• Kavat

Äggallergitråden: del 11

Äggallergitråden: del 11
    Här fortsätter tråden för oss alla med knoddar som ej tål ägg. Tanken är att vi ska kunna ge varandra stöd, tips, recept mm.

Leta efter ägg i INNEHÅLLSFÖRTECKNINGAR:
    Heläggspulver, Hönsäggvita, Äggalbumin, Ägglobulin, Äggula, Äggulepulver, Äggvita, Äggvitepulver, Ovalbumin, Albumin (är antingen mjölk- eller äggprotein, kontakta tillverkaren), E1105
    (E1105 går även under namnet Lysozym, som kan hittas i utlänsk ost samt konserveringsmedel.)

Ovo betyder ägg.

MPR-VACCINATION: Om ni har mycket allergiskt barn så rådfråga läkare innan ni vaccinerar. Inga reaktioner mot ägg i vaccinet har konstaterats sedan vaccinet gjordes om för några år sedan.

Läs mer på www.allergisidan.com och
    www.allergimat.com. Där finns även recet!
    Recept finns även på www.tasteline.com
    www.mjolkfri.com finns info och dissuktionsforum för äggallergi.
    Utgången bak/fika/godisrecepttråd för allergiker (stängd):
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m27172372.html
    Utgången matrecept-tråd för allergiker:
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m27146750.html
    Utgången recept-tråd för äggallergiker: www.familjeliv.se/Forum-5-72/m33843605.html

ÄGGERSÄTTNING:
    Äggersättning (1 ägg) till mjuka kakor (max två ägg kan bytas ut):
    -Koka upp 1 dl vatten med 1 msk hela linfrön. Låt svalna o sila sedan av. Använd ?vattnet? (gelen).
    -Värm 2 dl vatten med 1½ tsk fiberhusk under omrörning.
    -1 tsk bakpulver. Tänk på att för mycket bakpulver ger smak, så ersätt inte för många ägg med bakpulver.
    -NoEgg (vanlig butik)
    -Loprofin (apoteket, är egentligen inte avsett för äggallergiker utan för njursjuka som behöver proteinreducerad kost)

Ersättning för ägg i gratänger och lådor:
    1 del mjölkpulver och 2 delar vatten
    Om man inte tål mjölk : 2 delar sojamjölk och 1 del vatten

Färser och köttbullar:
    Använd 1 mosad kokt potatis eller potatismospulver. Andra alternativ är att tillsätta 1 tsk potatismjöl eller majsstärkelse.

Bullar:
    Pensla med sockerlösning, mjölk, honungsvatten, juice, kokosmjölk, sirap eller smält smör.

Matbröd:
    Pensla med vatten, olja, filmjölk eller mjölk.
    Allergitråden:vwww.familjeliv.se/Forum-3-22/m42713619.html
    Recept-tråd utan ägg: www.familjeliv.se/Forum-5-72/m40187640.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-12 14:57
    Allergitråden: www.familjeliv.se/Forum-3-22 /m42713619.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-07-01 21:00
    Ny allergitråd:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m45238443.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-08-10 21:55
    Ny äggallergitråd: www.familjeliv.se/Forum-11-258/m46267803.html

• Svar på tråden Äggallergitråden: del 11
  • Kavat
    Yosa skrev 2009-05-12 22:07:16 följande:
    Någon här som vet ett märke på pannbiff som är utan ägg? Självklart kan man ju göra egna....men jag tänkte mig den färdiga sorten.....
    Inte pannbiff men Icas hamburgare är ok. Kanske finns flera Icasorter, men de har en sort som funkar här.
  • Kavat

www.familjeliv.se/Bloggar-4-7/b99793p1074702.html

Lapptest.

Amulett,
    Ja, det är delade meningar med det där, men det är en som hängt i trådarna vars barn reagerar på lapptest och hon har inga eksem.
    Så oavsett sen reaktion så är det ju värt att testa!?
    JAg hade nog tagit det lugnt med ägg om jag märkt att han verkade reagera och visst "väldigt ovanligt", men ovanligt i all ära, allergi mot vete och havre var också "omöjligt" på vår son....

• Kavat
    södermalm skrev 2009-06-05 12:47:30 följande:
    Vi fick besked att vår lilla kille på 15 månader är äggviteallergiker idag, av den något lägre klassen tydligen men ändå....Han har haft otroligt utslag i en månads tid och det kändes ändå skönt att få besked. Nu skulle vi totalt utesluta detta samt fortsätta smörja med mildison i tre veckor (ja, fortsatt uteslutning efter det). Känner mig som en totalnovis, har ingen koll men gissar att det förekommer äggvita på otroligt många mer ställen än vad man tror - tyvärr.....så jag hänger gärna här får att få hjälp från er som verkar ha koll
    Välkommen hit!

Tänk på att han kan reagera på kontakt också. Alltså om ni tar i ägg och sen i honom. Men det låter ju inte som att det är jätte allvarlig allergi och det är skönt. Läs trådstarten är även mitt tips.
  • Kavat
    Kreativ skrev 2009-06-06 19:56:45 följande:
    vi testade att göra pannkakor på NoEgg men det höll inte ihop, allt blev gegga. Tips? Vi kör på havremjölk eftersom det är mjölkproteinallergi också. Jag spanade in de där marängbottnarna nyligen, men det var ju skummjölkspulver i.. Grr... Hatar att baka själv, vill ha allt färdigt.. Jag sket i tårta påd ett akalas, och gjorde kladdkaka o serverade glass istället. (Kladdkakan fick dock lilltjejen låta bli, tror inte den blir god utan ägg...)
    Snabba tips (kolla mina bloggar efter recept)
    Linfröavkok i pannkakor.
    Marängbottnar är superenkelt att göra själv och görgött med rispuffar i (sädesslags-recept bloggen)
    Kladdkaka är också supergott utan ägg. Hm, om inte jag har receptet har Blå Myran det.
  • Kavat
    Kreativ skrev 2009-06-06 20:14:43 följande:
    linfröavkok låter inte som nåt för mig som avskyr kökssysslor. Jag kör bara på sånt som finns färdigt som bara är att slänga i Får väl låta bli pannkakor helt enkelt! Jag tycker maräng är supersvårt att göra själv, antingen blir det för löst och böjbart, eller så blir det stenhårt. Kladdkakan låter intressant, det ska kollas upp tills nästa bakomgång! Vore ju kul om lilltjejen kunde få fika samma somvi fikar. Funkar vanlig sockerkaka att göra mjölkfri, utan ägg? Med NoEgg? Vill hitta nåt som är enkelt att göra och som går på 2 röda.
    Linfröavkok är ju bara att hälla i linfröna i vatten, koka upp och sila av. Visst det blir lite kladdigt, men det är INTE svårt!
    Men som övriga säger bakpulver funkar också, men de recept jag provat var svårt och jag tycker inte att det blir lika goda. Men smaken är som baken.

Marängbotten var superenkelt, men det är ju inte vanliga maränger eftersom det inte är ägg i så det är inte samma smak osv. Men ersätter marängbotten väldigt bra.
  • Kavat

Jenny 28 skrev 2009-06-10 21:09:06 följande:

Hej! Är ny här och hoppas få hjälp med några frågor ang äggallergi. Har en son på 2 mån som är mjölkalllergisk och nu börjar jag även misstänka ägg. Gjorde pricktest idag som dock inte visade något. "Symptomen" är kolikliknande skrik och uppenbara magsmärtor. Vad jag undrar är hur snabbt reaktionen kan komma hos bebisen om jag ätit ägg och sedan ammar. Åt pannkakor ikväll med mycket ägg, ammade ca 2 timmar senare och han började gallskrika UNDER amningen och har inte slutat skrika ännu (har hållit på i ca 1 timme nu). Kan det verkligen vara reaktion på äggen så snabbt? Jag har inte ätit NÅGOT annat idag som han kan reagera på, går på mycket strikt kost sedan 3 veckor tillbaka. Är magsmärtor och kolikskrik vanliga symptom på även äggallergi (samma symptom får han av mjölk + slemmiga blöjor)? Han får inga utslag. För det kan väl inte vara en reaktion på mjölken i pricktestet idag?!! Jättetacksam för hjälp om någon har erfarenhet av liknande situation, Mvh Jenny
    Låter som min kille! Han fick ekstremt ont i magen av ägg, skrek och skrek och skrek. Testerna är ju bara tillförlitliga till 60% så det är ju rätt stor risk att det inte visar på prick och RAST.

Mjölk och ägg är en vanlig kombination av allergier. Och även soja och alla sojasläktingar.
  • Kavat
    Jenny 28 skrev 2009-06-10 23:40:10 följande:
    Tack för svaret! Vad tror du om att reaktionen verkade komma så snabbt, redan innan jag ammat klart..?
    Ja, du, det är svårt att säga. Men angående äggallergi så reagerar mina barn så här:

Sonen fick det endast genom amning tills han var 7 månader. Han har fler allergier, som vi då inte kommit på, men han skrek och verkade ha jätte ont i magen. Detta kom ca 3 timmar efter att han hade ammat och jag dessförinnan ätit ägg.

Dottern däremot har vi aldrig märkt att hon inte tål ägg förän hon var 2,5 år. Hon ville aldrig ha pannkaka, grät när det serverades tårta osv, jag blandade i stekt ägg i pyttipanna och det vägrade hon äta efter första tuggan. Sen även stekt potatis osv. Kokt ägg åt hon en gång och aldrig mer. Så jag TROR att hon fick någon reaktion direkt, sen vad vet jag inte, för hon fick inte andnöd. Men något var det eftersom hon så starkt förknippade det med ägg.

Båda får diarré och röda fläckar på huden som blir torra fjällande vita fläckar.

Så man kan ju få reaktioner omedelbart och man kan få sena reaktioner och man kan få både ock.
    Sen är ju ofta bebisar så att börjar de skrika så "kan" de inte sluta så tillsist skriker de för att de skriker, även om det har slutat att göra ont.
    Hur var natten och hur är det nu?
  • Kavat
    södermalm skrev 2009-06-11 09:45:46 följande:
    Hur länge kan utslagen hålla i sig trots att man utesluter det aktuella ämnet? Beror det på hur mycket "stryk" huden har tagit? Bröstkorg, ansikte och rygg är helt ok på lillkillen nu men tycker att armar och ben fortfarande är rätt knottriga, trots att det är en vecka sen i morgon vi fick besked (och det är inte som om att han äitt mängder med ägg innan direkt) och vi har därefter smort med mildison två ggr/dygn enligt rekommendation (det skulle vi i och för sig göra i tre veckor)...Man undrar om det är något annat också...
    Länge.. Det kan vara bra att smörja med mjukgörande emellanåt också. MEN när utslagen väl är borta så bör de inte komma tillbaks så fort man trappar ner/slutar smörja.

Min tjej får knottror på armarna och blir fulare i huden av citrus, jordgubb och äpple. Men det är lurigt när det är fler saker.
  • Kavat

Jenny 28 skrev 2009-06-11 11:36:27 följande:

Godmorgon! Naturligtvis äter jag, men jag undviker mjölk, soja, ägg samt allt som är känt gasbildande och allergent. Kosten är på rekommendation av en barnmorska i Stenungsund som vi varit hos och gett sonen akupunktur mot kolik. Att jag åt pannkakor igår var just för att göra en ordentlig ägg-test efter att ha varit äggfri i ca 3 veckor. Natten har varit bra. Men idag är han gnälligare än förut, har ont i magen och bajsade nyss med slem i avföringen. Just slemmig blöja är ett typiskt kännetecken för mjölkallergi, men det har han ju inte fått i sig nu, så kan det vara även ett symptom på äggallergi? Tack för alla svar!
    En fundering. Äter du sojasläktingarna och baljväxter? (Kolla min sojablogg www.familjeliv.se/Bloggar-4-7/b102053.html)

Om man är sojaallergisk så är det inte helt ovanligt att man reagerar på guarkärnmjölk E412 t.ex. Och det går ju också ut i mjölken...

Annars så tycker jag det låter troligt med ägg.
  • Kavat
    MrsNash skrev 2009-06-11 11:39:30 följande:
    Hej! Vilken underbar tråd, glad att jag hittade den! Har en dotter som är 2½ år och som är allergisk mot ägg bland annat. Fick det konstaterat när hon var runt året gammal. Här kommer jag defentivt titta in för råd och tips!
    Välkommen!
  • Kavat
    SanTan skrev 2009-06-12 14:10:52 följande:
    Jenny28. Oj! Jag vet att Kavlis lättmajonäs är äggfri. Men mjölk och soja har jag ingen koll på!
    Vilket bra tips. Visste inte jag ens fanns. Jag vet att vi köpte någon gjord på ärtor, men den var ingen höjdare tyckte jag, men hört folk som gillar det. Men då är det sojasläkting i alltså.
  • Kavat
    Amulett skrev 2009-07-07 13:01:54 följande:
    Tog den andra tetran som stått och tagit plats i kylskåpet till lunch idag. Och nu åt han närmare 2 pannkakor totalt. Definitivt mer än 1,5 i alla fall! Får ser hur det går. Sedan vet jag inte vad vi ska testa. Om man ska våga sig på rent ägg eller omelett eller nåt sånt framöver. Eller så tar vi det bara lugnt och han får äta det vi äter med ägg i, så får vi som om det någon gång kommer en reaktion ... Kanske en tugga av något frukostägg om vi äter det någon dag eller så ... Har inte bestämt mig alls!
    Härligt att höra att det går så bra.
  • Kavat
    Yosa skrev 2009-07-23 12:45:20 följande:
    Vet ni hur det är? Kan äggallergiker ta svininfluensavaccinet? Jag har hört både ja och nej.
    Jag har hört över 18 och att den är odlad på ägg. Men om man inte reagerar luftburet på ägg så går det att ta - under övervakning...
    Men känns inte som om någon har full koll än alls... Hinner säkert ändras flera gånger innan september.
  • Kavat
    linusmamma skrev 2009-08-10 10:57:56 följande:
    Men om hon har ätit mjukglass två gånger (sammanlagt en halv tesked per gång) och inte reagerat, vågar jag prova t ex liiite pannkaka då? För visst är det väl ägg i mjukglass som man köper?
    Nej, det är nog inte ägg i mjukglass, tror det både är för dyrt och onödigt. Men det är vad jag TROR.
Svar på tråden Äggallergitråden: del 11