada att ta det lugnt!
    Sedan sa dietisten också något som jag tycker lät ganska klokt - att man inte behöver testa så mycket mer än vad man äter i vanliga fall. Dvs: äter familjen kokt ägg till frukost varje dag så behöver man kolla att det går. Äter man ägg någon gång då och då så räcker det att testa just upp till den nivån.
  • linusmamma

Hej!

Jag hoppas att det är ok att jag ställer en fråga här

Om jag ammar och äter ägg, går äggproteinet över i bröstmjölken då?

Jag är nojig att min dotter på 8 månader ska få nån hemsk reaktion om jag skulle ge henne mat med ägg i så då undrar jag om hon liksom redan har fått i sig ägg med bröstmjölken så att jag kan lugna mig lite?

Egentligen är jag väl fånig som tänker såhär övh eftersom varken pappan eller jag är allergiska mot något men ägg är ju en vanlig grej att vara allergisk mot verkar det som.

Jättetacksam för svar!

• froggyL

Det är väl så att allt man äter när man ammar går över i bröstmjölken...eller har jag fel...?

Mamma till Linnea 2008-01-04
  • Blå Flygare
    linusmamma skrev 2009-08-04 23:15:52 följande:
    Hej! Jag hoppas att det är ok att jag ställer en fråga här Om jag ammar och äter ägg, går äggproteinet över i bröstmjölken då? Jag är nojig att min dotter på 8 månader ska få nån hemsk reaktion om jag skulle ge henne mat med ägg i så då undrar jag om hon liksom redan har fått i sig ägg med bröstmjölken så att jag kan lugna mig lite? Egentligen är jag väl fånig som tänker såhär övh eftersom varken pappan eller jag är allergiska mot något men ägg är ju en vanlig grej att vara allergisk mot verkar det som. Jättetacksam för svar!
    Ägg går över i bröstmjölken så man kan bli allergisk redan då. Dock är det mindre mängder så en allergi behöver inte bryta ut eller ge stora symtom vid amning. Ganska vanligt är att barnet har diffusa lätta symtom på allergi så man kanske inte tänker på det under amning, och sen när man ger första gången så kommer en större reaktion. Eller att det inte kommer någon allergi förän man gett på sked några ggr. Det är därför det är så viktigt att ALLTID bara ge en pytteliten mängd första ggr man ger något nytt. ½ tsk är absolut max!
  • Yosa

Jga har säkert frågat förut...men vet ni om det finns någon färdig potatissallad på burk som inte innehåller ägg/majonäs?

• linusmamma

Men om hon har ätit mjukglass två gånger (sammanlagt en halv tesked per gång) och inte reagerat, vågar jag prova t ex liiite pannkaka då? För visst är det väl ägg i mjukglass som man köper?

• Blå Flygare
    linusmamma skrev 2009-08-10 10:57:56 följande:
    Men om hon har ätit mjukglass två gånger (sammanlagt en halv tesked per gång) och inte reagerat, vågar jag prova t ex liiite pannkaka då? För visst är det väl ägg i mjukglass som man köper?
    Behöver inte vara. Det allmänna rådet kring att testa är att ge ugnsbakat innan man ger stekt/kokt. Och att börja med något som bara har lite ägg i, t.ex sockerkaka eller köttfärslimpa.
  • Kavat
    Nej, det är nog inte ägg i mjukglass, tror det både är för dyrt och onödigt. Men det är vad jag TROR.
  • Yosa
    Vi köpte mjukglass nu i sommar (i Sjötorp) och vi frågade om ägg. Min sambo fick läsa innehållsförteckningen och det var inte ägg i den!
  • Yosa
    Yosa skrev 2009-08-10 12:52:42 följande:
    Vi köpte mjukglass nu i sommar (i Sjötorp) och vi frågade om ägg. Min sambo fick läsa innehållsförteckningen och det var inte ägg i den!
    ..men kan säkert vara olika från ställe till ställe!!!!
  • Yosa

Någon som vet....

Jag har säkert frågat förut...men vet ni om det finns någon färdig potatissallad på burk som inte innehåller ägg/majonäs?

• linusmamma

Ok, nu ska jag inte tjata mer tack å bock för att ni tog er tid att svara!

• Twixie

Vet att Sia INTE har ägg i sina mjukglassar - har fått läsa varje gång på paktetet.

(¯`°?.¸ ღ Melvin ღ¸.?°´¯) ♥ (¯`°?.¸ ღ Malte ღ¸.?°´¯)
  • larsa01

Ser att det är en gammal tråd, men kanske nån som kan hjälpa till ändå!
    Har en fråga om äggallergi. Har en son på drygt 4månader som gjort pricktest som visat äggallergi.
    Läkaren ville även att vi skulle utesluta mjölken ett tag för att se om utslagen/eksemen går över.
    Enligt honom går inte äggproteinet över via bröstmjölk? Tycker det känns konstigt och har även tyckt att vår son fått tillbaka prickarna när jag ätit ägg. Någon som vet hur detta ligger till?
    Tack på förhand.

• Yosa
    larsa01 skrev 2014-02-02 12:31:22 följande:
    Ser att det är en gammal tråd, men kanske nån som kan hjälpa till ändå!
    Har en fråga om äggallergi. Har en son på drygt 4månader som gjort pricktest som visat äggallergi.
    Läkaren ville även att vi skulle utesluta mjölken ett tag för att se om utslagen/eksemen går över.
    Enligt honom går inte äggproteinet över via bröstmjölk? Tycker det känns konstigt och har även tyckt att vår son fått tillbaka prickarna när jag ätit ägg. Någon som vet hur detta ligger till?
    Tack på förhand.
    Visst går äggproteinet ut i bröstmjölken!! Det gjorde det när jag ammade vår dotter. Hon blev inte bättre trots att jag slutade med mjölkprotein. Det var först när jag slutade med äggprodukter som hon blev bättre. Men tänk på att det kan ta 2 veckor innan proteinet är ute ur din kropp och sen i värsta fall 2 veckor innan den är ute i ditt barns kropp. Så helt rättvist resultat får du inte förän om högst 4 veckor
  • Yosa

Någon som varit i Turkiet med äggallergi? Något extra att tänka på utöver det "vanliga"?

Svar på tråden Äggallergitråden: del 11