• Raymond

Är jag ensam om detta?

Hej.

Jag ser att de flesta pappor här på FL tycker att man ska dela på föräldraledigheten. Jag tycker att kvinnan är den som ska vara hemma med barnen. Hon är ju den som står för maten (oftast i alla fall) och den som behöver vila upp sig efter förlossningen. Jag tycker också att det är det mest naturliga att kvinnan är hemma, helt enkelt.
    Det blir nästan alltid alltid ett ramaskri när jag sägewr detta, man talar om jämställdhet och att pappan måste knyta an till barnet osv.
    Jag anser att papparollen är så mycket mer än att man är "pappaledig"!
    Och sen är jag väl kanske lite "gammalmodig" och tycker att det är så det "ska vara" bara, kvinnan tar hand om hem och familj medan mannen arbetar och försörjer familjen.
    Min hustru har samma inställning, när vi får barn vill hon vara hemma. Hon vill vara hemmafru tills barnet börjar skolan, helst.
    Vi kommer förhoppningvsis ha råd med det också, jag sätter av en summa pengar åt henne på ett speciellt konto varje månad så att hon har ett pensionssparande.
    Är vi ensamma om det här, elle finns det fler som har smma åsikter som jag?

• Svar på tråden Är jag ensam om detta?
  • Myran H

Ja, avsluta farsen! Nu medan jag är på gott humör igen. "Har du tänkt på det, att tjejer ibland säger si och killar tänker så?" Hi, hi, hi.

• lampfot

Myran H:

>Nu medan jag är på gott humör igen.

Du kan inte mena att du låter en sådan här diskussion påverka ditt humör??

• Myran H

lampfot, tala inte om för mig vad jag kan mena. Självklart kan jag låta en diskussion påverka mitt humör. Jag är inte emotionellt avtrubbad som en del manliga män; förekomsten av elakartade fördomar och nedvärderande, förminskande generaliseringar i samhället stör mig. Gnager som fan. Jag debatterar för att saker betyder någonting, inte som rent tidsfördriv.

Jag förstår fortfarande inte meningen med att kalla allmänmänskliga egenskaper för "manliga" eller "kvinnliga". Det finns verkligen ingen mening med det. Och du har verkligen inte lyckats övertyga mig om någonting annat, trots att du "har på fötterna".

• lampfot

Myran H:

men hallå, du kan ju inte bli upprörd över att någon inte tycker som du? snacka om att man letar orsaker för att irritera sig då. givetvis håller man diskussioner för att utbyta tankar och att de betyder saker men man måste kunna lämna känslorna vid sidan av, då menar jag inte de känslorna som liksom ingår i diskussionen för det är helt ok att driva en åsikt men inte att börja gå och muttra om känslor som inte har med diskussionen att göra, exempelvis så måste man kunna avsluta en het diskussion med gott humör

• kontirio

Det är ju iaf tacksamt att veta att neanderthalarna en dag dog ut. Evolutionen sprang förbi dem. Det kommer nog alltid att finnas stackare som febrilt försöker hålla sig kvar i det förgångna, medans vi andra springer i cirklar runt dem

Nu lägger vi ner det för ikväll, skall kolla på när Chris Forster krossar Corey Gwaliasi.

An nescis, mi fili, quantilla sapientia mundus regatur?
  • Myran H

lampfot, nu tror jag du läser mig fel igen. Se där så lätt det är att feltolka skrift! Även om jag inser att jag kan vara otydlig (jag är trots allt inte här i egenskap av författare).
    Upprörd över att någon inte tycker som jag, nej. Irriterad över att bli feltolkad och bemött med irrelevanta motfrågor, kanske, eller när jag själv feltolkar bli analyserad som inkapabel att korrekt dechiffrera argumentation som kanske inte är så solklara som avsändaren tror, ja.

• kontirio

Myran H,

lampfot verkar vara väldigt kvinnlig i sin argumentation. "Om du inte fattar själv så tänker jag inte förklara det för dig" är ju ett väldigt kvinnligt sätt att resonera, så vi kanske skall sluta racka ner på honom och istället bjuda in honom i vår mjuka gemenskap.

An nescis, mi fili, quantilla sapientia mundus regatur?
  • Myran H

kontirio, helt rätt. Och tack för att du leder mig på det rätta spåret genom att påminna om GENEMSKAPEN. Det känns som om jag själv, när jag av trötthet slarvat med formuleringarna så att de kunnat tolkas som manligt aggressiva,nästan gjort mig förtjänt av uteslutning ur mjukisbralleklubben. Men nu är jag varm och gosig igen!

• Mikkel räv

Å vad skönt! Vi kvinnliga män blir ju så oroliga om inte alla känner sig "med" och "delaktiga!"

• lampfot

Har symötesgruppen hittat en gemensam fiende?

Kvinnor har något svårare att hålla sams jämfört med män, män har lättare att accepterar sin position i flocken. Kvinnor är mindre bra på att acceptera där.

Men om gruppen hittar en gemensam fiende så kan de däremot lätt sluta sig samman. Man kan säga att det måste alltid finnas något och snacka skit om, har man inget och snacka skit om så snackar man skit om varandra. Men finns det något annat och snacka skit om så kan vännerna andas ut ett tag

Svar på tråden Är jag ensam om detta?