• Mamma till R o A

Är det ok att smiska barnet?

Jag är helt chockad över att det finns vuxna som tycker att smiska barn är inte att utsätta barnet för våld!

I UK är det ok att ge sitt barn "Spanking/swatting", alltså tillåtet enligt lag att aga sitt barn men inte lämna något märke.

Finns samma synsätt i Sverige??

• Svar på tråden Är det ok att smiska barnet?
  • Pelargonen

Fy fan för att slå/smiska barn! Det är olagligt och dessutom totalt förkastligt. Föräldrar som slår sina barn borde inte få ha kvar barnen. Har sett en mamma slå sin son en gång på stan, min kompis rusade fram och spände ögonen i henne, skrek att hon skulle ge fan i att slå sitt barn annars skulle han personligen polisanmäla henne.

Jag önskar att jag har samma mod nästa gång det sker.

• Abessiniern

Jag tycker inte att det är okej alls att smiska eller slå ett barn.

• gizzla

nej nej nej. INTE oki! Jag smiskar/daskar till mina barn lika lite som jag skulle anse det oki för mig att slå min man eller att han skulle daska till mig bara för att man gör fel.

• Ninalu

Jag har sett det i min omgivning, men främst av äldre (40-50-talister); så där tror jag inte att det är nåt nytt. Men även en släkting som är 70-talist verkar inte se skadan med det. Sen har jag läst oroväckande många trådar på FL om folk som tillrättavisar sina barn med dask på handen utan att för den sakens skull se det som aga.

Men jag kan inte säga att det har ökat. Det är bara min egen högst ovetenskapliga undersökning.

Im Fabulous skrev 2008-05-23 11:30:13 följande:

En del av er säger ju att det blir mer och mer Ok med barnaga, osv. Hur menar ni då? Har ni sett statistik eller syftar ni på händelser ni själva bevittnat/upplevt?
  • lövet2
    En del av er säger ju att det blir mer och mer Ok med barnaga, osv. Hur menar ni då? Har ni sett statistik eller syftar ni på händelser ni själva bevittnat/upplevt?
    Rent subjektivt har jag en obehaglig känsla av att det blivit mer accepterat. Eller rättare sagt - föräldrar förespråkar inte barnaga, utan de anser att smäll på fingrarna, ryck i öron eller hår osv inte är barnaga. På det sättet fredar de kanske sitt eget samvete ...
  • Im Fabulous

Jag är absolut inte för barnaga, men hur ska man då tillrättavisa ett barn som bär sig riktigt dumt åt (t ex gör illa andra barn) och ingenting (tillsägelse efter tillsägelse) fungerar?

• lövet2
    Im Fabulous skrev 2008-05-23 14:53:37 följande:
    Jag är absolut inte för barnaga, men hur ska man då tillrättavisa ett barn som bär sig riktigt dumt åt (t ex gör illa andra barn) och ingenting (tillsägelse efter tillsägelse) fungerar?
    Det hänger liksom på barnets ålder. Men oavsett ålder så är det så att våld föder våld. Ett barn som blir agat hemma ger sig ofta på andra barn borta ...
  • Pelargonen

Im Fabulous skrev 2008-05-23 14:53:37 följande:

Svaret är: Finna alternativ som inte är olagliga. Tycker du annorlunda?
  • ellen81

Tror att alra flesta i Sverige starkt motsätter sig barnaga, men man behöver ju inte gå så långt tillbaka i historien för att se annorlunda statestik. Och chockad över att det inte är lika i resten av världen blir jag INTE. Sverige är ju kännt för att vara "anti-aga". Danmark tex förbjöd ju inte barnaga förrän för några år sedan. Det är väl väldigt vanligt förekommande runt om i världen. (Och nej, jag stöjder absolut INTE aga)

• Maggis
    Jag läste någonstans att toleransen för "lättare" aga har ökat, men minns inte var det var och kan därför inte länka. Men teorin var väl att det ökat i takt med att Nannyvågen fått mer fäste även i Sverige och att många likställer gränssättning med någon form av fysisk tillrättavisning.

Tycker jag får den uppfattningen när man diskuterar med någon som tycker det är ok att daska/smätta/whatever; de vill gärna få det till att man är gränslös om man inte använder sig av något av det. Märklig inställning, tycker jag.
    //Maggis
Svar på tråden Är det ok att smiska barnet?