Inlägg från: Blå Flygare |Visa alla inlägg
  • Blå Flygare

Äggallergitråden: del 11

Twixie skrev 2009-05-12 17:07:36 följande:
    Tack Kavat för ny tråd Tänkte på det här med linfrö istället för ägg, är det 1 dl vatten och 1 msk linfrö PER ägg i en smet. Funkar det i t.ex. sockerkaka?
    Det stämmer. Funkar bra i sockerkaka - men tänk på att öka tiden i ugnen, nästan dubbla den. Funkar även till pannkakor (blir frasigare o segare än om man anv. bakpulver) fast det tar en faslig tid att steka då.
  • Blå Flygare
    Amulett skrev 2009-05-25 08:19:53 följande:
    ägg fungerar nog! Han är lite gasig och så ... men inte värre än det just nu. Och så har han fått för sig att 05 är en bra tid att vakna, fast då är det ju en glad kille! Han åt nästan en pannkaka med 2 ägg i smeten (blev 9 pannkakor) i förrgår och nästan en pannkaka med 3 ägg i smeten (blev 10 pannkakor) i går. Hur gör man framöver nu ... Bör man hålla igång äggkonsumtionen t.ex med pannkakor hyfsat regelbundet för att se att det inte kommer en reaktion senare, eller är man bara glad och lycklig och slutar fundera över ägg?
    Vi har fått info om att vi ska ge ugnsbakat ägg dagligen i 3 mån innan vi går på och ger ägg i kokt eller stekt form, så vi ska snart börja med det. Sen ska det ges så i 3 mån till mer eller mindre dagligen om jag har fårstått det innan vi får testa ägg i ren form. Och när det getts under en tid är det dags att testa rått ägg. Detta för att ge kroppen en chans att bygga upp en "resistens" för ägg, att lära sig tåla det.
  • Blå Flygare
    Amulett skrev 2009-05-26 07:24:59 följande:
    Han fick eksem när jag ammade, och förra försöket skrek han ju på nätterna ... men då kunde det ju varit tänderna också. Fast nu var första gången vi kom upp i att ge honom smet med 3 ägg i, så han har aldrig ätit så här mycket förr. Det kan ju kanske lika väl handla om att vänja sig vid dem ...
    Tråkigt.
    Fast vår läk pratade bara om tillvänjning, att fortsätta ge den mängd de klarar av så om de reagerar på en större mängd göra ett uppehåll tills de är helt bra och sen ge samma mängd de tålde en längre tid så skulle det öka chanserna att det skulle växa bort. Man kan ju hoppas att det funkar!
    Vi ger f.ö. inte ägg dagligen. Vi gjorde det i början när vi gav så små mängder, fast nu när vi har det i maten äter vi som vanligt och har det en eller ett par gången i v. Utom nu då då lill-pysen inte verkar tåla ägg då *suck*.
  • Blå Flygare

Amulette: Nä, bara att ta det lugnt o testa igen. Man brukar få göra det några ggr
    Ang. proviva så känns det i alla fall gott att veta att man gjort allt man kan med det o omega3.

• Blå Flygare
    Amulett skrev 2009-05-28 08:06:23 följande:
    Blå Flygare skrev 2009-05-26 17:51:37 följande: Omega 3 också ... Det har jag däremot inte ätit. Är det kapslar eller finns det något annat bra sätt?
    Vild lax är väl den stora källan i kosten. Finns även i annan fet fisk som makrill o sill. Odlad lax innehåller mindre eftersom de äter fel föda. Sen finns det även i linfrö o vissa rekommenderar linfröolja, men linfrö innehåller inte färdig omega3, utan ett förstadie, så det är osäkert hur mycket av det man får i sig som omvandlas "rätt". Jag körde på kapslar, hoppade de dagar jag åt fet fisk. Viktigt att kolla så de är för gravida, det finns de med fiskleverolja (tran) i, och det innehåller för mycket A-vitamin.
  • Blå Flygare

Kreative: jag gör pannkakor med bakpulver, tar i MKT margarin så blir det bra.Och så inte eg. pannkakor utan plättar - stora får jag inte till.
    Maräng har jag nu fått lära mig att den behöver lång tid på sig, och att man avslutar med att ställa upp luckan utan att ta ut marängen för att den ska torka ur o inte blir seg.Vet iof inte om det är samma om man gör utan ägg. Ska iaf testa marängen - kul om man lyckas med den äggfria men inte vanliga
    Kladdkaka utan ägg funkar fint, gjort ett par olika varianter o den med sirap är godast.

• Blå Flygare

Linfröavkok är ju inte jobbigt att göra - men pannkakorna tar sen dubbelt så lång tid att steka. Därför håller jag mig till bakpulver fastän de på linfröavkok är godare. I bak tar jag dock gärna avkoket, gör ju inget att kakan ska vara längre tid i ugnen.

• Blå Flygare

Jenny 28 skrev 2009-06-11 11:36:27 följande:

Godmorgon! Naturligtvis äter jag, men jag undviker mjölk, soja, ägg samt allt som är känt gasbildande och allergent. Kosten är på rekommendation av en barnmorska i Stenungsund som vi varit hos och gett sonen akupunktur mot kolik. Att jag åt pannkakor igår var just för att göra en ordentlig ägg-test efter att ha varit äggfri i ca 3 veckor. Natten har varit bra. Men idag är han gnälligare än förut, har ont i magen och bajsade nyss med slem i avföringen. Just slemmig blöja är ett typiskt kännetecken för mjölkallergi, men det har han ju inte fått i sig nu, så kan det vara även ett symptom på äggallergi? Tack för alla svar!
    Min son får slemmigt bajs av fisk, så det kan man säkert få av fler saker med.
  • Blå Flygare
    Kavat skrev 2009-06-12 17:26:22 följande:
    Vilket bra tips. Visste inte jag ens fanns. Jag vet att vi köpte någon gjord på ärtor, men den var ingen höjdare tyckte jag, men hört folk som gillar det. Men då är det sojasläkting i alltså.
    Det är Plamils. Testat den hemma o tyckt den var urk, men beställde smörgåstårta som var mjölk, ägg, fisk, soja o sädesslagsfri och den var supergod o gjord med plamils majonäs! Hon som gjorde den sa att hemligheten var att INTE ha i några kryddor, utan ist blanda med skinka o paprika och ev. persilja (eller var det dill?).
    Kavlis har vi haft hemma - smakar plast. Vad man kan blanda den med har vi inte kommit på än
  • Blå Flygare

Prince or Princess skrev 2009-06-16 11:00:13 följande:

Var beställde du den smörgåstårtan? Hos belindas?
    Ja, Belindas Café.
  • Blå Flygare

Trodde sonen tålde ägg när ugnsbakat funkade, men idag åt jag stekt ris och den gick inte hem. Fisk reagerar han på. Så nu återstår skaldjur att testa. Någon som vet oddsen på det när man reagerar på ägg o fisk?

F-n! Tycker det skulle räcka med dotterns allergier (mjölk, ägg, sädsslag) - att han kunde hålla sig till samma om han skulle bli allergisk. Soja och kokos nästa

• Blå Flygare
    saffe skrev 2009-06-16 21:05:55 följande:
    Blå Flygare skrev 2009-06-16 20:57:12 följande: Vad tråkigt att även sonen verkar vara allergisk... Det räcker ju med en /familj kan man tycka... Jag ska ha barn om en månad och funderar på att utesluta mjölk och ägg 2 veckor innan BF och sedan fortsätta på den dieten tills barnet är ca 4 månader. Läste nånstans att magen var bättre utvecklad för att ta hand om dom ämnena då.. Vad tror du om det? Nåt du har funderat på? Vet att du drack proviva (tror jag?) för att minska risken för allergier, det försöker jag oxå komma ihåg att dricka varje dag...
    Funderat på men inte velat göra, poängen med amning är ju att de ska få av maten i små mängder och på så sätt vänja sig. Men jag kan ju ha fel Mjölk utesluter jag eftersom jag är allergisk mot det.
    Drack inte proviva, men åt probiotikakapslar. Kan nu i efterhand känna det var dumt, för det är ju på den kulturen som finns i proviva som det är forskat på. Tänkte inte på det då!
  • Blå Flygare
    Twixie skrev 2009-06-17 21:31:30 följande:
    Jag önskar verkligen att det fanns en märkning för uppskattad mängd vid "spår av". Så man vet om det är stor risk att den ändå kan finnas ägg i eller om risken är minimal. Känner mig så osäker ibland på "spår av".
    Håller med! Kan ju vara allt från "vi har ägg i andra sidan fabriken" till "vi kör detta o x med ägg på samma band och orkar inte rengöra emellan".
  • Blå Flygare

Den här har jag hört ska vara riktigt bra, har inte testat den själv dock. Har lite andra recept i min "mjölkfri bak"-blogg, det mesta där är även utan ägg.
    NoEgg är rätt bra, men som med all äggersättning kan man inte ha för mycket, då funkar det inte.
    Man behöver vara försiktig med vätska när man bakar utan ägg, annars orkar inte bakpulvret lyfta smeten och det blir helt platt. Och så frys allt samma dag, för det torkar snabbt! Jag bakar gärna med banan för att få saftigt fika utan ägg. Banan-och-chokladkakan är en riktig favorit här!

Tårtbotten med äpplemos

3 ½ dl vetemjöl
    2 dl socker
    2½ tsk bakpulver
    2 tsk vaniljsocker
    1 dl flytande mjölkfritt margarin
    1 dl äppelmos
    2 dl vichyvatten eller iMat

Blanda de torra ingredienserna, tillsätt de övriga ingredienserna, blanda varsamt.
    Häll i en smord och bröad kakform (ca 1,8 l) och grädda i 175 grader på nedersta falsen i ca 40 minuter. Låt kakan svalna en stund och stjälp sedan upp den.

För chokladbotten kan man tillsätta två msk kakaopulver.

• Blå Flygare
    Cecilia80 skrev 2009-06-24 21:09:41 följande:
    Hej. Min lilla dotter är allergisk mot ägg. Nu ska jag baka tårta till helgen (vill gärna bjuda på någon fryst) men hittar inget recept utan ägg. Tips någon? Är det någon som provat "no egg" ?
    Oj, missade visst det med fryst. Varför inte en glasstårta? Den mesta glass är väl utan ägg? Pytsa i i en bakform (nalle/hjärta/...) frys. Ta upp aldeleds innan servering (spola varmvatten på formen för det ska släppa) och dekorera som du vill med t.ex. strössel.
    Det gjorde vi till ett-årsdagen med havreglass eftersom det skulle vara mjölkfritt, och iår kör vi favorit i repris fast med sorbé eftersom det ska vara utan sädesslag också.
  • Blå Flygare
    Yosa skrev 2009-07-23 12:45:20 följande:
    Vet ni hur det är? Kan äggallergiker ta svininfluensavaccinet? Jag har hört både ja och nej.
    Enl. text-tv svt nej, men jag gissar att det kan gå ändå om de har mindre reaktion.
  • Blå Flygare
    Mammanna skrev 2009-07-29 22:02:13 följande:
    Vad härligt.. Ja det där har jag funderat mycket på.. Hur gör man när det börjar bli så att han vill ha fika när vi fikar. Ska man vara tvungen att baka själv och släpa med över allt?? Har redan planerat för alla kalas i början av året.. vi har ju födelsedagar från januari (börjar med den allergiske sonen) till april sen litet uppehåll till hösten och så rullar det på igen.. Än är han för lite för att få och vilja ha men den dagen kommer snart den med Hur har ni andra gjort.. Han har inte bara äggallergi utan även mjölk och soja.
    Så länge det "bara" var mjölk o ägg frågade jag kring fikat när vi blev inbjudna och tipsade om köpekakor som hon kunde äta. Nu när det är sädesslag också finns typ 2 köpekakor i allergihyllan, så nu bakar jag. Borde baka tårta nu, men ooorkar inte. Får väl bli ett panik-sista-minuten-bak som vanligt
  • Blå Flygare
    JPL skrev 2009-07-30 14:58:53 följande:
    Oj nu blir jag fundersam. I allt annat har det ju långsamma reaktioner men jag har antecknat ang ägg att de (senast jag provocerade) reagerade på något dygn. Men då gjorde jag tvärtom och gav dem rejält, typ ett ägg om dagen. Men den här gången vill jag ta det försiktigt för att kunna hitta en nivå som de tål. Genom att överdriva tidigare har jag ju visat att det inte går men vet inte vart gränsen går. Lite ägg i en sammansatt produkt hade ju varit trevligt att kunna servera även om kokt och stekt ägg säkert inte funkar.
    Oftast betyder att det finns undantag, annars hade hon sagt alltid. S reagerar ju grymt långsamt o diffust på sädesslag så enl. läk ska vi utgå från att hon gör det även på ägg. Men att det finns en liten chans att ägg är "ett eget spår". Vi har testat långsamt men stannat nu när hon mått dåligt av gräs. Nu är det bättre så snart är vi väl igång med ägg igen. Så snart får vi väl veta vilket det är för S.
  • Blå Flygare
    linusmamma skrev 2009-08-04 23:15:52 följande:
    Hej! Jag hoppas att det är ok att jag ställer en fråga här Om jag ammar och äter ägg, går äggproteinet över i bröstmjölken då? Jag är nojig att min dotter på 8 månader ska få nån hemsk reaktion om jag skulle ge henne mat med ägg i så då undrar jag om hon liksom redan har fått i sig ägg med bröstmjölken så att jag kan lugna mig lite? Egentligen är jag väl fånig som tänker såhär övh eftersom varken pappan eller jag är allergiska mot något men ägg är ju en vanlig grej att vara allergisk mot verkar det som. Jättetacksam för svar!
    Ägg går över i bröstmjölken så man kan bli allergisk redan då. Dock är det mindre mängder så en allergi behöver inte bryta ut eller ge stora symtom vid amning. Ganska vanligt är att barnet har diffusa lätta symtom på allergi så man kanske inte tänker på det under amning, och sen när man ger första gången så kommer en större reaktion. Eller att det inte kommer någon allergi förän man gett på sked några ggr. Det är därför det är så viktigt att ALLTID bara ge en pytteliten mängd första ggr man ger något nytt. ½ tsk är absolut max!
  • Blå Flygare
    linusmamma skrev 2009-08-10 10:57:56 följande:
    Men om hon har ätit mjukglass två gånger (sammanlagt en halv tesked per gång) och inte reagerat, vågar jag prova t ex liiite pannkaka då? För visst är det väl ägg i mjukglass som man köper?
    Behöver inte vara. Det allmänna rådet kring att testa är att ge ugnsbakat innan man ger stekt/kokt. Och att börja med något som bara har lite ägg i, t.ex sockerkaka eller köttfärslimpa.
Svar på tråden Äggallergitråden: del 11