• skugga1

Tråd Om ÄD i sverige

Jag tänkte bara starta en tråd för oss som inte har börjat resa runt i världen för ÄD ,
    om det är nån som vill prata lite?
    Vi har precis börjat med vårt första försök, och tycker det skulle vara kul att byta upplevelser med nån.
    Kram

• Svar på tråden Tråd Om ÄD i sverige
  • Diorlover

hejsan vad krävs för att få en äggdonation?

• Okara

Diorlover:
    För att få göra äggdonation krävs att man inte har några egna ägg alt. att de är av så dålig kvalité att chanserna att bli gravid är minimala. Vid vissa ärftliga sjukdomar kan man också få göra äggdonation för att inte föra sjukdomen vidare. Dessutom krävs att man är i fertil ålder - maxåldern brukar variera något mellan klinikerna men ligger kring 38-40 år för kvinnan.

• Diorlover

Ok läster någonstanns att man ej får ha barn sedan innan för att få en äggdonation,stämmer detta?

• Okara

Rent allmänt stämmer det att man inte får ha barn sedan tidigare. I Umeå tror jag dock det är möjligt att göra äggdonation privat trots att man har barn - men då krävs att man också har en egen donator. Dessutom finns ju alltid möjligheten att åka utomlands.

• Diorlover

Ok det är så att jag ahr en privat donator, och jag ahr nyss fått diagnosen PCo och om min ägglossningen ej kommer igång tror du man kan få igenom det då?

• Okara

Kolla med Umeå - men jag har för mig att det är möjligt. Fast du får betala själv (dvs du kan inte få några landstingsbetalda försök).

• Raspberry81

Varför gör ni inte ivf?

Du skriver om ägglossningen, men är även äggkvaliten sämre när man har pco? (observera att jag inte har någon alls koll på din diagnos....ren nyfikenhetsfråga alltså)

Diorlover skrev 2008-06-12 13:58:04 följande:
    Ok det är så att jag ahr en privat donator, och jag ahr nyss fått diagnosen PCo och om min ägglossningen ej kommer igång tror du man kan få igenom det då?
  • Diorlover

Så som läakren förklara ¨så har jag inga ägg alls eller så. lyssnade med halvt öra då vi blev chockade eftersom vi hoppas på en bebis då alla sympton visade på gravid plus två pos. graviditets test dock tre neativa med. så fel på testen "tydligen" vet inte... Fick nyss missfall i mars så trodde inte det va mitt sista ägg ju dom såg inget då när vi va på akuten den gången.. Pco är ju emr att man itne får ägglossning omogna äggblåsor eller inga alls

• Raspberry81

Vad trist.

Även jag har oförklarliga cystor som ligger antingen i äggstocken eller utanför (de vet tydligen inte). Återkommande vid varje vul. Men jag är i för tidigt klimakterie, så jag har inga ägg pga det. Ibland har jag funderat på pco, men det stämmer inte med fsh och hormonerna. Kanske en "korsning"

Jag tror det går ganska snabbt i kön om du har en egen donator. Har man en egen donator kanske man får ha barn sedan innan?

Jag har en egen donator på G, och det ni kan göra är (om det inte funkar i sverige): Hör med en klinik utomlands om de kan plocka din donators ägg, befrukta med din mans sperma och sätta in i dig.....det borde inte vara så dyrt om de så att säga inte står för donatorn.

Vet att AVA Finland kan göra det!

Men ta reda på vad som gäller här först.

• Emmylou

Hej på er! Vi är kallade till nybesök på KS Huddinge. Som jag förstår får man efter det boka tid hos kurator, sedan testcykel och sedan ÄD. Är det någon av er som vet hur lång tid det kan tänkas ta mellan nybesök och behandling?

MVH-E (som är i adoptionsvärlden men nu hamnat i ÄD-världen )

• skugga1

Hejsan vi går på ackis och vi hade första besöket i okt,då sa de att väntetiden var ett år men i mars (efter5 mån )hade de en donator. Tyvärr gick det inte bra den här gången så vi kör igång med frysta efter sommaren
    Det är ju alltid tillgången på donatorer som styr hur lång tid det tar,men vi fick tid till kurator samma dag som första besöket sen en testcykel direkt och sen var det bara att vänta.
    Tiden går fortare än man tror men hoppas ni slipper vänta så länge.
    KRAM

Lycka är att inte känna saknad
  • Emmylou

Hej Skugga! Tack för svaret
    Vi har redan stått i drygt 2 år i kö för att få komma på nybesök. Så om det skulle vara 1 års väntetid till när vi kommer dit så hoppar vi av ÄD-tåget och fortsätter på adoptionståget
    Jag förstår att det är tillgången på donatorer som styr, och den verkar ju tyvärr inte vara så bra.. Synd att det inte gick vägen för er, men frysta kan vara riktiga fighters. Lycka Till!
    KRAM

• Singeladopt

En liten fundering från en blivande donator.
    Tänker ni berätta för barnet hur det blivit till? Hur tänker ni?
    Känns det tungt att barnet kanske vill söka upp sin genetiska släkt när han/hon blivit vuxen?
    Hoppas att det är ok att kidnappa tråden lite.

• Emmylou

Hej Interrupted!
    Om vi lyckas med ÄD ska vi absolut berätta för barnet. Det är dessutom lagstadgat att barnet vid 18 ska ha info om ÄD (kanske inte alla som bryr sig om det ändå). Jag tror att det är bra att förstås inte vänta till barnet är 18, vilken chock! Utan prata om det redan när barnet är liten. Jag har inga betänkligheter om att barnet kan söka upp genetisk släkt som vuxen, förutom kanske rädsla för att mitt barn riskerar bli besviken om te.x genetisk mor ej vill ha kontakt.
    Lycka till med donatorskapet, härlig insats!
    -E

• skugga1

Hejsan
    Undrar bara om det är nån mer än jag som har blivithelt konstig i magen efter ÄD?
    Jag är jättesvälld och har lite ontnästan hela tiden.Det är över en månad sen jag fick- så det måste väl bero på nåt annat men tänkte kolla.
    Hur klarar ni andra av sommaruppehållet? det här är nog den längsta sommaren jag har varit med om.
    KRAM

Lycka är att inte känna saknad
Svar på tråden Tråd Om ÄD i sverige