Jag var livrädd inför förlossningen av min dotter (första barnet). Men efter att ha läst Gudrun Abascals "Att föda" känndes det mycket bättre. Hon förklarar varför det gör ont (livmodern jobbar) och vad som händer. Sedan gick vi profylaxkurs, jag gick vattenjympa och ägnade massa tid åt avslappningsövningar och kännde mig väl förberedd.
Och faktiskt, förlossningen gick jättebra, mycket bättre än graviditeten som bara var nio månaders jobbigheter
Jag öppnade mig väldigt snabbt, från 3 cm till helt öppen på bara 4 timmar, och sedan krystade jag ut dottern på 30 minuter.
Visst, öppningsvärkarna gjorde helvetiskt ont, som mensvärk fast mycket värre, men tack vara TENS, profylaxandning, avslappningsövningar och den fantastiska lustgasen gick det ganska bra att gå igenom det. Krystvärkarna minns jag mest som häftiga för det gick att göra något och det markerade att det snart skulle vara över, och jag började till och med förhandla med barnmorskan om ifall dottern skulle födas före eller efter midnatt. Jag ville att hon skulle födas i december, inte november, och min man har efteråt berättat att bm såg rätt förvånad ut när jag bara fokuserade på vad klockan var, inte om det gjode ont eller inte.
Eftersom jag födde så fort sprack jag lite lite grann frammåt och fick sy fyra stygn, men det var inget som känndes. Och nu när jag väntar barn nummer två känner jag att jag återigen gärna hoppar över just att vara gravid, men jag hoppas så att jag får föda vaginalt igen för det var en så häftig upplevelse. Jag har aldrig kännt mig så stark efteråt, eller tuff. Lycka till, du har en härlig upplevelse framför dig!