Inlägg från: Amulett |Visa alla inlägg
  • Amulett

Äggallergitråden: del 11

Nu har vi börjat testa ägg igen. Gjorde smet (blev 8 pannkakor) med 1 ägg i och han åt nästan hela sin pannkaka. Fick en lugn natt Sedan vaknade han pigg som en mört 5.15, men det kan jag nog inte skylla på äggen ...
    Om jag ska vara lite pessimistisk så sov han lite oroligt och mycket på mage, vilket han inte gör så ofta. Men än så länge ser jag det som en ren tillfällighet.
    *hoppas hoppas*
    Idag blir det två ägg i smeten till mellisen!

• Amulett

ägg fungerar nog!
    Han är lite gasig och så ... men inte värre än det just nu.
    Och så har han fått för sig att 05 är en bra tid att vakna, fast då är det ju en glad kille!

Han åt nästan en pannkaka med 2 ägg i smeten (blev 9 pannkakor) i förrgår och nästan en pannkaka med 3 ägg i smeten (blev 10 pannkakor) i går.

Hur gör man framöver nu ... Bör man hålla igång äggkonsumtionen t.ex med pannkakor hyfsat regelbundet för att se att det inte kommer en reaktion senare, eller är man bara glad och lycklig och slutar fundera över ägg?
  • Amulett
    Blå Flygare skrev 2009-05-25 09:35:56 följande:
    Vi har fått info om att vi ska ge ugnsbakat ägg dagligen i 3 mån innan vi går på och ger ägg i kokt eller stekt form, så vi ska snart börja med det. Sen ska det ges så i 3 mån till mer eller mindre dagligen om jag har fårstått det innan vi får testa ägg i ren form. Och när det getts under en tid är det dags att testa rått ägg. Detta för att ge kroppen en chans att bygga upp en "resistens" för ägg, att lära sig tåla det.
    Intressant. Pratade just med vår dietist på väg hem och hon tyckte att vi skulle ge då och då framöver. Gärna att han får pannkaka till måltid kanske en gång/vecka och inte bara mellis, så att vi vet att han klarar en lite större mängd. Nu har han ju ätit ca 1/3 ägg. Men hon sa uttryckligen att vi inte skulle ge dagligen, om det inte var så att vi i vår familj äter ägg varje dag. Och hon sa att vi inte plötsligt bara skulle ge honom två ägg (typ omelett). Men när vi ökat på långsamt via t.ex pannkakor så kan vi testa omlett.
    Om vi ville fick vi testa att ge t.ex 1/2 kokt ägg nu , men vi var båda tveksamma till om 16-månaderskillen skulle acceptera det. Men kanske om man gör äggröra eller mosar det?
  • Amulett
    Slippy skrev 2009-05-25 17:33:11 följande:
    Amulett: Va skönt att det gått så bra för er! Här har dte gått desto sämre. Lilltjejen fick sin första allergiska reaktion idag (förutom de hon fick när jag helammade och vi upptäckte allergierna). Hon pussades med sin mormor som hade ätit stekt ägg. Flammade upp och blev röd i ansiktet och fick en massa nässelutslag =( Som tur var satte det sig inte på andningen. Hon är lite småröd i ansiktet fortfarande, men annars försvan det ganska snabbt. Kunde ju ha varit värre, men man hinner ju bli orolig ändå, speciellt när det går så snabbt.
    Oj! Stackars liten!!!
    Ja det känns väldigt bra. Men jag har haft en väldigt grinig kille idag (utan ägg idag). Ingen aning om varför egentligen. Dessutom gissar jag att han haft lite "brännande" bajs - det var så där geggigt som iaf jag brukar tycka är jobbigt ... Kanske finns en koppling till äggen. Men oavsett så är han ju inte så känslig att vi måste oroa oss för kontakt, penslade bullar (bara de är mjölkfria då ...) osv.
    Ska fortsätta att ge honom äggpannkakor regelbundet (typ en gång i veckan) och då får vi väl se om mönstret upprepar sig!
  • Amulett
    Slippy skrev 2009-05-25 22:11:58 följande:
    Hoppas det bara är nåt tillfälligt då. Kan ju va nåt annat som gör att han varit gnällig just idag. Har han haft sen reaktion på ägg förut? eftersom han inte hade fått ägg idag tänkte jag.
    Han fick eksem när jag ammade, och förra försöket skrek han ju på nätterna ... men då kunde det ju varit tänderna också. Fast nu var första gången vi kom upp i att ge honom smet med 3 ägg i, så han har aldrig ätit så här mycket förr. Det kan ju kanske lika väl handla om att vänja sig vid dem ...
  • Amulett
    Blå Flygare skrev 2009-05-26 07:37:11 följande:
    Tråkigt. Fast vår läk pratade bara om tillvänjning, att fortsätta ge den mängd de klarar av så om de reagerar på en större mängd göra ett uppehåll tills de är helt bra och sen ge samma mängd de tålde en längre tid så skulle det öka chanserna att det skulle växa bort. Man kan ju hoppas att det funkar! Vi ger f.ö. inte ägg dagligen. Vi gjorde det i början när vi gav så små mängder, fast nu när vi har det i maten äter vi som vanligt och har det en eller ett par gången i v. Utom nu då då lill-pysen inte verkar tåla ägg då *suck*.
    Mmm. Jag vill bara inte hetsa upp mig FÖR mycket över att han blir lite dålig/orolig i magen. Det kan ju alla ungar (och vuxna) bli. Så jag ska testa pannkakor med 2 ägg i smeten till helgen och sedan efter några dagar, om det inte händer något liknande, testa med 3 ägg igen och se vad som händer. Sedan är det väl bara att hoppas att alla tänder har kommit för den här gången och att förkylningarna håller sig undan - kan väl lika gärna gå och köpa en trisslott ...

Vad jobbigt att lillgrabben också verkar ha fått sin beskärda del av allergier. Jag hoppas innerligt att plutten i min mage klarar sig, så jag dricker glatt ProViva-shots just nu. Fungerar det är det ju bra, annars är det ju gott iaf
  • Amulett
    Blå Flygare skrev 2009-05-26 17:51:37 följande:
    Amulette: Nä, bara att ta det lugnt o testa igen. Man brukar få göra det några ggr Ang. proviva så känns det i alla fall gott att veta att man gjort allt man kan med det o omega3.
    Omega 3 också ... Det har jag däremot inte ätit. Är det kapslar eller finns det något annat bra sätt?
  • Amulett

Är det vanligt med sena reaktioner på ägg? Sonen var nöjd och glad de dagar han åt ägg nu, men de senaste dagarna har han varit väldigt gnällig.
    Enligt dietisten är sena reaktioner väldigt ovanligt. Men han sätter sig på huk och trycker mot magen och gnäller. Nåt tycker han är jobbigt i alla fall ... (behöver ju inte vara äggen).
    Funderar på att testa att göra ett eget lapptest i helgen bara för att se.

• Amulett
    Blå Flygare skrev 2009-05-28 12:02:14 följande:
    Vild lax är väl den stora källan i kosten. Finns även i annan fet fisk som makrill o sill. Odlad lax innehåller mindre eftersom de äter fel föda. Sen finns det även i linfrö o vissa rekommenderar linfröolja, men linfrö innehåller inte färdig omega3, utan ett förstadie, så det är osäkert hur mycket av det man får i sig som omvandlas "rätt". Jag körde på kapslar, hoppade de dagar jag åt fet fisk. Viktigt att kolla så de är för gravida, det finns de med fiskleverolja (tran) i, och det innehåller för mycket A-vitamin.
    Och samtidigt ska man ju vara försiktig med just fet fisk när man är gravid eftersom de lagrar mer tungmetaller i sig. Får väl bli kapslar då. Ska ändå till apoteket och köpa vitaminer (vem sa att en graviditet är naturlig!?) så jag får kolla in sortimentet!

Har funderat en sväng till över lapptestet. Är det någon idé att göra det när jag i så fall misstänker att den sena reaktionen kommer i magen, och inte på huden?

Lapptest/Patchtest: har inte gjort det själv så jag kan inte beskriva helt, men man ser till att de har ämnet de eventuellt reagerar på under en längre tid direkt mot huden (under en lapp ...) och sedan ser man om det blir någon reaktion.
  • Amulett
    Kreativ skrev 2009-06-06 19:56:45 följande:
    vi testade att göra pannkakor på NoEgg men det höll inte ihop, allt blev gegga. Tips? Vi kör på havremjölk eftersom det är mjölkproteinallergi också. Jag spanade in de där marängbottnarna nyligen, men det var ju skummjölkspulver i.. Grr... Hatar att baka själv, vill ha allt färdigt.. Jag sket i tårta påd ett akalas, och gjorde kladdkaka o serverade glass istället. (Kladdkakan fick dock lilltjejen låta bli, tror inte den blir god utan ägg...)
    Fick bra recept av dietisten på mjölk- och äggfria pannkakor:

Tunnpannkaka eller plättar (ca 7-8 tunnpannkakor)

4 dl vätska
    2,5 dl mjöl
    2 tsk bakpulver
    1 krm salt
    2 msk olja

Vispa ut mjölet i vätskan. Tillsätt övriga ingredienser och vispa till jämn smet. Låt smeten stå och svälla, gärna ett par timmar.

Som vätska tog jag havremjölk.
    Jag tror att de verkligen behöver nog den där "sväll"-tiden. Gjorde dem lite snabbt och då hade de svårt att hålla ihop. Men vi tycker att de blir goda!!!
Svar på tråden Äggallergitråden: del 11