• Kavat

Äggallergitråden: del 11

Äggallergitråden: del 11
    Här fortsätter tråden för oss alla med knoddar som ej tål ägg. Tanken är att vi ska kunna ge varandra stöd, tips, recept mm.

Leta efter ägg i INNEHÅLLSFÖRTECKNINGAR:
    Heläggspulver, Hönsäggvita, Äggalbumin, Ägglobulin, Äggula, Äggulepulver, Äggvita, Äggvitepulver, Ovalbumin, Albumin (är antingen mjölk- eller äggprotein, kontakta tillverkaren), E1105
    (E1105 går även under namnet Lysozym, som kan hittas i utlänsk ost samt konserveringsmedel.)

Ovo betyder ägg.

MPR-VACCINATION: Om ni har mycket allergiskt barn så rådfråga läkare innan ni vaccinerar. Inga reaktioner mot ägg i vaccinet har konstaterats sedan vaccinet gjordes om för några år sedan.

Läs mer på www.allergisidan.com och
    www.allergimat.com. Där finns även recet!
    Recept finns även på www.tasteline.com
    www.mjolkfri.com finns info och dissuktionsforum för äggallergi.
    Utgången bak/fika/godisrecepttråd för allergiker (stängd):
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m27172372.html
    Utgången matrecept-tråd för allergiker:
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m27146750.html
    Utgången recept-tråd för äggallergiker: www.familjeliv.se/Forum-5-72/m33843605.html

ÄGGERSÄTTNING:
    Äggersättning (1 ägg) till mjuka kakor (max två ägg kan bytas ut):
    -Koka upp 1 dl vatten med 1 msk hela linfrön. Låt svalna o sila sedan av. Använd ?vattnet? (gelen).
    -Värm 2 dl vatten med 1½ tsk fiberhusk under omrörning.
    -1 tsk bakpulver. Tänk på att för mycket bakpulver ger smak, så ersätt inte för många ägg med bakpulver.
    -NoEgg (vanlig butik)
    -Loprofin (apoteket, är egentligen inte avsett för äggallergiker utan för njursjuka som behöver proteinreducerad kost)

Ersättning för ägg i gratänger och lådor:
    1 del mjölkpulver och 2 delar vatten
    Om man inte tål mjölk : 2 delar sojamjölk och 1 del vatten

Färser och köttbullar:
    Använd 1 mosad kokt potatis eller potatismospulver. Andra alternativ är att tillsätta 1 tsk potatismjöl eller majsstärkelse.

Bullar:
    Pensla med sockerlösning, mjölk, honungsvatten, juice, kokosmjölk, sirap eller smält smör.

Matbröd:
    Pensla med vatten, olja, filmjölk eller mjölk.
    Allergitråden:vwww.familjeliv.se/Forum-3-22/m42713619.html
    Recept-tråd utan ägg: www.familjeliv.se/Forum-5-72/m40187640.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-12 14:57
    Allergitråden: www.familjeliv.se/Forum-3-22 /m42713619.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-07-01 21:00
    Ny allergitråd:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m45238443.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-08-10 21:55
    Ny äggallergitråd: www.familjeliv.se/Forum-11-258/m46267803.html

• Svar på tråden Äggallergitråden: del 11
  • Kreativ

Det där gick ju jättebra!! {#lang_emotions_laughing}

Sonen o jag mumsade för fullt, men dottern - som är den allergiska - gick det trögare för.. haha. Hon får lära sig Hon är svår med mat över huvud taget...

Melvin 060609, Ida 080426
  • Twixie

Kreativ - Vår allergiska son gillar heller inte pannkakor rent. Brukar dock göra fattiga riddare istället och det går bättre av någon anledning (eller lägger bröd i smeten och steker sedan ordentligt i smör. Sockrar ibland efter). Han är inte så mycket för sött så jag brukar ta lite grövre bröd att lägga i smeten. Han är annars väldigt petig i maten. Endast ett fåtal rätter som funkar. Vet inte hur mycket som hänger i från han var liten och fick ont i magen av olika saker (testades pos för ägg vid 7 mån).

(¯`°?.¸ ღ Melvin ღ¸.?°´¯) ♥ (¯`°?.¸ ღ Malte ღ¸.?°´¯)
  • Kreativ

Nu får jag skämmas, men jag vet inte riktigt vad fattig riddare är.. {#lang_emotions_embarassed} Har hört om det typ hela livet men aldrig kommit mig för att fråga vad det egentligen är för nåt..

Pannkakorna blev så bra att jag stekte en omgång till ikväll! Blir samma lunch imorgon! Idag var egentligen bara en test inför morgondagen.. Och tjejan åt faktiskt upp en hel pannkaka, så det tar jag som ett Godkänt! Har sockrat o rullat, men de vill inte stanna som rullar så jag får hålla ihop dem med tandpetare.. de är ju tjocka och ganska små, så de rullar lätt ut sig.

Fasen vad nöjd jag är! Tänk vilken tur att ni finns att rådfråga, pannkakor är ju så enkelt att göra!! Hade ju säkert inte än på länge hittat nåt recept, om det inte vore för er.

• Twixie

Kreativ - Inte skämmas! Det finns massor med mat man inte känner till. Jag är uppväxt med det så då är det ju så självklart medan du säkert har andra saker som jag inte har en aning om. RIktiga fattiga riddare är i princip formfranska man doppar i pannkakssmet (på riktigt så är det lite annat recept) och sedan strör på socker och kanel på (lite som panering) innan man steker i rikligt med smör. Så det är mer egentligen kanske efterrätt eller lyxigt mellanmål än middag men man har ju ibland sylt och annat på pannkakorna också så jag tror inte det är någon större skillnad. Jag brukar dock ibland hoppa över kanel och socker om det är till middag och ta något annat mjukt men kanske lite grövre bröd (ska vara bröd som är bra på att suga åt sig vätska).

Har man bara ett bra grundrecept på pannkakor finns det ju så mycket att göra med det. Crepes till picnic eller matlåda om man ska ut och resa t.ex.

• TinaZ

kreativ - vadå små o tjocka, gör dem tunna o stora istället! Det gör jag jag steker dem på hög värme (10:an av 12) och en knapp dl /pannkaka. Häller i smeten o vickar på stekpannan tills den täcker nästa hela pannan o vänder sen när det går
    Prova!

• JPL

Om man saknar äggstanning något enormt , vad gör man då? Tänker på tex makaronipudding. Skulle det kunna funka med kokosmjölk blandat med rismjölk, gurkmeja och kanske lite maizena?

• Kreativ

fast jag gillar tjocka pankisar så det gör inget

fattiga riddare låter ju gott!!!

• Twixie

F*n så har man gett ägg idag! En ordentlig tankevurpa. Cornetto (GB) jordgubb innehåller ju inte ägg. Ändrade mig dock i sista stund och tog en vanlig istället. Tänkte mig inte för och trodde att Cornetto vanlig då heller inte skulle innehålla ägg. Ger sonen som glatt börjar äta. Efter ett kort tag får jag ändå känslan av att jag måste läsa (får den alltid). Läste och Jodå. Cornetto vanlig innehåller ägg. Var bara att kasta glassen och ge sonen Aerius. Tack o lov hann vi ge i tid för han fick ingen reaktion (kräks annars). Men det har varit några nervösa timmar på kvällen då reaktionen ibland kan komma först ett par timmar senare även om det är vanligast inom 30 min. Brukar ju vara duktig på att läsa på allt - även sånt jag vet är ok. Men en snabb tankevurpa. Trodde också att det var samma "grund" till alla Cornettoglassar - alltså att det var samma glass bara olika smaker.

Åkte och köpte annan glass på kvällen (när vi visste att han inte reagerat) och åkte till ett bad så han fick bada lite också som plåster på såren.

Så gör inte samma tankevurpa! Vanlig Cornetto (den med lite choklad och nötter på toppen) innehåller ÄGG!!! (Vilket inte jordgubbsvarianten gjorde efter vad jag läste mig till!).

Svar på tråden Äggallergitråden: del 11