bebbe made in italy skrev 2008-05-25 23:01:03 följande:
jag anser inte att ett smätt på finfrarna är barnaga eller misshandel, jag minns inte ens att min pappa smätte mej på fingrana som barn, mamma har sagt det... tycker det har gått för långt med att man inte får ta i en unge utan att det e misshandel. jag e inte för att slå någon men en lärare borde få ta en unge hårt i armen om den gör nåt jävulsskap, inte konstigt att mobbibg och skit ökar på skolorna när lärarna står helt maktlösa, dom får inte ens leda en unge till dess bänk, helt sjukt!
Våld föder våld, därför ska vuxna föregå med ett bra uppförande. Hur förklara man för ett barn att det inte är okej att smiska sina vänner när man smiskar barnet?
Sen så finns det ingen andledning att smiska (slå) ett barn varken på fingrarna eller nån annan stans, de fattar inte samanbandet ändå. Innan 5 årsålder kan de inte kopla samman att mamma/pappa smiskade mig för att jag gjorde ... det ända de fattar är att den som ska beskyda och älska mig gjorde mig illa.
Jag har jobbat inom skolan i många år, jag har 5 tonårstjejer här hemma och jag kan lova dig att jag har fått dem att lyda mig och att vara bra människor och de utan att någonsin bestraffa dem fysiskt.
Jag anser att det är lata föräldrar som inte orkar diskutera och som inte orkar ta konfliket som måste ta till våld, det går utmärkt att uppfostra bra människor utan att använda våld mot dem.