• Raymond

Är jag ensam om detta?

Hej.

Jag ser att de flesta pappor här på FL tycker att man ska dela på föräldraledigheten. Jag tycker att kvinnan är den som ska vara hemma med barnen. Hon är ju den som står för maten (oftast i alla fall) och den som behöver vila upp sig efter förlossningen. Jag tycker också att det är det mest naturliga att kvinnan är hemma, helt enkelt.
    Det blir nästan alltid alltid ett ramaskri när jag sägewr detta, man talar om jämställdhet och att pappan måste knyta an till barnet osv.
    Jag anser att papparollen är så mycket mer än att man är "pappaledig"!
    Och sen är jag väl kanske lite "gammalmodig" och tycker att det är så det "ska vara" bara, kvinnan tar hand om hem och familj medan mannen arbetar och försörjer familjen.
    Min hustru har samma inställning, när vi får barn vill hon vara hemma. Hon vill vara hemmafru tills barnet börjar skolan, helst.
    Vi kommer förhoppningvsis ha råd med det också, jag sätter av en summa pengar åt henne på ett speciellt konto varje månad så att hon har ett pensionssparande.
    Är vi ensamma om det här, elle finns det fler som har smma åsikter som jag?

• Svar på tråden Är jag ensam om detta?
  • Myran H

lampfot, ursäkta att jag säger det men vilken OTROLIGT förenklad människosyn du verkar ha.

• lampfot

Myran H:

Vad tror du det beror på att man kan se skillnader bara genom att läsa text och då se om det är en man eller kvinna som skrivit det? Det går inte alltid men i de flesta fallen klarar folk det

• bbpop

"Vad tror du det beror på att man kan se skillnader bara genom att läsa text och då se om det är en man eller kvinna som skrivit det? Det går inte alltid men i de flesta fallen klarar folk det"

Vad har det med föräldraledighet att göra?

• lampfot

blåbärspappa:

>Vad har det med föräldraledighet att göra?

Vad vi diskuterar är att det är skillnader på män och kvinnor och att det finns orsaker till att det är skillnader. Vi passar för olika saker, en av orsakerna till att det är skillnad handlar väldigt mycket om barn då vi är skapta för reproduktion. Kvinnor är bättre lämpade för att sköta barn jämfört med män av den anledningen.

• kontirio

Kvinnor är generellt bättre lämpade att bli stridspiloter då de kan göra flera saker samtidigt och har en större förmåga att tänka i tre-fyra dimensioner än män har. Generellt sett alltså.

An nescis, mi fili, quantilla sapientia mundus regatur?
  • lampfot

kontirio:

precis, på grund av att vi inte är exakt lika så passar vi för olika saker. av någon anledning så tycker en del kvinnor det är orättvist att de inte är lika bra på typiskt manliga saker som männen. det verkar som att de vill vara bäst eller minst lika bra på allt. medan männen oftast tycker det är ok med att vara bra på det som män gör så får kvinnan vara bra på sitt

• bbpop

"det är skillnader på män och kvinnor och att det finns orsaker till att det är skillnader"

Ja, visst finns det skillnader. De flesta som du har gett exempel på här i tråden - yrkesval, skrivsätt, förmåga/omörmåga att lyssna, förmåga/oförmåga att kommunicera med små barn osv - är typexempel på sådana skillnader som har sociala orsaker. Dvs i vårt samhälle fostras vi till "typiska" kvinnor och män. Sedan finns det naturligtvis uppenbara biologiska skillnader också - du har nämnt amning t ex - men de har inte nödvändigtvis med de sociala att göra.

• lampfot

blåbärspappa:

>De flesta som du har gett exempel på här i tråden -
    >yrkesval, skrivsätt, förmåga/omörmåga att lyssna,
    >förmåga/oförmåga att kommunicera med små barn osv - är
    >typexempel på sådana skillnader som har sociala orsaker.
    >Dvs i vårt samhälle fostras vi till "typiska" kvinnor och män.

Tror du att homosexuella blir fostrade till och vara homosexuella?
    Varför tror du homosexuella killar ofta är intresserade av utseende , kläder och oftast har ett feminint sätt och uttrycka sig på? Har deras föräldrar uppfostrat dem till det?

Det går och träna en person och bli bra i olika saker, en man kan bli duktig på och vara dagisfröken och en kvinna kan bli duktig på att mecka med bilen. Men deras drifter skiljer sig så med all sannolikhet kommer kvinnan inte tycka om att mecka med bilen och mannen kommer inte gilla och dagisfröken.

Män och kvinnor föds med olika drifter

• Myran H

lampfot, du talar fortfarande om STEREOTYPER. Din beskrivning av homosexuella killar ? STEREOTYPER, stämmer på vissa bögar men låååångtifrån alla. (Stämmer dessutom på en jäkla massa straighta killar, hur många killar ? speciellt unga - är inte utseendefixerade?)Generaliseringarna om vad män och kvinnor passar till ? STEREOTYPER som slår fel i enormt många fall, och även där de kanske slår rätt behöver det inte alls handla om "drifter" utan kan likaväl handla om kulturmönster och förväntningar.

Och vad gäller skrivsätt, så har jag ofta tagits för kvinna här på FL. Och jag har haft en hel del med skrivande människor att göra, journalister, copywriters, bloggare och för all del vanliga brevskrivare ? visst kan man gissa rätt ibland men knappast något man borde satsa pengar på. Ofta lättare att gissa, säg, ålder, eller utbildning. Ändå: gissningar. Och än en gång: inte nödvändigtvis någonting genetiskt.

• bbpop

Men hur sjutton kan du koppla något jag har skrivit till att homosexualitet skulle ha med uppfostran att göra? Om du vill veta varför vissa gay-killar är intresserade av kläder så får du väl leta rätt på någon klädintresserad bög och fråga!

Jag upprepar. Ja, det finns vissa skillnader i hur kvinnor och män beter sig. Vissa är biologiska men de flesta som du har nämnt hittills är det inte.

Svar på tråden Är jag ensam om detta?