• Mamma till R o A

Är det ok att smiska barnet?

Jag är helt chockad över att det finns vuxna som tycker att smiska barn är inte att utsätta barnet för våld!

I UK är det ok att ge sitt barn "Spanking/swatting", alltså tillåtet enligt lag att aga sitt barn men inte lämna något märke.

Finns samma synsätt i Sverige??

• Svar på tråden Är det ok att smiska barnet?
  • danitra

Det jag tycker mig ha märkt är en ökad tolerans för "mildare" barnaga, såsom smällar på handen och dask i rumpan. Jag tror dessutom att jag läst en artikel om det men minns inte vart.

• bebbe made in italy

tycker inte att det e fel att smätta till lite på fingrarna om det handlar om nåt farlig barnet gör, en lätt dask i blöjbaken e väl inte heller hela världen!

Mamma till världens sötaste lilla docka
  • danitra

bebbe made in italy skrev 2008-05-23 17:05:22 följande:

tycker inte att det e fel att smätta till lite på fingrarna om det handlar om nåt farlig barnet gör, en lätt dask i blöjbaken e väl inte heller hela världen!
    Varför skulle man göra så? Det finns andra, mycket bättre sätt som inte involverar aga.
  • Wagram

Forutom att det ar olagligt, menar du?
  • danitra
    Maggis skrev 2008-05-23 17:08:41 följande:
    Här läste jag det: www.aftonbladet.se/nyheter/article1076362.ab Kanske inte en helt accepterad källa här på fl men jag tycker mig ändå se tendenser som pekar på att det som står i artikeln har en sanning i sig.
    Det är ju ändå en artikel om en vetenskaplig studie.
  • Maggis
    Kan man inte göra på något annat sätt? Är det inte lika enkelt att ta barnet ur situationen eller flytta på barnets hand?
    //Maggis
  • Maggis
    danitra skrev 2008-05-23 17:12:38 följande:
    Det är ju ändå en artikel om en vetenskaplig studie.
    Jo, men så fort man andas AB härinne så är faktan lost, liksom.
    //Maggis
  • danitra
    Maggis skrev 2008-05-23 17:13:30 följande:
    Jo, men så fort man andas AB härinne så är faktan lost, liksom.
    Jo, men man får vara lite mer kritisk när det gäller AB eftersom dom har en förmåga att välja lite väl selektivt från sina källor. Men då kan man alltid gå vidare till dessa källor och se vad dom säger ursprungligen. Som här t ex.
  • Elpida
    gizzla skrev 2008-05-23 11:35:43 följande:
    nej nej nej. INTE oki! Jag smiskar/daskar till mina barn lika lite som jag skulle anse det oki för mig att slå min man eller att han skulle daska till mig bara för att man gör fel.
    Håller med Gizzla!!
Svar på tråden Är det ok att smiska barnet?