• Mamma till R o A

Är det ok att smiska barnet?

Jag är helt chockad över att det finns vuxna som tycker att smiska barn är inte att utsätta barnet för våld!

I UK är det ok att ge sitt barn "Spanking/swatting", alltså tillåtet enligt lag att aga sitt barn men inte lämna något märke.

Finns samma synsätt i Sverige??

• Svar på tråden Är det ok att smiska barnet?
  • Caamillaa

Smisk är misshandel. Det är INTE okej att smiska sitt barn.

• gizzla

en fråga man kan fundera över om man anser det är oki att bruka våld/smisk/aga mot barn är när den gränsen upphör? Hur hårt är oki? Varför just den gränsen? Och när är ett barn för stort för att agas- måste ju kännas bittert för den som uppfostrar genom aga när ens barn kanske växer om en i styrka och storlek vid 15års ålder.... Vad gör man då?

• JeanneDArc

Nä självklart inte, fullkomligt idiotiskt. Vad lär man barn då, att det okej att kränka och misshandla människor. Smart

• bebbe made in italy
    Babusjka skrev 2008-05-23 18:52:42 följande:
    Vilken fruktansvärt sorglig syn du har på barn.Du blev själv slagen som barn va?
    nej men jag fick dask på fingrarna om jag rörde saker som var förbjudna, der skadar då inte!
    Mamma till världens sötaste lilla docka
  • mistryrose

bebbe made in italy, minns du hur det kändes att få dask på fingrarna?

Tycker det är helt fruktansvärt om du ger dig på ditt barn oavsett om det är dask på fingrarna eller smäll i baken. Det finns en anledning till att lagen inrättades. Fysisk misshandel är inte bara fysiskt utan även psykisk. Förstår verkligen inte hur man kan tycka att det ibland inte finns andra vägar i uppfostran än kränkning eller misshandel. Förresten ogillar jag ordet uppfostran men eftersom ni andra hade skrivit det.

• Tygtiiger

bebbe made in italy skrev 2008-05-24 20:51:53 följande:

nej men jag fick dask på fingrarna om jag rörde saker som var förbjudna, der skadar då inte!
    Naturligtvis skadar det eftersom det gör att du tycker det är ok att aga barn! Smisk på fingrarna gör inte särskilt ont, men det är en tydlig signal till barnet: Jag är större, jag har makten, jag bestämmer över din kropp, det är fel när du slåss men rätt när jag gör det!

Och det är inget som jag vill ska vara en del av min uppfostran. Med stryk kan man få vilket barn som helst att uppföra sig hur fint som helst, men barnet internaliserar inga regler för uppförande, lär sig inte att reflektera över sitt beteende utan agerar strikt utifrån rädsla och hot.

Om man vill veta hur barn upplever aga rekommenderar jag rädda barnen:
    www.rb.se/NR/exeres/BE5830D0-5FF6-4739-A207-38054657E45E.htm
  • BubbleOfBlue

Vad sorgligt
    bebbe made in italy - kan du inte alls se hur du har lärt dig att slag är okej för vad du själv var med om och att det är att ha tagit skada?

• SaramedM

bebbe made in italy skrev 2008-05-23 18:42:35 följande:

Ibland finns det inga andra alternativ, dagens ungar e så jävla bortskämda och det här har gått för långt, lärarna får inte ens ta en unge i armen och leda den till sin bänk fören det tolkas som barnaga, så jäkla löjligt. Inte konstigt att samhället ser ut som det gör när ungarna får uppföra sig hir som helst utan att få konsekvenser, nu är jag inte för ren stryk men jag anser inte det vara skadligt att nypa sitt barn i örat nån gång eller som jag skrev daska det i rumpan eller smätta på handen. Tror ungar mår bra av lite uppfostran och inte att det mesas med dom till dödagar.
    Fy vilken syn på barn!

Uppfostran är det inte det du pratar om utan det är misshandel, och ja det funkar säkert eftersom man skrämmer barnet till lydnad
    Det märks att du själv blev slagen som liten, och vägrar inse vad det har gjort med dig.
  • SaramedM

bebbe made in italy skrev 2008-05-24 20:51:53 följande:

Jo uppenbarligen eftersom du anser att misshandel av barn är ok
  • fetsnygg

kommer ihåg att jag fick smisk när jag var liten.. på rumpan alltså.. fy fan så förnedrande.. så klart menade inte mina föräldrar nåt illa.. men all form av aga är ju faktiskt till för att FÖRÄLDRARNA ska få ut sin frustration, inte för att barnet ska lära sig något.. så.. usch å fy. Även om dom inte såg det så.. förmodar jag.

Tur att det är förbjudet.. jag skulle aldrig smiska mitt barn oavsett om det var lagligt.. usch

Svar på tråden Är det ok att smiska barnet?