• Minimalla

Jag vill fråga en Norrköpings bo, ang. Vrinnevisjukhuset

Jag undrar hur ni upplevde förlossningen här i Norrköping?
    Min förlossning (24/2) var en oerhört positiv upplevelse! (Förlossningsberättelse finns i min blogg.) Har bara gott att säga om förlossningen på Vrinnevi.

Vilka typer av smärtstillande finns tillgängliga?
    Det mesta skulle jag tro, jag använde mig av TENS, akupunktur, varmt bad och EDA.

Kan man hyra TENS därifrån?
    Se Kenzies svar ovan. Tänk på att det är kö till apparaten så det kan vara bra att säga till i god tid om man vill låna (gratis alltså) en TENS.

Finns det patienthotell? Eller hur bor man? I flerbäddsrum eller enkelrum?
    Det finns inget patienthotell. Själv bodde jag i ett tvåbäddsrum.

Kan pappan bo kvar så länge han vill?
    Pappan får enbart stanna en natt och då i mån av plats. Jag delade ju rum med en annan mamma så min sambo fick inte stanna kvar. Besökstiden är dock från tidigt på morgonen fram till ca 21.30. (Obs! enbart för pappan och syskon till barnet)

Är personalen bra?
    Personalen är helt underbar!

När blir man igångsatt senast om man går över tiden?
    Min bm sa att man längt får gå tre veckor över tiden, men oftast får man nog en tid för igångsättning innan dess.

Lycka till när det väl är dags, du har något helt underbart framför dig!

• Minimalla
    Jonnaa: jag vill förtydliga att jag inte har något negativt att säga om BB här i stan. Jag upplevde inte personalen som stressad, jag fick all hjälp jag behövde oavsett tid på dygnet. T.ex. så fick Stella feber en natt, de tog hand om henne, tillkallade barnläkare och höll mig uppdaterad hela tiden. Det visade sig att hon inte fått tillräckligt med näring och ordinerades ersättning, vilket de hjälpte till med att ge ett helt dygn. Jag var beredd på att bli hemskickad efter ett dygn och tänkte kämpa för att få stanna längre, men jag stannade tre dygn utan problem, hade nog fått stanna längre om jag velat. Självklart kanske man inte "klickar" med varenda en i personalstyrkan, men det handlar ju så mycket om personkemi.

Jag födde mitt i natten, upplevde det som otroligt lugnt, men fick veta i efterhand att de haft supermycket att göra. Jag tyckte jag fick all den tid med min bm och uska som jag behövde (dvs. myyycket tid). Eftersom det blev lite traumatiskt på slutet ville förlossningsläkaren och bm gärna att vi skulle få möjlighet att prata igenom förlossningen men ingen utav dem skulle återkomma på någon vecka eller två, då fick jag bm:s hemnummer (!) Jag ringde en vecka efter och hade ett lååångt samtal och jag och sambon fick även komma upp till förlossningen och träffa henne.

Ombyggnaden är ju klar nu så det är verkligen jättefint och fräscht.

Fick du bada efter vattnet gått eller bara innan?
    Var det fräscht?
    Jag badade nästan direkt när jag kom in, mitt vatten hade inte gått då så det var ok. Vet att min bm inte tyckte att jag skulle bada hemma eftersom jag var osäker på om vattnet sipprade eller ej. Badet var superfräscht! Helt nytt och lite spa-liknande. (bild finns i mitt galleri)

Hur ställer de sig till förlossningsbrev? Kände ni att ni fick gehör för det ni önskade osv?
    Min bm var väldigt positiv till mitt förlossningsbrev. Det var ganska kort och i punktform, baserat på den folder man får av sin bm på mvc, det är ju de som uppmanar en att fylla i och lämna över den. Vi fick absolut gehör för våra önskemål, men självklart måste man ju vara öppen för att det kanske inte blir som man tänkt sig.

Kan inte hålla med Katie om att det skulle vara en mardröm att vistas på bb här i stan...
Svar på tråden Jag vill fråga en Norrköpings bo, ang. Vrinnevisjukhuset