• Raymond

Är jag ensam om detta?

Hej.

Jag ser att de flesta pappor här på FL tycker att man ska dela på föräldraledigheten. Jag tycker att kvinnan är den som ska vara hemma med barnen. Hon är ju den som står för maten (oftast i alla fall) och den som behöver vila upp sig efter förlossningen. Jag tycker också att det är det mest naturliga att kvinnan är hemma, helt enkelt.
    Det blir nästan alltid alltid ett ramaskri när jag sägewr detta, man talar om jämställdhet och att pappan måste knyta an till barnet osv.
    Jag anser att papparollen är så mycket mer än att man är "pappaledig"!
    Och sen är jag väl kanske lite "gammalmodig" och tycker att det är så det "ska vara" bara, kvinnan tar hand om hem och familj medan mannen arbetar och försörjer familjen.
    Min hustru har samma inställning, när vi får barn vill hon vara hemma. Hon vill vara hemmafru tills barnet börjar skolan, helst.
    Vi kommer förhoppningvsis ha råd med det också, jag sätter av en summa pengar åt henne på ett speciellt konto varje månad så att hon har ett pensionssparande.
    Är vi ensamma om det här, elle finns det fler som har smma åsikter som jag?

• Svar på tråden Är jag ensam om detta?
  • kontirio

lampfot,

precis så är det! Hade inte du funnits så hade vi självklart varit i luven på varandra. Vi kanske till och med hade klöst ögonen ur varandra och dragit varandra i håret.

Men bortsett från det så är generaliseringar ofta roliga, i det avseende att de säger mycket mer om den som generaliserar än om hur det faktiskt är.

An nescis, mi fili, quantilla sapientia mundus regatur?
  • lampfot

>Men bortsett från det så är generaliseringar ofta roliga, i
    >det avseende att de säger mycket mer om den som generaliserar
    >än om hur det faktiskt är.

är det din kvinnliga intuition som säger dig det?

• kontirio
    lampfot skrev 2007-02-08 22:39:54 följande:
    är det din kvinnliga intuition som säger dig det?
    Nej, jag är bara så bra på att läsa mellan raderna.
  • lampfot

>Nej, jag är bara så bra på att läsa mellan raderna.

jag hade lätt kunnat "spela" på annat sätt så du fått hur bra intryck som helst.
    konstruktiv självkritik är bra

• kontirio
    lampfot skrev 2007-02-08 23:14:15 följande:
    jag hade lätt kunnat "spela" på annat sätt så du fått hur bra intryck som helst.konstruktiv självkritik är bra
    Ja, men det hade min kvinnliga intuition avslöjat, så jag hade ändå läst rätt mellan raderna. Välkommen in i vår kvinnligt gosiga manliga gemenskap, lampfot.
  • lampfot

>Välkommen in i vår kvinnligt gosiga manliga gemenskap, lampfot.

Föredrar och bejaka mitt kön, vill inte bli kvinna för trivs bra som man.

• bbpop

Jag föredrar att bejaka mig själv. Jag trivs bra som mig själv.

• lampfot

>Jag föredrar att bejaka mig själv. Jag trivs bra som mig själv.
    jo men du är ju kvinnlig så det är nog inget problem

• bbpop

Kan du inte ta det igen?
    På vilket sätt är jag kvinnlig?
    Och vad vet du om det?

• Myran H

Samma fråga här! Jag har varit man nog att skaffa två barn med min fru ? vad är det med mig som är kvinnligt och... vad HAR du för bild av mig egentligen, lampfot?

(Du som är så bra på att analysera folks sätt att skriva...)

*väntar med spänning*

• bbpop

Är det för att jag kan byta en blöja utan att bryta benet på mitt barn?

• Myran H

Shit pommes frites bbp, hur har du lyckats med det?

Och tusan också, nu hinner jag väl inte se några häpnadsväckande svar på frågorna ikväll, eftersom jag måste sova lite. Men det äääär ju så spännande det här med "manliga" och "kvinnliga" egenskaper ? det är så gammaldags och liksom lite jordnära-religions-mysigt. Ungefär som att prata om de fyra elementen.

Hmmm, om det skulle visa sig att glasögon är vanligare hos män än hos kvinnor, innebär det att det är manligt med glasögon? (Vi vet väl redan att man är intelligentare om man har glasögon, va. Eller vänta nu, handlade det bara om att man såg dåligt? Jag är nog för sömnig för det här.)

• bbpop

Myran: Jo, det känns lite retro faktiskt det här med könsroller.

• kontirio

Håller helt med, könsroller känns väldigt mycket 80-tal. Men men, vissa föredrar att vara fast i det förgångna.. de måste titta mellan benen på folk för att kunna avgöra vad de är för typ av personer. Slå sig för bröstet och bröla "jag är en maaaaan".. eh? Jaha? Låter ganska likt neanderthalarna som står i krogkön och unisont brölar "fitta öl fitta öl fitta öl fitta öl".

• Raymond

Oj, här har det debatterats ser jag....Har inte kunnat vara inne och svara eftersom jag inte befunnit mig i landet!
    Ska försöka bemöta och besvara när jag läst igenom alla inlägg.

• På besök

Visst kan mamman ta "lasset" men då ska pappan ta barnen mycket den övriga tiden så mamman hinner med annat än blöjor, mat städ och disk. Hon måste ju ha glädje och energi nog för att känna att hon har tid att bara vara mamma, och inte saneringspersonal.
    Med mycket menar jag verkligen halva tiden som pappan är hemma efter job och under helger. Då får man en goegumma hemma.

Lassemannen m, 6 ungar
  • nr100

den som säger att man vilar upp sig när man är hemma med sina barn borde tvingas o testa det, för att sen inse att man har det dj-ligt bra på jobbet.

• DrKejs

Raymond, du har helt rätt i att tycka som du vill. Du och din fru har kommit överens om det, och det tycker jag att omgivningen ska acceptera, inte klanka ner på. Så länge ni är överens, och ingen kommer till skada, så gör ni rätt. Kommer ni efter en stund fram till att ni vill ändra på det, så gör ni det, inte svårare än så. Stå på dig, låt inte andra klanka ner på det val du och din fru gör.

Själv kommer jag att vara hemma 75% minst ett år, förhoppningsvis till nästa sommar om allt går väl. Innebär att jag tar ut det mesta av föräldraledigheten. Detta gör jag för att jag vill, och vi är överens om det.

Detta gör mig inte till en förespråkare för fanatisk jämlikhet, utan förespråkare för att vi människor ska kunna ta egna beslut, inte bli pådyvlade dem från några fascistfeminister.

• Bollibompa

Alla har ju självklart rätt att göra som dom tycker är bäst men själv skulle jag aldrig kunna tänka mig att avstå från att vara hemma med barnen. Ibland är det skitjobbigt det ska inte förnekas men vi har ju himla roligt och mysigt också och den tiden som vi är tillsammans nu kommer ju aldrig tillbaka. Första barnet blev det 4 månader med nästa 6 månader, nu har jag och mina tvillingar 9 mån tillsammans. Jag tycker att du skulle prova i alla fall innan du avstår möjligheten att vara hemma, jag menar sen har du ju bildat en åsikt på erfarenhet...

Svar på tråden Är jag ensam om detta?