• Joona

Jag vill fråga en Norrköpings bo, ang. Vrinnevisjukhuset

Har inga vänner som fött barn på Vrinnevisjukhuset, så jag letar efter svar här på fl!

Jag undrar hur ni upplevde förlossningen här i Norrköping?

Vilka typer av smärtstillande finns tillgängliga?

Kan man hyra TENS därifrån?

Finns det patienthotell? Eller hur bor man? I flerbäddsrum eller enkelrum?

Kan pappan bo kvar så länge han vill?

Är personalen bra?

När blir man igångsatt senast om man går över tiden?

Hoppas ni som vet hittar tråden och kan svara på mina funderingar!

Tack på förhand för att du läser mina frågor och besvarar dem!

Jonna

• Svar på tråden Jag vill fråga en Norrköpings bo, ang. Vrinnevisjukhuset
  • FridaE

Halloj. Jag har föttt på vrinnevi, jag kan svara på några av frågorna iallafall

Min förlossning var jättebra, personalen är bra!
    Jag vet inte om vilka smärtstillande som finns, jag fick lustgas och EDA men jag tror de har de flesta! TENSEN vet jag inte...
    Igångsättning vet jag inte heller men brukar ju vara mellan 2-3 veckor över tiden.
    Pappan får tyvärr inte sova över men får vara där hela dagarna. Han får heller ingen mat (förutom fikan efter födseln) men det får du. Finns inget patienthotell eller sånt vad jag vet.
    Jag fick sova i ett rum med 4 sängar men det var bara en annan mamma där. Tycker inte BB var så bra där... men det kanske beror på att jag fick vara kvar i 2 dagar och jag ville bara åka hem!

Kunde kanske inte svara på så mycket...
    Går du inte hos BM i norrköping? Isåfall kan du väl fråga henne. Om du inte gör det så kan du väl ta kontakt med någon sådan? Jag menar angående TENS och smärtstillande och överburenhet osv.

• Kenzie

Jag födde min son på vrinnevi den 29/3. Har bara positiva saker att säga om förlossningen och BB.

Jag tror att de flesta smärtlindringarna finns tillgängliga. Många av barnmorskorna är utbildade i akupunktur också.

Tens hyr du via en sjukgymnast som du får kontakt med via din BM, man får då hem tensen några veckor innan BF för att man ska vänja sig vid den.

Det finns inget patienthotell och man bor antingen i flerbädds (upp till 4:a bäddar) eller enkelrum. Enkelrummen är främst reserverade för de som haft en "svår" förlossning och de som gjort kejsarsnitt men jag fick turen att få ett eget rum trots en normal förlossning.

Pappan får bara sova över ett dyng efter att barnet är fött. Men ibland är det fullbelagt och då får han inte stanna ens en natt. Min sambo skulle egentligen varit tvungen att åka hem samma dag bäbisen kom men eftersom Theo inte mådde så bra på kvällen så fick han tillåtelse att stanna över natten.

Personalen var hur trevliga och hjälpsamma som helst, både på förlossningen och på BB.

Jag har för mig att man blir igångsatt senast på dag 15 eller 16 efter BF, men jag kan ha fel.

Hoppas du blev nöjd med svaren, är det nått mer du undrar så är det bara att fråga

• Minimalla

Jag undrar hur ni upplevde förlossningen här i Norrköping?
    Min förlossning (24/2) var en oerhört positiv upplevelse! (Förlossningsberättelse finns i min blogg.) Har bara gott att säga om förlossningen på Vrinnevi.

Vilka typer av smärtstillande finns tillgängliga?
    Det mesta skulle jag tro, jag använde mig av TENS, akupunktur, varmt bad och EDA.

Kan man hyra TENS därifrån?
    Se Kenzies svar ovan. Tänk på att det är kö till apparaten så det kan vara bra att säga till i god tid om man vill låna (gratis alltså) en TENS.

Finns det patienthotell? Eller hur bor man? I flerbäddsrum eller enkelrum?
    Det finns inget patienthotell. Själv bodde jag i ett tvåbäddsrum.

Kan pappan bo kvar så länge han vill?
    Pappan får enbart stanna en natt och då i mån av plats. Jag delade ju rum med en annan mamma så min sambo fick inte stanna kvar. Besökstiden är dock från tidigt på morgonen fram till ca 21.30. (Obs! enbart för pappan och syskon till barnet)

Är personalen bra?
    Personalen är helt underbar!

När blir man igångsatt senast om man går över tiden?
    Min bm sa att man längt får gå tre veckor över tiden, men oftast får man nog en tid för igångsättning innan dess.

Lycka till när det väl är dags, du har något helt underbart framför dig!

• Katie

Jag har tyvärr bara hört en massa skit! Att man får göra allt på egen hand efteråt och att man inte får något stöd eller hjälp på BB. Har inte själv legat där så jag har inga personliga erfarenheter men vad jag hört så verkar det ju vara rena mardrömmen!!!

• Loren

Jag födde på vrinnevi förra sommaren, och var rättså nöjd trots att det var ombyggnad där på gång då. Jag var väldgt nöjd med förlossningen, och personalen där. BB-vistelsen var jag inte riktigt lika nöjd med, men ok.

Tror också all smärtlindring finns tillgänglig där, använde dock inte medicinsk smärtlindring själv.

Jag lånade en TENS, tyckte det var kanonbra!! Sjukgymnasten får man träffa innan och då går hon igenom hur det fungerar - det var mkt bra! Bra att säga att till i GOD TID så att du får en bokad, det finns bara ett begränsat antal, och har du otur så finns det ingen annars.

Jag födde kvart i två på natten, så då fick vi först (pappan och jag) stanna resten av den natten i förlossningsalen. Morgonen därpå flyttades vi över till BB, vi fick ett dubbelrum och min man fick stanna i det rummet med mig även nästa natt. Sedan flyttade en annan tjej in. Det var MYCKET jobbigt att dela rum tyckte jag. Jag hade problem med amningen och kände att jag behövde stöd och hjälp och därför stannade jag ytterligare en natt. Det var SÅ jobbigt, personalen sprang ut och in till den stackars tjejen bredvid mig som hade gjort kejsarsnitt. Jag saknade min man, och var alldeles ledsen som man kan bli efter - man vill ju vara tillsammans.

Nu har jag redan svarat på om pappan kunde bo kvar, för oss var det inga problem en halv plus en natt till för honom. Sedan fick han inte vara kvar längre. Kan tillägga att jag haft tydliga önskmål i mitt förlossningsbrev, samt att jag har en kronisk sjukdom som jag var lite orolig skulle bli värre efter förlossningen (den blev det ej).

Personalen på förlossningen tyckte jag var kanonbra! På BB var det verkligen lite si och så. Det var ett par stycken som var jättebra, det fanns EN bm som jag gillade och fick bra hjälp och stöd med amningen av. Många andra tyckte jag var lite sådär, inte så "varma" som man känner att man önskar.

Två veckor över tiden får man en en överburenhetskontroll inbokad, men man får sedan gå ytterligare en vecka (alltså tre!) om allt verkar okej.

Fråga gärna om du undrar ngt mer! Lycka till!

• FridaE

Loren: Du och jag tycks ha fått samma uppfattning om BB-avdelningen. Jag födde oxå förra sommaren, så det kanske hade med ombyggnaden att göra, de kanske var stressade eller så... :p

En sak som var så jobbigt med BB, vara att precis alla som var inne hos mej hade nåt att säja om amning och inte en enda sa samma sak, lite förvirrande för en som just fått sitt första barn och fattar noll. T ex sa en att jag skulle ligga ner och amma om jag tyckte det kändes bra, sen fick man nästan skäll när en annan kom in och tyckte att det skulle man inte göra :/

• Joona

Oh, tack för era svar tjejer!

Jag går hos en bm på vrinnevi men jag ska dit om 2 veckor o jag ville veta nu, nu och tänkte att det nog fanns några norrköpings mammor här som provat på som patient och kan ge en mer ärlig bild av förlossningen och bb!

TENS är något jag verkligen vill prova så det är ju bra att veta att man måste fråga om det tidigt!

Hoppas att pappan kan stanna över natten, lite synd att de inte kan garantera det!

Jag hade hört lite neg. om BB här i stan och ni verkar ju alla vara av den åsikten, också bra att veta så man sänker kraven lite när man väl är där!

Känns iallafall bra att ni verkar nöjda med personalen på förlossningen!

Frida E: Jo, dubbla buskap är ju det sista man vill få när man gör något för första gången i livet. Ska nog låna/köpa mig en amningsbok att läsa som stöd!

Tar nog med öronproppar också ifall man hamnar i flerbäddsrum

Minimalla: Fick du bada efter vattnet gått eller bara innan? Undrar eftersom många bm ställer sig olika inför det pga av infektionsrisk osv. Var det fräscht?

Hur ställer de sig till förlossningsbrev? Kände ni att ni fick gehör för det ni önskade osv?

Finns ju alltid fler frågor hoppas det är ok!

Jonna

• Tannis

Be om att få göra en rundvandring på förlossningen och BB om du inte är med i någon föräldrargrupp.Det är bra att kunna bilda sig en egen uppfattning. Jag är nöjd med min tid på VIN när jag födde! Hälsn Sandra

• Minimalla
    Jonnaa: jag vill förtydliga att jag inte har något negativt att säga om BB här i stan. Jag upplevde inte personalen som stressad, jag fick all hjälp jag behövde oavsett tid på dygnet. T.ex. så fick Stella feber en natt, de tog hand om henne, tillkallade barnläkare och höll mig uppdaterad hela tiden. Det visade sig att hon inte fått tillräckligt med näring och ordinerades ersättning, vilket de hjälpte till med att ge ett helt dygn. Jag var beredd på att bli hemskickad efter ett dygn och tänkte kämpa för att få stanna längre, men jag stannade tre dygn utan problem, hade nog fått stanna längre om jag velat. Självklart kanske man inte "klickar" med varenda en i personalstyrkan, men det handlar ju så mycket om personkemi.

Jag födde mitt i natten, upplevde det som otroligt lugnt, men fick veta i efterhand att de haft supermycket att göra. Jag tyckte jag fick all den tid med min bm och uska som jag behövde (dvs. myyycket tid). Eftersom det blev lite traumatiskt på slutet ville förlossningsläkaren och bm gärna att vi skulle få möjlighet att prata igenom förlossningen men ingen utav dem skulle återkomma på någon vecka eller två, då fick jag bm:s hemnummer (!) Jag ringde en vecka efter och hade ett lååångt samtal och jag och sambon fick även komma upp till förlossningen och träffa henne.

Ombyggnaden är ju klar nu så det är verkligen jättefint och fräscht.

Fick du bada efter vattnet gått eller bara innan?
    Var det fräscht?
    Jag badade nästan direkt när jag kom in, mitt vatten hade inte gått då så det var ok. Vet att min bm inte tyckte att jag skulle bada hemma eftersom jag var osäker på om vattnet sipprade eller ej. Badet var superfräscht! Helt nytt och lite spa-liknande. (bild finns i mitt galleri)

Hur ställer de sig till förlossningsbrev? Kände ni att ni fick gehör för det ni önskade osv?
    Min bm var väldigt positiv till mitt förlossningsbrev. Det var ganska kort och i punktform, baserat på den folder man får av sin bm på mvc, det är ju de som uppmanar en att fylla i och lämna över den. Vi fick absolut gehör för våra önskemål, men självklart måste man ju vara öppen för att det kanske inte blir som man tänkt sig.

Kan inte hålla med Katie om att det skulle vara en mardröm att vistas på bb här i stan...
  • Loren

FridaE: Jo...så kanske det kan vara. Men känns ändå som vissa (äldre mest) var sura, kanske de jobbat för länge där?...

Fick också lite dubbla budskap, när jag ust hade problem med amningen. Som tur var var den en bm som var mycket bra, så jag lyssnade bara på henne!

Jag fick mycket bra gehör på mitt förlossningsbrev! Det var nog i längsta laget, men det var det ingen som sa ngt om.

• Katie

Jag födde i Linköping, akut snitt. Fick ligga på special BB. Riktigt PISS!! Har funderat på att anmäla avdelningen men orkar inte ta tag i den biten.. Lång historia..

Man hoppas ju då att det skall vara bättre i Norrköping.. Kommer dock inte att föda nån fler gång i detta landsting, landsdel för den delen

• CliineDJ

Nu är ju detta en gammal tråd men det kanske finns "nya" som hittar hit och som är intresserade av fler berättelser.

Jag tyckte förlossningen var bra. Hade nog önskat att BM hade haft mer tid med oss (det var en lugn natt), men vi hade iaf en student som hade tid så fort vi ville ha stöd. Eftersom det var min första förlossning så tyckte jag det var svårt att vara tydlig i förlossningsbrevet. Nu i efterhand hade jag gärna önskat mer "positiv coaching" från BM. Blev jätteosäkert på om jag skulle ta EDA för jag tyckte det kändes ok men var rädd för hur det skulle bli längre fram och att det då skulle vara för sent. Hade gärna velat att de pushat att jag skulle prova utan eftersom det kändes ok (men det hade jag ju inte skrivit i förlossningsbrevet och det kan ju vara jätteolika, någon annan kanske hade tyckte tvärtom). Sen hamnade min EDA lite för långt ner vilket gjorde att jag inte kände krystvärkarna som jag skulle så det blev lite utdraget (men ändå en snabb förstaförlossning på 7 h). Är överlag nöjd med förlossningen och personalen!

Gällande BB kan jag bara instämma med övriga, si och så. En del personal var fantastisk medan andra var snarstuckna och snäsiga. Vi bodde ensamma i ett dubbelrum och stannade bara en natt. Hade min man blivit erbjuden att stanna en natt till hade vi kanske inte åkt hem. Också ett stort minus för att pappan inte får mat (vi hade gärna betalat för det men man vill ju vara tillsammans så mycket som möjligt). Eftersom vi var på BB en söndag fick min man jaga runt på sjukhuset för att hitta något ätbart. Under tiden satt jag i den obemmanade matsalen och började må riktigt dåligt - då känner man sig ganska ensam och inte så kaxig.

Vid nästa förlossning kommer vi dock att välja Vrinnevi igen, men vara tydligare i förlossningsbrevet och antaglien åka hem från BB ganska fort (om allt går bra).         

Svar på tråden Jag vill fråga en Norrköpings bo, ang. Vrinnevisjukhuset