Är jag ensam om detta?
Jag vill bara sticka in en liten grej om att "kvalitetstid kvällar och helger" är något HELT annat än att vara hemma och ha huvudansvaret med sitt barn. En enda heldag, några dagar i rad, hela veckor och månader ? varje nytt steg innebär nya utmaningar. Inte alla roliga, men både det roliga och det jobbiga är något som självklart borde delas. Att båda föräldrarna får skapa och samsas om rutiner och så vidare är dessutom jäkligt viktigt för att man ska förstå varandras situation, så att den som t.ex. varit hemma med ett skrikigt barn inte ska behöva stå ut med idiotkommentarer från den som kommer hem från jobbet, om "varför har du inte gjort det och det, du har ju haft ela dagen på dig" och så vidare.
Sen visst, alla borde väl kunna och få göra sina egna val. Men jag måste säga att jag har bevittnat åtskilliga par där det från början varit en "självklar", klassisk könsuppdelning i hans och hennes sysslor, där syrligheten och bitterheten smugit sig på bakifrån. Till exempel där kvinnan "som ju tycker om att städa och dessutom är bäst på det" efter några år blivit fullständigt less på att det alltid tas för givet att hon ska hålla hemmet snyggt. Bara ett exempel. Men det sker mycket över tiden som det kan vara bra att ha koll på från första början. Förutfattade könsstereotypa meningar ska man vara jäkligt uppmärksam på.
Och jag kan heller inte bara tyst ignorera det där om att nollåringen inte är någon att kommunicera med. Vad i he - - ?!? Vår yngsta är sju veckor och fullständigt fascinerande. (Tvååringen har varit ett äventyr varenda jäkla dag.)