• Okara

Tråd Om ÄD i sverige

Hejsan,
    Jag har inte heller kommit igång med äggdonation ännu men har fått remiss till Uppsala. Vi har gjort två misslyckade äggåterföringar med IVF och eftersom läkaren anser att det beror på äggfaktorn har han rekommenderat äggdonation. Eftersom kön är cirka ett år i Uppsala kommer vi dock fortsätta med IVF privat medan vi väntar.

Hur ser ni förresten på detta med äggdonation? Jag tycker det är en fantastisk möjlighet men samtidigt känns det lite läskigt.

• Okara

Diorlover:
    För att få göra äggdonation krävs att man inte har några egna ägg alt. att de är av så dålig kvalité att chanserna att bli gravid är minimala. Vid vissa ärftliga sjukdomar kan man också få göra äggdonation för att inte föra sjukdomen vidare. Dessutom krävs att man är i fertil ålder - maxåldern brukar variera något mellan klinikerna men ligger kring 38-40 år för kvinnan.

• Okara

Rent allmänt stämmer det att man inte får ha barn sedan tidigare. I Umeå tror jag dock det är möjligt att göra äggdonation privat trots att man har barn - men då krävs att man också har en egen donator. Dessutom finns ju alltid möjligheten att åka utomlands.

• Okara

Kolla med Umeå - men jag har för mig att det är möjligt. Fast du får betala själv (dvs du kan inte få några landstingsbetalda försök).

Svar på tråden Tråd Om ÄD i sverige