• Dody

    Diastasis Recti * delade magmuskler * träning efter förlossningen

    Fortsättningen på följande trådar:

    Första tråden: www.familjeliv.se/Forum-3-149/m17148680-56.ht...
    Andra tråden: www.familjeliv.se/Forum-3-149/m20120110.html

    ************************************************************

    Diastasis Recti - DR - eller även kallad delad magmuskel beror på att att magen sträcks ut när du är gravid och drabbar minst 80% av alla gravida. För de allra flesta återgår magmusklerna till det normala efter förlossningen dvs inom 5 v, men för vissa gör det inte det - och jag är övertygad om efter det jag läst att fler har det utan att veta om det. Men kom ihåg att det inte är permanent, det går att träna tillbaka magen men det tar tid och kräver mkt motivation - se övningar som första inlägg. Det verkar som om ngt fler med snitt drabbas, men man kan även få det vid andra operationer som innebär att man skär i magmuskulaturen.

    Man kan lätt känna efter om man har DR gm ett självtest. Ligg då på rygg och lyft långsamt huvudet mot magen samtidigt som du känner efter hur långt det är mellan magmusklerna (Rectus Abdominis) med pekfingrarna. Avståndet ska inte vara mer än två fingrar brett. Om det är det, behöver du inte bli orolig men du ska sluta med vanliga situps, crunches både raka och sneda och i stället göra andra övningar för att sträka upp de inre musklerna (Transversus Adnominus även kallad korsettmusklen). Undvik även övningar som stretchar ut magen på boll eller övningar i yoga och pilates som inkluderar att magen stretchas.

    Kom ihåg att om du inte tränar upp magen mellan graviditeterna förvärras bara DR. Det är ofta därför man ser gravid ut sanbbare i andra graviditeten är i första. När du stiger upp ur sängen ska du stiga upp från sidan så länge du har DR!
    Felaktig träning kan förvärra problemen och göra att det blir större glapp. DR kan förekomma både under, över samt vid naveln och vara upp till 20 cm brett. En liten delning är normalt, dvs allt under 2 cm, men har man över 5 cm så räknas den som stor.

    Många som har DR vet inte ens om att de har det, man kallar magen för mammamage eller bebismage och låter det sen vara. Man kan även se att man har DR gm att magen putar ut och har som en grop i navelplanet, och om du lutar dig bakåt får du vad många kallar en limpa på magen. Om man inte åtgärdar det gm träning kan man få ont i ryggen, mag/tarmproblem, ont i ryggen, dålig hållning etc. Om inte annat så ser man gravid ut fast man inte är det. Att magen putar ut beror på att de yttre magmusklerna har delat sig så det inte finns ett stöd som håller tarmar mm på plats. Detta kan leda till bråck men DR är inte det samma som navelbråck.

    Här finns några tester med bilder:
    www.bacinfo.com/popup/tips/diastasis.htm
    womenshealth.suite101.com/article.cfm/checkin...

    Många bra länkar med förklaringar samt övningar:

    www.befitmom.com/abdominal_seperation.html
    www.pregnancy-info.net/separated_muscles.html
    www.storknet.com/experts/fitness/exls16.htm
    physicaltherapy.about.com/od/exercisingduring...

  • Svar på tråden Diastasis Recti * delade magmuskler * träning efter förlossningen
  • Dody

    Om nån vecka måste tråden startas om...om jag glömemr så får gärna någonannan komma ihåg. Jag har så fullt upp nuförtiden...heltidsjobb och nyseparerad.

  • livetsvandring

    En fråga, jag fick ner 2 fingrar och det var 3 månader sedan jag födde. Bör jag vänta med magträning jag har en sådan slider eller är det ok???

  • Tvillingmamma2007

    Hej alla DR-experter! Tänkte jag skulle fråga er om min stackars tvillingmage. Har gjort testet ovan och enligt den har jag inte DR, får endast ner ett finger över och under naveln och lite drygt ett finger vid naveln men jag tycker min mage har lite DR-utseende. Stoooor grop vid naveln och får limpa etc. Nån som har nån idé angående detta?? Tacksam för svar

  • Tessita

    Vill bara säga ett stort TACK till Nino som skapade denna tråd. Äntligen har jag fått svar på varför min mage ser ut som den gör trots att det är 9 mån efter förlossningen. Är så glad att jag blev tipsad om den här sidan. Tack, tack, tack.

  • MizzQt
    Mialid skrev 2007-10-02 23:20:11 följande:
    Hej! Tycker att det är svårt att känna. Tror inte att det är mer än 1 eller 2 fingrars mellanrum, men jag tycker att magen putar ut väldigt mycket när jag står upp. Ser helt enkelt väldigt slapp ut. Är det bara slöa magmuskler, eller tror ni att det beror på att magmusklerna är delade. Hur ser era magar ut? Jag gjorde kejsarsnitt för två månader sen, och kan väl tillägga att jag har ett antal kilo för mycket att släpa på.
    1-2 fingrars mellanrum är ändå ganska stort. När man står upp skapar gravitationen den effekten att magmusklerna hänger ut och glappet blir större och man ser stor ut om magen. Mitt glapp är så stort som ditt.

    Idag fick jag remissvar från kirurgen...de gör, p g a bespearingar inte bukplastik (el bröstreducering) längre. Så var det med det. Bara till att träna då.
  • Happiest

    Jag har så svårt att förstå vilka övningar man kan göra. Vill bli gravid snart igen så jag känner lite panik över att träna ihop mellanrummet. Är det ingen som är bra på engelska och träningstermer som kan översätta de engelska övningarna som står i ts

  • Kian

    Nu har jag fått tid för läkarbesök hos kirurgen. (Landstinget) Är lite rädd för att inte bli tagen på allvar. Jag har ungefär 4 fingrars mellanrum hela vägen och har ont. Är drygt 2 år sedan jag var gravid. Vad ska jag säga och vad ska jag ställa för frågor?? Snälla hjälp! Vill så gärna opereras för jag känner mej så begränsad med allt som jag ska göra, pga smärtan. Sen så vill jag inte se ut så här heller!

Svar på tråden Diastasis Recti * delade magmuskler * träning efter förlossningen