• Mamma till R o A

Är det ok att smiska barnet?

Jag är helt chockad över att det finns vuxna som tycker att smiska barn är inte att utsätta barnet för våld!

I UK är det ok att ge sitt barn "Spanking/swatting", alltså tillåtet enligt lag att aga sitt barn men inte lämna något märke.

Finns samma synsätt i Sverige??

• Svar på tråden Är det ok att smiska barnet?
  • Lady Dahmer
    abovo skrev 2008-05-25 12:35:11 följande:
    ladyhammer. Får jag fråga hur gammal du är? Kan det vara kämpigt ibland om ni har det jobbigt?
    jag är 31. och nej .. tycker inte alls att det är kämpigt. visst kan man tappa humöret och bli arg, men man har ju kontroll och framförallt andra metoder att ta till .....  jag kan dock inte lova att jag aldrig kommer i vredesmod lappa till ungen, MEN jag kommer ALDRIG att tycka att det är berättigat. Människor kan begå misstag, speciellt om man är riktigt arg, men det är stor skillnad mot de som förespråkar våld.
    Fart! Dildo! Big, Big, Big Titties!
  • abovo

Tack för svar!
    Jag tror det är viktigt att veta att det i riktigt jobbiga situationer kan vara väldigt besvärligt att hålla fast vid ett intellektuellt fattat beslut. Men är man bara medveten så fixar man det nog.

Vill bara tillägga att min man som blev rejält slagen och även min pappa hade/har absolut nolltolerans när det gäller våld. Absolut inte smätta fingrar eller sånt.

• Lady Dahmer
    abovo skrev 2008-05-25 12:44:14 följande:
    Tack för svar! Jag tror det är viktigt att veta att det i riktigt jobbiga situationer kan vara väldigt besvärligt att hålla fast vid ett intellektuellt fattat beslut. Men är man bara medveten så fixar man det nog. Vill bara tillägga att min man som blev rejält slagen och även min pappa hade/har absolut nolltolerans när det gäller våld. Absolut inte smätta fingrar eller sånt.
    precis. ibland gör man fel, det viktiga är hur man hanterar det då skadan är skedd. erkänna för sig själv och visa för barnet att man gjort fel och att det inte är ok att slå , be om ursäkt utan bortförklaringar osv. man är bara människa.
    Fart! Dildo! Big, Big, Big Titties!
  • abovo

Ja, kanske det gäller att förlåta sig själv också. Det har jag svårt för i vissa situationer. Jag slår ju inte mitt barn, men jag kan bete mig som en tvååring själv ibland och har ett sjuhelsikes temprament och göra en massa dumma fel. Det är viktigt för mig att be om ursäkt och visa barnet att jag gjort fel. Jag kan inte minnas att mina föräldrar någonsin bad mig om ursäkt.
    Men samtidigt, jag har förlåtit dem också. De hade ju sannerligen sin egen inre kamp med en sådan bakgrund.

Det är skrämmande att barnaga verkar komma tillbaka i vårt samhälle. Ser man tillbaka till 70-talet så hade de en stor informationskampanj som fick hela Svenska folket att svänga i den här frågan från att ha varit positivt ställda till aga till att acceptera lagen mot barnaga.

Kanske en sådan informationskampanj skulle behövas nu igen??!
    Det tror jag.

• Kassie

Hej,
    Jag har precis läst era inlägg och det är en mycket intressant tråd. Jag haller på med ett skolarbete och skulle vilja veta om någon av er (som lever med någon som är för barnaga och ni själva är emot eller tvärtom; ni är för och er partner emot) vill svara (ni får jättegärna svara anonymt till min mail om ni föredrar)på följande frågor:

Hur kommer ett par med olika syn pa "barnaga" (med barnaga menar jag tex smisk pa rumpan, slå på fingrarna etc) fram till en gemensam uppfostran? Hur har ni gjort för att förstå varandras olikheter? Hur övertygar man någon som är för barnaga att uppfostra utan att slå? Sista frågan; är ni från samma kultur?

Tack på förhand!

• bebbe made in italy

jag anser inte att ett smätt på finfrarna är barnaga eller misshandel, jag minns inte ens att min pappa smätte mej på fingrana som barn, mamma har sagt det... tycker det har gått för långt med att man inte får ta i en unge utan att det e misshandel. jag e inte för att slå någon men en lärare borde få ta en unge hårt i armen om den gör nåt jävulsskap, inte konstigt att mobbibg och skit ökar på skolorna när lärarna står helt maktlösa, dom får inte ens leda en unge till dess bänk, helt sjukt!

Mamma till världens sötaste lilla docka
  • danitra

bebbe made in italy skrev 2008-05-25 23:01:03 följande:

jag anser inte att ett smätt på finfrarna är barnaga eller misshandel, jag minns inte ens att min pappa smätte mej på fingrana som barn, mamma har sagt det... tycker det har gått för långt med att man inte får ta i en unge utan att det e misshandel. jag e inte för att slå någon men en lärare borde få ta en unge hårt i armen om den gör nåt jävulsskap, inte konstigt att mobbibg och skit ökar på skolorna när lärarna står helt maktlösa, dom får inte ens leda en unge till dess bänk, helt sjukt!
    "smätt"? Gör det inte lika ont om man byter ut en konsonant?

Det finns gradskillnader på att inte slå sitt barn och att inte ta i det alls, det borde du väl ändå förstå?
    Att mobbning finns för att lärarna inte får orsaka fysisk smärta hos barnen? Nej, det tvivlar jag på, jag tror orsakerna ligger på annat håll.
  • Pokoyo

Jag tror det finns helt annorlunda attityd till aga över lag i Sverige, som tur är.

• AllraFörstaGången

älskar den lagen. aga ska inte finnas och bör inte finnas. hatar folk som agar sina barn "ta tag i armen" eller i tröjan kan väll vara okej men annat är och bör vara straffbart. ett litet barn kan lätt göra fel men lär sig av sina misstag när dem blir äldre. annars lär dem sig bara att man ska slå folk som inte lyssnar på en.

• Pelargonen
    abovo skrev 2008-05-25 12:17:30 följande:
    Finns det någon psykolog här som kan förklara varför vissa som blivit utsatta för aga som barn vägrar aga sin egna barn och varför andra gör det "eftersom det inte skadat dem"?Kan den senare gruppen på något sätt förmås ändra inställning?
    Om man anser att aga inte har skadat en själv så är det ju precis det det har gjort. Gjort skada alltså.

Tycker man att misshandel är ok så är man ju skadad i allra högsta grad!
Svar på tråden Är det ok att smiska barnet?