• Kavat

Äggallergitråden: del 11

Äggallergitråden: del 11
    Här fortsätter tråden för oss alla med knoddar som ej tål ägg. Tanken är att vi ska kunna ge varandra stöd, tips, recept mm.

Leta efter ägg i INNEHÅLLSFÖRTECKNINGAR:
    Heläggspulver, Hönsäggvita, Äggalbumin, Ägglobulin, Äggula, Äggulepulver, Äggvita, Äggvitepulver, Ovalbumin, Albumin (är antingen mjölk- eller äggprotein, kontakta tillverkaren), E1105
    (E1105 går även under namnet Lysozym, som kan hittas i utlänsk ost samt konserveringsmedel.)

Ovo betyder ägg.

MPR-VACCINATION: Om ni har mycket allergiskt barn så rådfråga läkare innan ni vaccinerar. Inga reaktioner mot ägg i vaccinet har konstaterats sedan vaccinet gjordes om för några år sedan.

Läs mer på www.allergisidan.com och
    www.allergimat.com. Där finns även recet!
    Recept finns även på www.tasteline.com
    www.mjolkfri.com finns info och dissuktionsforum för äggallergi.
    Utgången bak/fika/godisrecepttråd för allergiker (stängd):
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m27172372.html
    Utgången matrecept-tråd för allergiker:
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m27146750.html
    Utgången recept-tråd för äggallergiker: www.familjeliv.se/Forum-5-72/m33843605.html

ÄGGERSÄTTNING:
    Äggersättning (1 ägg) till mjuka kakor (max två ägg kan bytas ut):
    -Koka upp 1 dl vatten med 1 msk hela linfrön. Låt svalna o sila sedan av. Använd ?vattnet? (gelen).
    -Värm 2 dl vatten med 1½ tsk fiberhusk under omrörning.
    -1 tsk bakpulver. Tänk på att för mycket bakpulver ger smak, så ersätt inte för många ägg med bakpulver.
    -NoEgg (vanlig butik)
    -Loprofin (apoteket, är egentligen inte avsett för äggallergiker utan för njursjuka som behöver proteinreducerad kost)

Ersättning för ägg i gratänger och lådor:
    1 del mjölkpulver och 2 delar vatten
    Om man inte tål mjölk : 2 delar sojamjölk och 1 del vatten

Färser och köttbullar:
    Använd 1 mosad kokt potatis eller potatismospulver. Andra alternativ är att tillsätta 1 tsk potatismjöl eller majsstärkelse.

Bullar:
    Pensla med sockerlösning, mjölk, honungsvatten, juice, kokosmjölk, sirap eller smält smör.

Matbröd:
    Pensla med vatten, olja, filmjölk eller mjölk.
    Allergitråden:vwww.familjeliv.se/Forum-3-22/m42713619.html
    Recept-tråd utan ägg: www.familjeliv.se/Forum-5-72/m40187640.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-12 14:57
    Allergitråden: www.familjeliv.se/Forum-3-22 /m42713619.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-07-01 21:00
    Ny allergitråd:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m45238443.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-08-10 21:55
    Ny äggallergitråd: www.familjeliv.se/Forum-11-258/m46267803.html

• Svar på tråden Äggallergitråden: del 11
  • Blå Flygare

Prince or Princess skrev 2009-06-16 11:00:13 följande:

Var beställde du den smörgåstårtan? Hos belindas?
    Ja, Belindas Café.
  • Amulett
    saffe skrev 2009-06-16 09:32:48 följande:
    Hej! Jag behöver ett gott råd! Har äntligen tagit tag i att provocera med ägg. Igår tog jag ett kokt ägg och strök mellan skulderbladen och på ena överarmen. Idag har hon utslag på ryggen, men inte på armen. Räcker det som bevis på att hon fortfarande inte tål ägg, eller ska jag ge henne nåt att äta oxå (t.ex sockerkaka med ägg i)? För egen del tycker jag att det räcker eftersom jag inte vill utsätta henne för det magont som jag tror kommer att bli. Men frågan är om det duger som test för läkaren...
    Till mig sa dietisten att huden på insidan av underarmen är känsligast (tunnast hud) så att det var där vi skulle testa att stryka med ägg och när vi fattat mod även med mjölk - så du kan ju testa att stryka med kokt ägg även där. Överarmen har kanske tjockare hud?
    Skulle inte heller vilja ge att äta i onödan. Jag skulle ringa och fråga om du inte får reaktion på underarmen heller, och kanske testa igen på skulderbladen när hon mår bra igen (så att det inte var något annat hon reagerade på). Med flera test med samma resultat så borde ju även en svårövertalad läkare kunna blidkas, eller?

Förresten: när sonen inte reagerade på kokt ägg på huden så skulle vi testa med rått ägg på huden innan vi gick vidare till att ge det i maten. På så sätt kunde vi snabbt tvätta bort det med rikligt med tvål och vatten om det blev reaktion. Kan ju också vara värt att testa innan du ger dig på att ge henne att äta?
  • SanTan

Amulett:
    Tack för tipsen! Vi testade med kokt ägg i julas och det reagerade dottern på. Testade kokt ägg nu i helgen igen och ingen reaktion! Tog dock på överarmen. Ska testa igen på underarmen!

Om det inte blir reaktion ska jag testa med rått ägg! Detta hade jag ingen aning om!

Tack!

• saffe

Jag testade på överarm och rygg eftersom min dotter har sen reaktion, så jag visste att det inte skulle synas nåt förrän dagen efter. Ville inte ta på underarmen eftersom jag tänkte att det var större risk att hon skulle få i sig lite "spår" från det stället..

• Blå Flygare

Trodde sonen tålde ägg när ugnsbakat funkade, men idag åt jag stekt ris och den gick inte hem. Fisk reagerar han på. Så nu återstår skaldjur att testa. Någon som vet oddsen på det när man reagerar på ägg o fisk?

F-n! Tycker det skulle räcka med dotterns allergier (mjölk, ägg, sädsslag) - att han kunde hålla sig till samma om han skulle bli allergisk. Soja och kokos nästa

• saffe
    Blå Flygare skrev 2009-06-16 20:57:12 följande:
    Trodde sonen tålde ägg när ugnsbakat funkade, men idag åt jag stekt ris och den gick inte hem. Fisk reagerar han på. Så nu återstår skaldjur att testa. Någon som vet oddsen på det när man reagerar på ägg o fisk?F-n! Tycker det skulle räcka med dotterns allergier (mjölk, ägg, sädsslag) - att han kunde hålla sig till samma om han skulle bli allergisk. Soja och kokos nästa
    Vad tråkigt att även sonen verkar vara allergisk... Det räcker ju med en /familj kan man tycka...
    Jag ska ha barn om en månad och funderar på att utesluta mjölk och ägg 2 veckor innan BF och sedan fortsätta på den dieten tills barnet är ca 4 månader. Läste nånstans att magen var bättre utvecklad för att ta hand om dom ämnena då.. Vad tror du om det? Nåt du har funderat på? Vet att du drack proviva (tror jag?) för att minska risken för allergier, det försöker jag oxå komma ihåg att dricka varje dag...
  • Blå Flygare
    saffe skrev 2009-06-16 21:05:55 följande:
    Blå Flygare skrev 2009-06-16 20:57:12 följande: Vad tråkigt att även sonen verkar vara allergisk... Det räcker ju med en /familj kan man tycka... Jag ska ha barn om en månad och funderar på att utesluta mjölk och ägg 2 veckor innan BF och sedan fortsätta på den dieten tills barnet är ca 4 månader. Läste nånstans att magen var bättre utvecklad för att ta hand om dom ämnena då.. Vad tror du om det? Nåt du har funderat på? Vet att du drack proviva (tror jag?) för att minska risken för allergier, det försöker jag oxå komma ihåg att dricka varje dag...
    Funderat på men inte velat göra, poängen med amning är ju att de ska få av maten i små mängder och på så sätt vänja sig. Men jag kan ju ha fel Mjölk utesluter jag eftersom jag är allergisk mot det.
    Drack inte proviva, men åt probiotikakapslar. Kan nu i efterhand känna det var dumt, för det är ju på den kulturen som finns i proviva som det är forskat på. Tänkte inte på det då!
  • saffe

Nä, det är ju en djungel med forskning hit och dit.. Man får väl försöka hitta nåt som passar och lära av sina misstag..
    Tror väl innerst inne att barnen är/blir allergiska vad man än gör, men att en del saker kanske kan förvärra det.
    T.ex så blev jag allergisk mot pälsdjur i unga år, men vägrade ge upp katterna/hästarna. Tror att det bidrog till att jag fick astma i vuxen ålder. Men det var ju självförvållat.

• Amulett
    saffe skrev 2009-06-16 21:05:55 följande:
    Blå Flygare skrev 2009-06-16 20:57:12 följande: Vad tråkigt att även sonen verkar vara allergisk... Det räcker ju med en /familj kan man tycka... Jag ska ha barn om en månad och funderar på att utesluta mjölk och ägg 2 veckor innan BF och sedan fortsätta på den dieten tills barnet är ca 4 månader. Läste nånstans att magen var bättre utvecklad för att ta hand om dom ämnena då.. Vad tror du om det? Nåt du har funderat på? Vet att du drack proviva (tror jag?) för att minska risken för allergier, det försöker jag oxå komma ihåg att dricka varje dag...
    Ska också ha om en månad (mitten juli. känns läääänge kvar ...) och har funderat i samma banor. Vi äter i stort sett mjölkfritt hemma, men jag äter yoghurt till frukost och tar gärna lite glass ute på stan då och då Började med Proviva-shots för ca en månad sedan och dricker dem hyfsat regelbundet. Har också övervägt att ta bort mjölk och ägg nu i slutet för att vara mer eller mindre "ren" när jag börjar amma. Men har bestämt mig för att låta bli av samma skäl som BlåMyran nämnde, att jag ändå tror att det är bra att bebisen får små mängder via mig.
    Men jag har med mig en burk Profylac i väskan om det skulle krävas (sonen fick ju tillägg BabySemp på Neo och jag tror att det skyndade på allergin eftersom han verkade reagera i stort sett omedelbart!)
  • Twixie

Jag önskar verkligen att det fanns en märkning för uppskattad mängd vid "spår av". Så man vet om det är stor risk att den ändå kan finnas ägg i eller om risken är minimal. Känner mig så osäker ibland på "spår av".

(¯`°?.¸ ღ Melvin ღ¸.?°´¯) ♥ (¯`°?.¸ ღ Malte ღ¸.?°´¯)
Svar på tråden Äggallergitråden: del 11