• Raymond

Är jag ensam om detta?

Hej.

Jag ser att de flesta pappor här på FL tycker att man ska dela på föräldraledigheten. Jag tycker att kvinnan är den som ska vara hemma med barnen. Hon är ju den som står för maten (oftast i alla fall) och den som behöver vila upp sig efter förlossningen. Jag tycker också att det är det mest naturliga att kvinnan är hemma, helt enkelt.
    Det blir nästan alltid alltid ett ramaskri när jag sägewr detta, man talar om jämställdhet och att pappan måste knyta an till barnet osv.
    Jag anser att papparollen är så mycket mer än att man är "pappaledig"!
    Och sen är jag väl kanske lite "gammalmodig" och tycker att det är så det "ska vara" bara, kvinnan tar hand om hem och familj medan mannen arbetar och försörjer familjen.
    Min hustru har samma inställning, när vi får barn vill hon vara hemma. Hon vill vara hemmafru tills barnet börjar skolan, helst.
    Vi kommer förhoppningvsis ha råd med det också, jag sätter av en summa pengar åt henne på ett speciellt konto varje månad så att hon har ett pensionssparande.
    Är vi ensamma om det här, elle finns det fler som har smma åsikter som jag?

• Svar på tråden Är jag ensam om detta?
  • lampfot

blåbärspappa:

>Däremot tycker jag att den här eviga uppdelningen och
    >sorteringen av människor i olika fack är onödig och hämmande!

Det är ju de som likt dig har en "kamp" mot påhittade(?) problemområden som gör denna uppdelning.

Att förstå hur människor i ens omgivning fungerar är avgörande för att kunna ha bra relationer. Du kan läsa massor av trådar här på familjeliv där det finns relationsproblem som lätt skulle kunna lösas om mannen eller oftast kvinnan (då det är mest kvinnor här) hade haft mer förståelse för hur män normalt tänker.

Ta bara det klassiska med männens grotta. En man som mår dåligt drar sig ofta undan, tycker inte om att prata om sina problem. Kvinnan gör oftast tvärtom, hon får ett stort pratbehov. Utgår kvinnan från sig själv hur hon tänker och mannen mår dåligt så kan hon lätt få mannen och må ännu sämre. Problem åt andra hållet kan också uppstå om mannen inte förstår kvinnans sätt och tänka.

• Myran H

lampfot, återigen: grova generaliseringar, och mossig gör-det-själv-psykologi. En jäkla massa problem uppstår och förvärras för att folk tror att andra tänker på det ena eller andra sättet bara på grund av sitt kön. Folk går på det där gamla mars/venus-struntet och tror att män och kvinnor är mer olika än de faktiskt är - när större förståelse kunde nås genom att inse att vi kan vara hur lika som helst, eller hur olika som helst.

Jag tror t.ex. att jag har mer gemensamt med min fru än med dig.

• lampfot

Myran H:

Klarar du och ha en diskussion utan att generalisera?

• Myran H

lampfot, bra fråga! Jag vill tro att om jag gör en generalisering och någon gör mig uppmärksam på den, så kan jag granska, fördjupa, förändra. Oftast försöker jag undvika onödiga generaliseringar, ibland är de sköna att ta till. Men man måste ju vara medveten om vad de är.

Jag får ju som sagt en generell bild av dig när jag läser hur du skriver, men jag tror ju knappast att den bilden är heltäckande eller rättvis ? så jag gör inga direkta antaganden eller säger att "män är si och så" baserat på DITT tänkande.

Eller mitt.

• bbpop

lampfot:
    Ja, många onödiga konflikter skulle förstås undvikas om vi förstod varandra lite bättre. Men eftersom "de flesta män" inte tänker på ett visst sätt så blir man inte så hjälpt av ditt grottexempel eller annat mars-venus-babbel.

"Det är ju de som likt dig har en "kamp" mot påhittade(?) problemområden som gör denna uppdelning."

Utveckla gärna.

• Myran H

Det finns väl en hel del frågor som vi ställt till lampfot här i tråden, som han smidigt duckat genom att ställa motfrågor? Man borde göra en sammanställning kanske.

Jag kanske minns fel, lampfot kanske ingående har redovisat sina källor och grunden till sitt stora kunnande.

• Myran H

(Min kvinnliga mjukisbrallekärringhjärna var bara inte formaterad för informationen)

• lampfot

>Utveckla gärna.

försöker själv se verkligheten som den är utan att blanda in egna åsikter i frågan. Det gör att man har lätt och skapa bra relationer, de som försöker anpassa verkligheten efter dem själva är snarare de som åker på massa problem.

har sett tillräckligt mycket par där det skiter sig eller de inte är lyckliga samt tvärtom, sett de där de blir helt fixerade vid varandra. ofta hittar man förklaringar i att de kan trigga varandras drifter (om de trivs) medan de som inte trivs snarare suger musten i varandra för att de blundar för verkligheten, man är för fokuserad på sig själv

• lampfot

>Jag vill tro att om jag gör en generalisering och någon gör
    >mig uppmärksam på den, så kan jag granska, fördjupa, förändra.

Själv så tycker jag nog att de man pratar med bör ha lärt sig använda hjärnan, om en person inte gjort det så är det problem och jag kanske inte riktigt känner för att börja undevisa (har ej den tiden).
    Det är totalt omöjligt och diskutera om man inte generaliserar. Den man pratar med borde förstå det.

• Myran H

lampfot, jag håller ännu på att klura på hur du menar, hur det relaterar till "manligt och kvinnligt" och så vidare, men tror du att t.ex. blåbärspappa och jag har problem med relationer? På något sätt kopplade till vår syn på människor som individer i stället för manliga och kvinnliga schabloner?

Och att människor som kör på mars/venus-linjen i allmänhet har bättre relationer?

Svar på tråden Är jag ensam om detta?