• Kavat

Äggallergitråden: del 11

Äggallergitråden: del 11
    Här fortsätter tråden för oss alla med knoddar som ej tål ägg. Tanken är att vi ska kunna ge varandra stöd, tips, recept mm.

Leta efter ägg i INNEHÅLLSFÖRTECKNINGAR:
    Heläggspulver, Hönsäggvita, Äggalbumin, Ägglobulin, Äggula, Äggulepulver, Äggvita, Äggvitepulver, Ovalbumin, Albumin (är antingen mjölk- eller äggprotein, kontakta tillverkaren), E1105
    (E1105 går även under namnet Lysozym, som kan hittas i utlänsk ost samt konserveringsmedel.)

Ovo betyder ägg.

MPR-VACCINATION: Om ni har mycket allergiskt barn så rådfråga läkare innan ni vaccinerar. Inga reaktioner mot ägg i vaccinet har konstaterats sedan vaccinet gjordes om för några år sedan.

Läs mer på www.allergisidan.com och
    www.allergimat.com. Där finns även recet!
    Recept finns även på www.tasteline.com
    www.mjolkfri.com finns info och dissuktionsforum för äggallergi.
    Utgången bak/fika/godisrecepttråd för allergiker (stängd):
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m27172372.html
    Utgången matrecept-tråd för allergiker:
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m27146750.html
    Utgången recept-tråd för äggallergiker: www.familjeliv.se/Forum-5-72/m33843605.html

ÄGGERSÄTTNING:
    Äggersättning (1 ägg) till mjuka kakor (max två ägg kan bytas ut):
    -Koka upp 1 dl vatten med 1 msk hela linfrön. Låt svalna o sila sedan av. Använd ?vattnet? (gelen).
    -Värm 2 dl vatten med 1½ tsk fiberhusk under omrörning.
    -1 tsk bakpulver. Tänk på att för mycket bakpulver ger smak, så ersätt inte för många ägg med bakpulver.
    -NoEgg (vanlig butik)
    -Loprofin (apoteket, är egentligen inte avsett för äggallergiker utan för njursjuka som behöver proteinreducerad kost)

Ersättning för ägg i gratänger och lådor:
    1 del mjölkpulver och 2 delar vatten
    Om man inte tål mjölk : 2 delar sojamjölk och 1 del vatten

Färser och köttbullar:
    Använd 1 mosad kokt potatis eller potatismospulver. Andra alternativ är att tillsätta 1 tsk potatismjöl eller majsstärkelse.

Bullar:
    Pensla med sockerlösning, mjölk, honungsvatten, juice, kokosmjölk, sirap eller smält smör.

Matbröd:
    Pensla med vatten, olja, filmjölk eller mjölk.
    Allergitråden:vwww.familjeliv.se/Forum-3-22/m42713619.html
    Recept-tråd utan ägg: www.familjeliv.se/Forum-5-72/m40187640.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-12 14:57
    Allergitråden: www.familjeliv.se/Forum-3-22 /m42713619.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-07-01 21:00
    Ny allergitråd:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m45238443.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-08-10 21:55
    Ny äggallergitråd: www.familjeliv.se/Forum-11-258/m46267803.html

• Svar på tråden Äggallergitråden: del 11
  • Twixie
    JPL skrev 2009-07-05 20:35:32 följande:
    Jag brukar få svaret att jag kan äta McFeast med dressing. Har aldrig funderat över dippsåsen.
    Konstigt att det är ägg i dipsåsen men inte i såsen som de har på McFeasten. Har liksom utgått från att det är samma sås (pga namnet). Har du ätit McFeasten?
    (¯`°?.¸ ღ Melvin ღ¸.?°´¯) ♥ (¯`°?.¸ ღ Malte ღ¸.?°´¯)
  • Slippy
    Twixie skrev 2009-07-05 23:17:42 följande:
    Konstigt att det är ägg i dipsåsen men inte i såsen som de har på McFeasten. Har liksom utgått från att det är samma sås (pga namnet). Har du ätit McFeasten?
    Jag har varit i kontakt med Mc Donalds ang. den frågan. Det stämmer som står i deras allergiinfo att Mc Feast hamburgaren inkl. dressing är äggfri, men inte deras dipp-sås.
  • JPL
    Twixie skrev 2009-07-05 23:17:42 följande:
    Ja, vi föredrar Max men om vi är på McD äter jag alltid glutenfri, mjölkfri McFeast.
  • Twixie

Kanon tack! Fick snabbt svar från McD också att iom att de introducerade McBean ändrade de såsen på McFeasten ocskå då det är samma sås (däremot dipsåsen är fortfarande ägg i).

• Amulett

Fick just svar från Oatly:

"I ett paket (750 ml) pannkakssmet är nästan 20 % ägg. Det är ganska mycket kan jag tänka mig om han är känslig för just ägg."

Och han som åt drygt 1 pannkaka - och sov gott hela natten
    Yes!!! Hoppas på fler sådana gånger så att vi säkert kan känna oss trygga med ägg framöver.

• Slippy
    Amulett skrev 2009-07-06 14:12:16 följande:
    Fick just svar från Oatly:"I ett paket (750 ml) pannkakssmet är nästan 20 % ägg. Det är ganska mycket kan jag tänka mig om han är känslig för just ägg."Och han som åt drygt 1 pannkaka - och sov gott hela natten Yes!!! Hoppas på fler sådana gånger så att vi säkert kan känna oss trygga med ägg framöver.
    Låter ju riktigt positivt för er! Va kul!
  • Twixie

Slippy - Vad skönt!

• Amulett
    Slippy skrev 2009-07-06 18:22:53 följande:
    Låter ju riktigt positivt för er! Va kul!
    Ja, det känns jättebra! Nu känns det som att han kan börja äta det som finns, och sedan får vi ta tag i det om han verkar reagera!
    Men det jag funderar på: 20 % av 750 ml pannkakssmet. Det är ju ca 1,5 dl. Hur mycket ägg blir egentligen det? Inte för att det spelar så stor roll, men det var ju vid 2-3 ägg i en smet som han reagerade förra gången.
  • Slippy
    Amulett skrev 2009-07-06 21:21:10 följande:
    Ja, det känns jättebra! Nu känns det som att han kan börja äta det som finns, och sedan får vi ta tag i det om han verkar reagera!Men det jag funderar på: 20 % av 750 ml pannkakssmet. Det är ju ca 1,5 dl. Hur mycket ägg blir egentligen det? Inte för att det spelar så stor roll, men det var ju vid 2-3 ägg i en smet som han reagerade förra gången.
    Hur stor sats gjorde du när du gjorde egen smet då, ungefär en liter eller? Då blir det nog ungefär lika mkt ägg får jag för mig.
  • Amulett
    Slippy skrev 2009-07-07 08:59:56 följande:
    Hur stor sats gjorde du när du gjorde egen smet då, ungefär en liter eller? Då blir det nog ungefär lika mkt ägg får jag för mig.
    Det var 1, 2 och sedan 3 ägg i 4 dl havremjölk och 2,5 dl mjöl. Det blev 7-8 tunnpannkakor utan ägg och sedan gjorde faktiskt varje ägg att det blev ungefär en pannkaka extra. Lyckades inte alls få Oatly-smeten att hålla ihop bra, så där blev det 8-9 pannkakor av 750 ml.
    Hmm. Kanske kan räkna med att det finns ca 3 ägg i Oatly? *gissar vilt* Det borde ju bli drygt 1 dl om man vispar dem lite och häller i dl-mått?
Svar på tråden Äggallergitråden: del 11